Vad ser ni på denna filmen?

M

Miloni

Efter diskussion i en annan tråd där jag la in denna filmen så måste jag undra vad ni andra ser egentligen på denna hästen.

Ser någon annan än jag en relativt tydlig bakbenshälta på höger bak? Att hästen släpar tån i marken tex. Eller ser ni bara en oengagerad häst?
Jag tycker det är ganska typiskt en knäledshälta.

http://www.youtube.com/watch?v=lrEL7AxqXhk&feature=related

Sv: Vad ser ni på denna filmen?

Nu tar du det ur sitt sammanhang.

Hästen på filmen är (ja jag har kollat hela nu) knäpphalt på höger bak ffa i ökningar, och sparar generellt höger bak.

Men det som diskuterades och kommenterades i den andra tråden var att du påstod att den släpade höger bakben i marken/inte lyfte höger bakben så det blev långa spår i sanden, vilket en användare påtalade att hon inte såg. Hon påstod aldrig att hon inte såg hälta etc, utan kommenterade bara släp-påståendet.

Jag å min sida kollade skritten och 10 sek trav och konstaterade att hästen ser ut som vilken genomsnittlig oengagerad häst som går på halvlång tygel och sover, och att den skvätter sand med alla fyra och inte markant mer med något ben i skritt och början på traven. Men att det inte går att säga varken att det beror på den är lat eller på att den har ont att göra, och att jag kunde inte uttala mig om resten av filmen då jag bara sett skritten och 10 sek trav.

;)

Men det som diskuterades och kommenterades i den andra tråden var att du påstod att den släpade höger bakben i marken/inte lyfte höger bakben så det blev långa spår i sanden, vilket en användare påtalade att hon inte såg. Hon påstod aldrig att hon inte såg hälta etc, utan kommenterade bara släp-påståendet.

Tack för den!, för det var jag och jag var noga med som du skriver att skriva att jag enbart kommenterade den släpning som skulle förekomma hela tiden, sa att jag inte såg hela tiden-inget mer.

Senast ändrad:

Ser någon annan än jag en relativt tydlig bakbenshälta på höger bak? Att hästen släpar tån i marken tex. Eller ser ni bara en oengagerad häst?

Fast du har ju tagit en fim där de redan diskuterar en hälta och att den inte är ren, lite fräckt att insinuera att vi inte sett något när vi diskuterade annat som vi också var tydliga med.

Nej det är inte fräckt. Det är en tydlig film som visar precis det jag skrev om. En häst som släpar ena bak helt enkelt. Ett tydligt tecken på att nåt är fel och att en häst inte ska röra sig på det sättet för det är inte friskt. Du ser heller tydligen inget släpande med ena bakbenet trots att det är relativt tydligt på den filmen. Du hade ju uppenbart ridit på trots sånna symptom.

Nej det är inte fräckt. Det är en tydlig film som visar precis det jag skrev om. En häst som släpar ena bak helt enkelt. Ett tydligt tecken på att nåt är fel och att en häst inte ska röra sig på det sättet för det är inte friskt. Du ser heller tydligen inget släpande med ena bakbenet trots att det är relativt tydligt på den filmen. Du hade ju uppenbart ridit på trots sånna symptom.

Denna hästen hade hemma hos mig inte ens blivit riden, inte ens för att filma in en video..

Stor skillnad på det som disk i den andra tråden

Du hade ju uppenbart ridit på trots sånna symptom
Nu är du ute på hal is igen...tänk på vad du säger. Åter ett personangrepp som faktiskt inte stämmer och framförallt DU inte har en aning om. Varför tillåter du dig såna dumheter?

På filmen är det en klar och tydlig hälta. Jag ser inte en "orenhet" och uppenbart är detta något som heller inte värmer ur utan blir värre.

Dock måste jag påminna dig om att i övrigt, med tanke på vad som sagts i andra tråden, finns det hästar som är väldigt markbundna i rörelserna. Att det är något som eftersträvas rasvist och på tävling. Dom lyfter hovarna lite grann men ska spara på energin och luftighet eftersträvas icke...
http://www.youtube.com/watch?v=B39vqtB02dM

Miloni - det du måste försöka hålla isär är dels olika diskussioner, men framförallt att en åsikt att olika hästar har olika förutsättningar, vissa har rent naturligt ett flackare, mer markbundet rörelsemönster utan att det är fel på dem INTE går att översätta med att skribenten tycker att INGA hästar med markbundet rörelsemönster är halt/a.

Du slutade se skogen för alla träden för länge sedan tyvärr. Och hänfaller även i denna tråd åt personangrepp.

Varför inte återvända till grunddiskussionen i den andra tråden, hur en dressyrdomare ska kunna avgöra om hästen t ex har inaktiva bakben för den är oengagerad och loj och har exteriören mot sig - eller om det är en häst som normal har mycket fina bakben men nu är inaktiv bak för den har ont?

Hade det varit min häst hade den åkt in redan vid skritten. Tycker inte det är någon tvekan om att den är halt höger bak.

Efter diskussion i en annan tråd där jag la in denna filmen så måste jag undra vad ni andra ser egentligen på denna hästen.

Har du mycket stor erfarenhet av jsut knäledshältor? Jag undrar hur du tycka att just knäleden är problemet i det här fallet?

Jag hakar inte upp mig på någon släpande tå i filmen (vi menar nog trots allt olika när det gäller släpande "fötter"), men däremot ser jag ett kortare steg med höger bak. Något som tom blir ännu tydligare i ökningarna. Alltså en ren hälta. Detta hade medfört utblåsning om det hade varit tävling.

Senast ändrad:

Som jag skrivit innan..markbunden gång är inte detsamma som att hästen ska dra bakbenen i marken. Det är ett tecken på att något är fel. Och även på den filmen så för ändå hästarna benet framåt i luften. Det sliter oerhört på hovarna också att släpa benen i marken i varje steg.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har läst massor och även sett det. Släpande tår är första tecken på problem och det förbiser många och rider på tills hästen har ännu större problem.

Ja jag har läst massor och även sett det. Släpande tår är första tecken på problem och det förbiser många och rider på tills hästen har ännu större problem.

Bara för protokollet, så alla hästar med knäproblem släpar inte tån, varken tidigt eller sent i förloppet.

Så att säga att det är första tecknet är vanskligt. Det kan vara ett av flera tecken på knäproblem, men det kan också förekomma knäproblem helt utan tåsläpande.

Nej det är inte så enkelt. Min förra häst visade ingenting, bra och luftiga rörelser och skorna slets inte onormalt på något sätt...ändå var har riktigt illa och blev utdömd.

Så är det ju def inte.

Har du en häst som brukar vara luftig i sin gång för att sedan bli markbunden har du nog problem men det stämmer ju inte på alla hästar. Alla hästar är ju långt ifrån luftiga i sin gång i grundutförande

Märkligt om många skulle rida vidare när hästen är så pass halt som i filmen, tycker jag. Det är inget jag ser häromkring i alla fall som tur är.

För övrigt, du tror inte att problem i t.ex. höft, rygg osv skulle kunna ge likartade tecken?
Släpande tår kan ju t.ex. vara en rörelsestörning som inte har någon betydelse för hästens funktion. Och nu tänker jag på släpande tår och inte hälta. Det jag ser i filmen är hälta, olika långa steg med ett tydligt "gupplande" kors. Men jag tror att du kallar denna hälta för släpande tår? Jag tycker nog egentligen inte att hästen i filmen släpar sin högra baktå så mycket, utan steget är kortare.

Att "bara" släpa tån behöver inte innebära några fysiska problem. Även om det naturligtvis kan vara ett tecken på något fel.

*KL*

För att göra det lite lättare att förstå var släpande tår kommer in i samband med filmen, så när TS la ut den i den andra tråden gjorde hon det eftersom hon ansåg att folk inte förstod vad "tydligt släpande tår" var

(Ts skrev ang det:
Vet du ens hur en häst är som släpar sina hovar i marken? Vilken del hästen inte lyfter? Verkar inte så. Jag tar för givet att folk förstår vad jag menar med släpande av bakben men tydligen inte.
) och att filmen visade vad hon menade med släpande tår, och så skrev hon angående vad hon ser på filmen:

Denna hästen tex, typisk bakbenshälta, den lyfter inte bakbenet ordentligt. Ingen häst ska gå så naturligt. Så dåligt ska ingen häst gå. Med tanke på att det tydligt är svårt att första vad som menas med släpande bakben.

Där kom sen en diskussion ang specifikt släpande tår och huruvida hästen inte lyfter höger bakben ordentligt. Problemet var/är att TS har dragit slutsatser av släpande-diskussionen och överför den till den hältdiskussion man mycket väl kan ha om samma film, men som dock inte förts i andra tråden. (Eftersom diskussionen där berör orena hästar, hästar med taktfel, markbundna, avvikande rörelsemönster etc men INTE tydligt halta.)

Jag ser - utan att ha sett hela filmen - en häst med olika steglängd bak. När hästen ska ta i mer, blir skillnaden tydligare. En häst med oren gång, hälta.

Vad gäller att släpa tår eller inte som tydligen diskuterats i en annan tråd, tycker jag inte att det är det framträdande draget här - utan just orenheten/hältan.

Denne häst är oren/halt hö bak. Och denna halta häst lyfter höger bak sämre än vänster bak, i sådan utsträckning att den i vissa steg låter tån släpa i marken.
Denne häst släpar inte hovarna utifrån hur jag ser släpande hovar. Där håller jag med andra om att det finns hästar som släpar tårna utan hältor (har sett en quarterkorsning som symmetriskt fuskar med att lyfta hovarna från underlaget när den rids i paddock och får långa spår efter varje hov; inte fint men inte någon halt häst utan häst med extremt markbunden och lågkvalitativ gång).

Bara en första fråga, är det du som rider eller filmar??

Har du om det är du som filmar tillstånd att lägga ut detta från ägaren/ryttaren eller om det nu är du som rider,,, Det är ju ganska uppenbart att det förrr eller senare leder till förslitningsskador på hästen om man rider på det viset. Det mest framträdande är ju den sk "dubbelstudsen" vid lättridningen i traven som tydligt framkommer och för mig är det mera logist att hästen släpar sina bakben med tanke på hur ont i ryggen den måste få.

Det är vad jag ser på filmen och eftersom det va det du frågade så svarar jag oxå ärligt på dinfråga..

Det du verkar ha fastnat i är det som händer i andra hand och som syns på hästen,, det som händer först är ofta det man bör lägga focus på.

Se om filmen och titta på ryttaren för det är där det stora problemet sitter.

Allt annat som diskutteras hit å dit är helt ointresant och uppvisar enbart dom svarandes egen bristande självkretik som ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 592
Senast: Novali01
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 712
Senast: prallan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka