Vad ser ni på denna filmen?

Sv: Vad ser ni på denna filmen?

Nej det är inte fräckt. Det är en tydlig film som visar precis det jag skrev om. En häst som släpar ena bak helt enkelt. Ett tydligt tecken på att nåt är fel och att en häst inte ska röra sig på det sättet för det är inte friskt. Du ser heller tydligen inget släpande med ena bakbenet trots att det är relativt tydligt på den filmen. Du hade ju uppenbart ridit på trots sånna symptom.

Liksom du gjort och gör!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1017397
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1017397

Hej!

Där jag jobbade innan reds hästar med klart värre hältor än så.

Det var "tygelhälta" och skulle ridas bort. Men tillräckligt duktig ryttare slutade hästarna halta. Jag vägrade rida dessa hästar och ffa en jag minns var extremt halt och "reds fräsch", när han sen hamnade på klinik några månader senare var han så skadad att det bara var att ta bort (ringkota som satt helt fel!).

Vi hade även hästar med bakbenshältor som gick ca 3 lektioner/dag och påpekade man hältan vilade dom nån dag och var sen igång igen.

Så tyvärr, det finns folk som rider på såna hästar och värre.

Angående hästen i filmen så är den klart ojämn. "Min" knäledshäst såg inte ut sådär- hon släpade bakhovarna mycket tydligare. Jag skulle kunna säga att det lika gärna kan sitta i ländryggen. Hästen behöver såklart kollas upp.

Angående rörelsestörningar red jag ett sto för massor med år sen som hade en ca 1-gradig hälta ena fram (antar att det var på böjprov, men det var länge sen så jag är inte helt säker). Hon var kollad från topp till tå upprepade gånger, med röntgen, UL mm mm och hästen var kärnfrisk, inte nånting kunde dom hitta. Hon led inte av benet och tävlades i flera år utan att domarna klagade.

/Lavinia, som nu ska åka till sin halta pålle och se vad hovis tror om den.

Nej det är inte fräckt. Det är en tydlig film som visar precis det jag skrev om. En häst som släpar ena bak helt enkelt. Ett tydligt tecken på att nåt är fel och att en häst inte ska röra sig på det sättet för det är inte friskt. Du ser heller tydligen inget släpande med ena bakbenet trots att det är relativt tydligt på den filmen. Du hade ju uppenbart ridit på trots sånna symptom.

Och igen bestämmer du vad andra gör:mad:- mina hästar har inte rörelsestörning öht- inte ens på tävling- och har aldrig behövt en enda ledbehandling- de är inte de flashigaste hästarna med uppenbarligen hållbara-delvis bra uppfödning kan jag tro, stora kuperade hagar och ute som regel dygnet runt-fast de tränas o tävlas.

Och om jag inte väljer att kommentera ditt sidospår så betyder inte det att jag inte ser, eller att jag tycker hästen ska ridas och det jag sagt, jag ser ingen häst som hela tiden släpar båda bak- för det var så du skrev från början.

Du ser inget fel på hästen i filmen, vissa kommer aldrig lägga märke till detaljer och det är bara så. Hittar på efter och sånt. Och nej, min häst har aldrig varit ofräsch på det sättet. Han är frisk och jag tillskillnad från vissas andra reagerar och gör någonting åt mina problem.

Märkligt om många skulle rida vidare när hästen är så pass halt som i filmen, tycker jag. Det är inget jag ser häromkring i alla fall som tur är.

För övrigt, du tror inte att problem i t.ex. höft, rygg osv skulle kunna ge likartade tecken?
Släpande tår kan ju t.ex. vara en rörelsestörning som inte har någon betydelse för hästens funktion. Och nu tänker jag på släpande tår och inte hälta. Det jag ser i filmen är hälta, olika långa steg med ett tydligt "gupplande" kors. Men jag tror att du kallar denna hälta för släpande tår? Jag tycker nog egentligen inte att hästen i filmen släpar sin högra baktå så mycket, utan steget är kortare.

Att "bara" släpa tån behöver inte innebära några fysiska problem. Även om det naturligtvis kan vara ett tecken på något fel.

Meningen med filmen var att visa tydligt släpande tå. Sen visst kan det och ligger säker mycket annat bakom. Och rider man på typ asfalt och hästen slår i tån i vartenda steg så är inte det friskt. Dom måste kunna lyfta benet framstå.

Det kan vara en rörelsestörning också som hästen inte lider det minsta av. Nu tänker jag givetvis inte på hästen i filmen som ju faktiskt är halt.

(Jag kan inte se att någon alls här har påstått att det inte skulle vara något fel på hästen. Ingen har heller påstått att de bara rider på trots tveksamheter i gångens renhet)

Du ser inget fel på hästen i filmen, vissa kommer aldrig lägga märke till detaljer och det är bara så. Hittar på efter och sånt. Och nej, min häst har aldrig varit ofräsch på det sättet. Han är frisk och jag tillskillnad från vissas andra reagerar och gör någonting åt mina problem.

Jag skrev från början att jag enbart kommenterade om båda benen släpade, vilket var det du påstod,var också från början tydlig med att jag inte kommenterade orenhet på film då det inte hörde till förra trådens ämne- du fortsätter också insinuera att vi andra rider på orena hästar:D, man kan ju undra lite nu hur det är med den saken då både du o din kompis verkar göra det du skyller andra för.:rofl:

Senast ändrad:

aha tack! har inte läst den på ett par dagar :)

gällande filmen här och nu: hästen är ju helt klart halt redan i skritt. Släpandet bak ser jag i enstaka steg, däremot hade jag inte så tvärsäkert sagt att det beror på ett knä. Det kan lika gärna vara rygg, bäcken, höft eller vad som... om det ens hör ihop med hältan. Det finns ju ett antal hästar som faktiskt släpar bak utan att ha ont nånstans :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 592
Senast: Novali01
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 712
Senast: prallan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka