Vad sjutton är det?

morris

Trådstartare
Har hört talas om en "sjukdom" som tydligen kallas för rasp och är "en form av mugg som kryper uppåt i benen".
Skulle någon vänlig själ vilja förklara det här lite bättre :p
VAD är rasp? Är det en allvarlig åkomma? Vad kommer det av? Symptom? Behandling?

Med nåt som "kryper uppåt" tänker jag mig små otäcka insekter som krälar i pälsen :crazy: :rofl:

Rasp är samma sak som mugg, fast det har spridit sig över karlednen.

En av hästarna i förra stallet hade detta på ett framben. Det var små, rinniga/variga sår runt nedre delen av benet :p över kotan och upp ganska långt, 10-15 cm? :confused: Det lades om med någon sorts omslag om jag kommer ihåg rätt. Kommer inte ihåg några detaljer (5-6år sen) men det läkte i alla fall ut.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 584
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 857
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 713
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka