Vad säger uppfödaren..

EmelieK

Trådstartare
... om man säger att man vill ha en hane, men kommer att vilja kastrera den? :o

Kan man be om en defekt hane, som kanske har något skönhetsfel? :D

Någon gång i framtiden vill min lilla tik ha en kompis. Dvs att jag och min sambo vill han två hundar.. Men vi vill ha en kastrerad hane, och vi vill köpa från en uppfödare. Kommer vi ens att få köpa en valp om vi säger att vi antagligen kommer att vilja kastrera den?
Det är en eng. staffordshire vi är intresserade av och jag har läst på många hemsidor att de säljer endast valpar till avel och utställning. Ej som sällskaps hundar. Självklart aktiverar jag min hund med kurser, spår osv, men jag är inte intresserad av att ställa ut och inte heller av att avla.

Hur kommer man runt detta??

Jag vill inte köpa en omplacering från blocket..

Suck.. Kom gärna med lite kloka tankar och nya infallsvinklar!

Sv: Vad säger uppfödaren..

Jag skulle inte ha några problem med att sälja en valp till någon som säger att de ska kastrera den som vuxen, men jag skulle ju inte sälja den vackraste och i mitt tycke, den bästa valpen dit ;)

Ja, fast det är inte aktuellt just nu.. :angel: Jag har lovat mig själv att det blir ingen mer hund förrän jag har tagit mitt körkort och vi bor lite större, gärna med tomt.. :D Så om ett år kanske.. Men jag börjar i tid så att jag hittar "min" uppfödare.
Sen kan det ju ta tid innan man hittar den "perfekta" valpen.

Det är ju få hanar som verkligen passar till avel, det är ju uppfödaren den förste att begipa.

Så du behöver ju egentligen en standardhund, eftersom till avel ska bara dem som hör dit. Det bästa.

Men man kanske inte behöver fråga efter ett måndagsexemplar, men man kan ju ändå vara ärlig i sin avsikt. Dvs. jag har inget intresse av att ställa ut och kommer att vilja kastrera. Ibland föds det ju hundar med bettfel etc.

Jag hade inga problem med att få köpa hund när jag sa att jag troligen kommer att kastrera.

KUllen jag var intresserad av hade dock inga utställningslöften bland hanarna.

Haha! Nej, självklart kommer jag inte ringa och säga: Hej, har du en defekt valp som jag kan få köpa? Självklart kommer jag vara ärlig med vad jag vill ha min hund till.
Jag är bara orolig att ingen vill sälja en hanhund till mig, då jag varken vill behålla kulorna eller ställa ut..

Kan nog säga att det även beror på vilken ras man vill ha.

Jag funderade även på toypudel men när jag ringde runt till uppfödare så ville ingen sälja till mig eftersom jag var ärlig och sa att jag skulle ha den nedklippt och inte ställa ut.

Det är väl bara att säga som det är, att du inte är intresserad av avel eller utställning. Uppfödaren bör då inte sälja ett framtida avelshopp till dig. ;) Uppfödaren bör således inte ha något problem med att hunden så småningom kastreras... såvida inte uppfödaren rent principiellt är emot kastrering.

Jo, det var det jag tänkte.. För på många av hemsidorna står det att de bara säljer till utställningsintresserade. ( det är eng. staff det handlar om)

Jo, det var det jag tänkte.. För på många av hemsidorna står det att de bara säljer till utställningsintresserade. ( det är eng. staff det handlar om)

Åh, andra sidan...

Om du köper en "standardstaffe", och utställaren frågar om du tänker ställa ut, så kan du ju svara. "Ja, om tid finns."

Om du sedan skiter i det och kastrerar så är det ju väldans lite en uppfödare kan göra åt det.

Sen behöver du ju inte köpa en hane med hög avels och utställningspotential.

Jo iof.. Men det känns lite oärligt. Fast vem vet? Jag kanske provar att ställa ut någon gång och tycker det är jätteroligt! :D

Nu har jag prat med en uppfödare inte långt härifrån. Hon var jättetrevlig och vi pratade nog i 45 minuter! :D Hon sade att hon prioriterar ett gott hem som sällskapshund, men är hunden snygg så tyckte hon självklart att det var roligt om man ställde ut.

Hon berättade att hon sålt flera hundar till folk som inte varit intresserade av att ställa ut, men att hon har ställt ut dem istället om det har varit någon speciellt vacker hund..

Tyckte det lät vettigt!

Jag tror absolut inte att det kommer vara några problem för dig att hitta en uppfödare som vill sälja till dig :) Jag vet flera stycken som prioriterar ett aktivt hem före både avel och utställning.

Visst brukar många uppskatta om man ställer ut ett par gånger när hunden är vuxen, mest för att göra en utvärdering på deras egna avelsarbete, men det brukar absolut inte vara något måste! Precis som du säger, många erbjuder sig tillochmed att hjälpa till att ställa ut, om man inte vill/kan själv.

Får man fråga vilken kennel det är som du har varit i kontakt med? PM:a gärna om du inte vill skriva här...

Jag var helt ärlig och sa att jag inte är intresserad av utställning.
Att jag skulle kastrera visste jag inte förrän längre fram, då prover visade att hunden bär på anlag för felfärgat. Dessutom har han lite överbett.

Jag fick dock välja fitt ur kullen, den allra största och tuffaste avrådde hon mig dock från att ta, då jag är förstahundsägare.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 423
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 517
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka