Vad ser ni här?

Sv: Vad ser ni här?

Oseriösa spekulationer, det värsta jag vet ;)

Du får ta å massera manke, hals hästens vä sida spec.
Det känns som om......oseriöst dravel.......
..också frambenen............olika höjd......
......osså.....stockningar.......få igång.......flödet
...åsså.....hästkiropraktor.......duktig hovslagare
.......åsså smörja in med.......sk*tsnack :rofl:

Okej, tråden börjar dö så då kommenterar jag era svar istället.

Ja, det stämmer att VB är mer musklad, det är direkt så att det benet är överarbetat jämfört med HB beroende på en gammal skada i HB kota som åtgärdades lite för sent så rörelsemönster och snedmuskling tar lång tid att åtgärda.

Ja det är en ridhäst och kul att du tyckte att den var rund och välmusklad! :D Han har musklat sig mängder de senaste åren.

Muskulaturen är nog en anings rundare på höger, ja, beroende på att den är mer stel och "knölig" på vänster = problemsidan.

Han är otroligt rörlig i hela halsen och det borde han kanske inte vara om han vore låst i nedre kotorna, eller?

Han kan tex klia sig på svansroten från båda hållen... ;)

Länden har varit/är dock ett problem så det stämmer.

Överrullning stämmer att det ska till lite mer ändå har jag kortat tån betydligt senaste året. Han hinner inte undan ibland med frambenen eftersom han också är så kort.

Inga låsningar - ET kollade honom för en månad sedan, dock muskulära problem vänster sida, se inläggen ovan.

Manken - hm, jag tycker att han är mer omusklad på vänstersidan nedanför manken än på höger när man ser honom IRL. Han är mer insjunken där. Har haft lite problem med vänster bog men aldrig med höger.

Men om jag lägger ihop alla kommentarer jag fått i alla olika trådar så verkar det som att vänstersidan är "högre" än höger sida. De flesta säger uppdragen i vänster, att bogbladet ligger högre, mm. Undra vad det kan bero på?

Halvblodet jag hade tidigare uppvisade ett liknande symtom...och hon avlastade sin högra bog. Problemet var mentalt (utredd noga) och när jag "tvingade" henne att börja ta ut steget med höger, IR-terapi och stretchning så började hon bygga upp sig mer jämt.

Kan var något liknande. Spirre hade som sagt en bukmuskelsträckning vänstersida och blev mycket rädd om vänster bog, kanske därför han drar upp den?

Dock märks nästan ingenting i ridningen - han är rätt jämn i dressyren och det är inga protester att göra rörelser åt båda hållen. Han är i god kondition och känns stark och luftig i steget. Det enda som märks i dressyren är att han inte riktigt vill ta i lika mycket båda bak, han spar gärna HB och skjuter på med VB.

Jag kan lägga till en faktor till i debatten - jag har enorma problem med min vänstra skuldra och största problemet är att jag drar upp den och inte kan slappna av i den...

/Camilla

Man påverkar mer än man kan ana;)...du bidrar säkert till lite av problemet här.

Vid longering kan man se om det föreligger en rörelsestörning. Det handlar inte om hälta nu utan en liten störning som lite kortare steg eller liknande. Halvblodet tog inte ut höger steg med fram ordentligt utan höll tillbaka den lite, vilket syntes bäst i höger varv.

Nej, inget synligt i longering på Spirre, dessutom kliver han över exakt lika mycket med båda bak så han känns väldigt jämn i rörelsen i längdled.

Frågan är då om det är ett ryttarbaserat problem. Hur som helst bör du kika på det så att det inte börjar påverka hästen för mycket. Du får börja jobba med dig själv;)

Ja, men med en höftartros som stadigt blir sämre år för år så vet jag att jag aldrig kan bli bra. Skuldran blir sakta men säkert bättre men att jobba på kontor hela dagarna bromsar ju en del.

Men jag jobbar på det i ridningen och jag antar att inget ekipage existerar där både häst och ryttare har perfekt exteriör så det är en utopi - man kan prestera bra och må bra ändå! Hälsa är ett subjektivt begrepp.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Ja, men med en höftartros som stadigt blir sämre år för år så vet jag att jag aldrig kan bli bra. Skuldran blir sakta men säkert bättre men att jobba på kontor hela dagarna bromsar ju en del.

Men jag jobbar på det i ridningen och jag antar att inget ekipage existerar där både häst och ryttare har perfekt exteriör så det är en utopi - man kan prestera bra och må bra ändå! Hälsa är ett subjektivt begrepp.

/Camilla
Så sant:D...

jag tycker att hästen ser förfärlig ut på hovarna....skor du den själv eller?:(

jag kan inte kommentera musklingen på hästen, då jag är värdelös på att se sånt. Men skoningen tycker jag kan korrigeras ganska mycket. (nu är jag absolut inte utbildad hovslagare, och skor heller inga hästar, men efter att sett flertalet hästar och diskuterat med flera hovslagare så har jag en bild av hur det ska se ut!)

Jag tycker din häst har alldeles för små hovar, jag skulle vela få mer runda och större hovar på honom. Du bör öven hålla koll på h.b insida så att den inte rinner iväg för mkt. Axeln där vet jag inte riktigt hur du ska få till. Som du säger själv ser hoven riktigt knepig ut underifrån med symmetrin osv. Här vet jag inte riktigt vad som hänt om han gått och snedbelastat en längre tid.

Även på vänster fram har insidan runnit lite, det brukar ofta bero på att hästen avlastat insidan ngt vid nertrampet?

Ett annat tips som bara slog mig är att du kan klippa till snösulorna lite så att de inte kommer åt att trycka mot strålen.

H. fram är ju just knepig som du säger.

Du kanske ska ta hjälp av en proffessionell hovslagare som kan hjälpa dig att få ordning på fötterna, och ge dig lite mer grundligare tips i vad du kan göra för att hjälpa honom? Det kan räcka med ett par ggr, sen kan du fortsätta sko honom själv!

Svarar båda sista inläggen.

Intressant att ni tycker att hovarna ser "förfärliga" ut och att skoningen kan "korrigeras ganska mycket", då jag fått en hel del beröm för den (men även konstruktiv kritik) under hovvårds-tråden längst upp i forumet.

Spirre har haft små hovar ända sedan jag köpte honom som treåring och då hade han aldrig varit skodd och gått på lösdrift. Han har sedan dess ökat en storlek fram och bak. Om jag låter hovarna bli större och rundare så kommer han att ha en mycket skum form på hovarna då tårna absolut inte får bli längre, alltså kommer de att bli breda men korta och då han har grunda hovar kommer sulan att komma ner ännu mer = typiska fullblodshovar. Jag har heller aldrig arbetat för att göra dem mindre - de är vad de är.

Höger bak insida och vad du säger om den är intressant. Detta eftersom det tydligen är just det att jag verkar insidan mer än utsidan som ger den lustiga axeln. Om du tittar på hoven så ser du att den är olika hög och för att vrida den inåt (så att axeln blir rak) är det nog snarare utsidan som behöver verkas mer. Detta stöds av att den också är mer utfluten.

Den del av hoven som är utfluten är den del som belastas mest så då borde han alltså belasta insidan vid nedtrampet snarare än avlasta, eller hur? Nu är det så att han är inåttåad båda fram så insidan blir alltid mer utfluten och verkas också mer.

Tipset om snösulorna tackar jag för. Jag brukar inte sko honom med snösulor normalt men i år har jag gjort det då jag inte vill ha en sträckning i bukmuskeln igen.

Jag har haft honom skodd av hovslagare i 6 års tid och bara det senaste året börjat sko honom helt själv. Utbildad av den förra hovisen.

Om ni vill fortsätta hov-diskussionen så ber jag er gå in på hovvårdstråden och ta vid där.

/Camilla

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar