vad säger ni, täcke eller inte? fördelar och nackdelar!

Sv: vad säger ni, täcke eller inte? fördelar och nackdelar!

Beror helt på omständigheterna.Väder,vindskydd,klippt inte klippt,rids,rids inte.
Jag har två täckade och två otäckade.

Håller med, det går inte att säga generellt ja eller nej. Mina går oftast otäckade, men täckas vid behov.

Jag lovar,det blir bara tjafs i såna här trådar...finns ett gäng om man letar.

Håller med ovanstående,beror på en massa olika omständigheter.
Min mest frusna och ryggkänsligaste häst har i princip nästan ngt sorts täcke året runt,tyvärr.
Medans dom andra börjar få på sina tunnare nu,och går utan när det ej regnar.

Finns ju mängder av trådar i ämnet. Och lika många åsikter som hästägare.

Min åsikt är att hästar som fryser ska få ha täcke på sig. Det kan då vara alltifrån hästar med naturligt tunn päls, en häst i dålig kondition/dåligt hull, en sjuk häst, en häst som man klippt, och därmed behöver ersätta hästens eget skydd med ett "konstgjort" i form av täcke osv.
Vissa täcker förhållandevis mycket under tidig höst och sen under hela vintern för att undvika att hästen sätter för tjock vinterpäls. Så länge hästen inte påverkas negativt av det så ser jag egentligen inget fel i det. Men om en häst går och svettas under sina täcken så är ju något lite snett.

Min ponny har under flera år varit helklippt och i full träning hela vintrarna. Därmed "jämt och ständigt" haft täcken på sig. Numer är han pensionär och går med björnpäls på lösdrift och har inte haft täcke en enda gång under hela året.

Det går inte att säga att "Alla hästar ska ha täcke" eller tvärtom. Omöjligt. Fram med det sunda förnuftet!

Det är ganska simplet, behöver hästen täcke så ska den få ha täcke. Annars inte.

Täcke till de som behöver såklart. Jag gör olika med mina.

Hej!

Säger som ett par andra (dom jag orkade läsa:-) ).

Det går inte att säga generelllt, det beror helt på väder, vind, individ, huruvida skydd finns i hagen, om det finns tillräckligt att äta på för att hålla värmen etc etc etc..

/Lavinia, vars pålla är naken så länge det inte är nederbörd eller blåser riktigt kallt.

Rent allmänt skulle jag vilja påstå att det är vanligare med övertäckade hästar än tvärtom.
PL

Exakt. Inte en alltför ovanlig syn med övertäckade hästar. Traskar förbi ett stall + ridklubb 3 ggr i veckan. Och där har ALLA täcken på sig jämt oavsett temperatur, nederbörd, sol eller annat. Riktigt synd tycker jag om den lille ponnyn (ser ut som en shettis) med tjockt vintertäcke. Den har björnpäls, och klart man ser den har det även med täcke då den går ca 3 meter från gångvägen jag går på. :mad:

MEN, det många glömmer bort är ju att ge hästarna grovfoder då det är kallt så de själva kan hålla/reglera värmen istället för att täcka. Men jag tror många gånger människor hänvisar till en själva..fryser vi så fryser dom.

Kl

Sen har man täcke på för att dom blir smutsiga och kompisarna biter. Har inget med värme att göra, jo det blir varmt under regntäcket nu.

Skulle vilja ha era åsikter om de här med täcken. Ska hästarna täckas eller inte?

Täckesbehov är individbaserat. Det går inte att säga ett enkelt... "Hästar ska självklart ha täcke" eller "Hästar ska absolut inte ha täcke".

Min häst gick naken första åren jag hade henne större delen av året... Möjligen fodrat regntäcke vid blötväder...

Men nu på ålderns höst och i och med att hon är en häst som är svår att hålla i hull går hon rejält täckad, för att inte all energi i fodret ska gå till att hålla värmen utan att hon även ska kunna hålla hullet.

Tycker som Ingela. Din frågeställning blir omöjlig att respondera till, den är för svartvit.

JA - det finns väldigt mycket hästar där täcken missbrukas.
NEJ - det går inte att säga fördelar och nackdelar rent generellt.
Det mesta beror på hästägarens insikt i vad behovet för täcke/inte täcke är.

Mina hästar går så gott som alltid utan täcke, skulle aldrig ha det på dom dagligen. Men så är det två små stabila ponnier som är gjorda för att klara en svensk vinter utan problem. Jag ser inga fördelar med täcke på hästar som mina.

Men tar man en smäcker häst som inte är gjort för snö och blåst i den utsträckningen eller av andra orsaker inte klarar en svensk vinter utan täcke så väger fördelarna tungt över nackdelarna med täcke.

Men generellt vill jag att hästar inte ska vara täckade, men som alla andra skriver, det är individuellt. Man slänger ju inte på en häst ett täcke bara för att man själv tycker det är en kall och snöig vinter

Faller in i kören- det är individuellt om en häst behöver täcke eller inte.

Jag har mina hårbollar på lösdrift utan täcke till 99%
Vet jag av att det ska komma ett snöoväder som ska vara i flera dagar med snö hård blåst, då täckar jag mina.
Annars tar jag bara in dom nån natt för att dom ska torka upp igen om det varit ett kort busväder där dom blivit genomblöt.

Rent allmänt skulle jag vilja påstå att det är vanligare med övertäckade hästar än tvärtom.
PL

Naturligtvis. Måbga häststackare kokar när det blir varmt för att matte/husse fortfarande fryser.

Men jag tycker ändå det är helt beroende på häst när/om den ska ha täcke. Sen att mattar och hussar inte tänker lika.. Tyvärr går det inte att påverka det så bra.

/Lavinia, som tvingats flytta sin pålla till en liten sjukruta pga leran.. BLÄ!

Jag har endast täcke när det är nederbörd och vinter "blöt och kall". Annars går hon alltid utan, fasten det störtregnar på sommaren eller är -15 på vintern. Tycker oftast att hästar får för mycket täcken, jag har fått ta av dubbla och ibland trippla täcken vid insläpp på vissa stall, tuungt!

kl

...tja håller väl med övriga - helt fantasilöst.

Behöver hästen täcke ska den ha det, kan finns flera orsaker till att man täckar. Däremot vill jag inte slänga på täcke på (oklippta och friska) hästar i tid och otid. De ha sin hårrem av en orsak och klarar sig vanligen utmärkt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka