vad samlar du på?

laeikinois

Trådstartare
hittade ingen sånhär tråd, men finns det så kan min bara tas bort.^^

tänkte att man i denna tråden kunde skriva om vad man samlar på, och kanske även hur man började samla på det, och varför, hur många/mycket man har av det/de, m.m... kunde va kul att hitta någon som samlar på samma sak med tänkte jag.^^

hoppas att någon annan börjar så kan jag hoppa in efter hand.;)
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på My little Ponys av första generationen (80-talarna!). Anledningen till det är väl att de var mina favoritleksaker som barn och att jag fortfarande blir lycklig av alla härliga färger! :d:D
Har en bit över 150st unika och en hel del dubbletter, är inte en Mint-samlare utan gillar dem i alla skick och fasoner.
Har några speciella som jag skulle betala en hel del för om jag lyckades hitta dem någon gång... :angel:

Även byggnader, muggar, pussel, spel och allt annat med dessa motiv hör hemma i min samling (som börjar bli rätt stor!)

Så, nästa samlarnörd? :bump:
 
Sv: vad samlar du på?

Dammråttor samlar jag på :angel:men ska sluta med det imorgon, dem är ganska tråkiga vare sig färg glada eller fina som prydnader.
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på cocker spaniel-saker! Har två levande och lite lagomt med saker. Det mest udda jag har är ett par barnstrumpbyxor med cockrar på.

Det roligaste med att samla på detta är att det inte finns så mycket, jag blir överlycklig när jag hittar något. Tänk vad tråkigt att samla på t ex kylskåpsmagneter, då blir det ju plånboken som styr hur stor samling du har.

Jag började samla för 8 år sen när jag köpte min första riktiga cocker och sen är jag fast!
 
Sv: vad samlar du på?

Förr samlade jag på Älgar i mjukdjur- men när min hund slaktat ett tjugotal var det inte kul längre. Nu står det en sopsäck här nånstans med de hela som finns kvar...
Hästsaker samlar jag också på. Iaf i vissa märken ;)

Men tittar man runt här hemma så ser det ut som jag samlar på det mesta ;) Får nog snart bli en röjdag ;)
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på kortlekar. :)

Förutom vanliga souvenirkortlekar från alla möjliga besöksmål så har jag några "guldkorn" som en gammal Kille-lek, en replika av en flera hundra år gammal kortlek och en som jag köpte i Kanada som har ett kulhål igenom den, med tillhörande liten skinnpåse och westernmotiv. :)

Skulle tro jag har runt 200 stycken.
 
Sv: vad samlar du på?

Till min sambos stora fasa har jag ärvt lite samlargener när det handlar om serietidningar av min far. Jag samlar på Min Häst och har många av de nummer som kommit ut sedan strävar jag även efter att ha felfria nummer.
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på porslinshästar!

Inte vilka som helst och helst inte de som finns på typ Eko, Rusta m fl utan det ska helst vara äldre, vackra hästar, eller nya men då ska de vara..speciella. Inte tillverkade i hundratusen ex till någon kedja, typ.

Min första köpte jag för 7 år sedan på Museet i Kalmar, det är en Gabriel gjord i Timmernabben ( i begränsad upplaga), blå och vit och ser ut precis som en sagohäst från Island. Än idag förbannar jag mig själv att jag bara köpte en, det fanns tre olika, men de kostade 300:-/st..

Övrigt så har jag en familj JIE-hästar, en hel flock med olika Rosa Ljung-hästar, två större Gabriel-föl samt en hel del andra. Jag letar helst på loppisar, second-handbutiker och antikvariat. Eftersom den här typen av porslinshästar inte "växer på träd" direkt så är det en sport att hitta dem.

Skogssmurfen
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på Breyerhästar:love: framför allt. Har gjort det sen -95 kanske ,har 16 st.
Sen gillar jag Painted ponies också men har bara 1 än så länge , så det kan väl inte kallas samling än:angel:
Sen samlar jag på Ittala Ultima Thule glas.
Samlade tidigare på kepsar men har tröttnat och de ligger undanpackade. Skänker de gärna till någon annan samlare .:idea:
 
Sv: vad samlar du på?

Samlar på grodor i alla dess former och utföranden.
Har en groda tatuerad på ankeln gjord hösten 98 och det var då det började.
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på autografer (signerade på foto ca 20*25 cm) som sedan ramas in och hängs upp. Dita Von Teese är favoriten :love: De kostar lite så samlingen är liten än så länge. Utöver det så samlar jag väldigt sporadiskt på my little ponys men har begränsat mig till G1: or och då enbart pojkarna, 7 tales och en pose. :p
Har några living dead dolls som jag fått lägga undan för pojkvännen tycker de är obehagliga. :D
 
Senast ändrad:
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på hästfoton, arabiska fullblod. Inte digitala dock, utan det ska vara papperskopior. Ju äldre desto häftigare, såklart. :-)
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på kortlekar. :)

Förutom vanliga souvenirkortlekar från alla möjliga besöksmål så har jag några "guldkorn" som en gammal Kille-lek, en replika av en flera hundra år gammal kortlek och en som jag köpte i Kanada som har ett kulhål igenom den, med tillhörande liten skinnpåse och westernmotiv. :)

Skulle tro jag har runt 200 stycken.

blev lite förvånad när jag läste dethär, för jag sammlar också på kortlekar och har aldrig hör någon annan som gör det!:eek::D de jag sammlar på är mer motiv-kortlekar och udda tex sagan om ringen, pirates of caribbean, mumin, spiderman(köpt i japan btw.) har en kortlek med transparenta(stavning?) kort och en formad som ett spöke och motiven är kungar m.m genom sveries tid. har även 2 jättestora och 2 minismå. haha....XD men min sammling är inte riktigt lika stor som din än, har bara 75 hitills.:P
 
Sv: vad samlar du på?

Samlar på grodor i alla dess former och utföranden.
Har en groda tatuerad på ankeln gjord hösten 98 och det var då det började.

va roligt! och häfftigt att du har en tatuering med det med.:) min mormor sammlade på grodor med, hon är död nu men vi har gjort så hemma att vi har ett stort glasskåp med alla grodor i, är några hundra stycken skulle jag tro.
hallonsaft: hahaha, då är vi två om den saken.;)
och till alla andra:(orkar inte svara till alla var och en.:P) va roligt med alla olika saker ni sammlar på, skulle va skoj med bilder på sammlingarna med kanske(?).:) och som någon mer skrev, det är lite extra kul att sammla på lite ovanligare saker och vara mer kräsen, då blir det genast mycket roligare när man väl hittar ett fynd när man letat och sökt lite.^^

jag sammlar på tärningar med, vet inte exakt hur många jag har med strax under 100 är det iaf.^^
 
Sv: vad samlar du på?

en hel flock med olika Rosa Ljung-hästar

Jag hade ett större hästhuvud från Rosa Ljung, men jag sålde det i ett svagt ögonblick. Det var en sådan pryl som jag inte visste om jag skulle gilla eller ogilla.

Själv gillar jag de realistiska figurerna bäst, men tyvärr har jag bara en än så länge. Den jag har är från Rosenthal, och jag gillar den enormt mycket inte minst för alla detaljerna som jag kan bli ståendes och studera när jag passerar bokhyllan.:)

31392047.jpg



Kattfigurinerna har däremot av någon anledning blivit fler och fler i mitt hem.:angel: När jag ser en söt porslinskatt i antikaffären/second hand-butiken kan jag helt enkelt inte låta bli.:)


Annars är gamla bett det jag i huvudsak samlar på. Jag har ett antal hundra av dem, tappade räkningen någonstans vid 200.;) På senare tid har jag dock sålt av lite för att minska ner på samlingen och få den lite mer lätthanterlig, och numer köper jag endast det jag verkligenvill ha, och inte allt som kommer i min väg.:angel:
 
Sv: vad samlar du på?

Jag samlar på modellhästar, Breyer, Stone och resin direkt från skulptör. Min avatar är ett porträtt av mitt sto Zandie. Skulpturen är i resin skulpterad av Brigitte Eberl och sedan är den målad av en som heter Gudrun Schmidt.

Kicki :laugh:
 
Sv: vad samlar du på?

Nej men har nog varit.:) Varit på några utställningar för många år sen. L8 ledde in mig på det här fick min första av henne. Vi jobbade båda på Norrby säteri , hade någon show där faktiskt. Mvh Pernilla Aarnio
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
932
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 331
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
411
Senast: Dimmoln
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 978
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp