MaRomer
Trådstartare
Pålle fick nya skor i går. Kom gärna med synpunkter, tips osv!
Bakgrund:
10-årigt kallblod, Rids mest i dressyr, men även hoppning och givetvis uteritter.
-Rullar över snett
-Flyter ut i sidorna
-Växer ojämt över hoven
-Tappar skor MYCKET lätt, sliter då med sig mesta delen av hoven.
-Tråkiga trakter, nästintill obefintliga
-Mycket dåliga och tunna hovväggar, svår att få sömntag i.
Detta försöker vi göra:
-Hjälpa till med stöd i trakterna
-Minska ut flytningen
-Bygga upp en bra grund.
I somras kom han in en ond tappsko cirkel v fram. Därav är den mindre. Boots används flitigt för att minska tappskor.
Innan skoningen, har gått 7 veckor
Efter skoningen:
Hästen vi pratar om är denna:
Alla bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id800201_page0.html
Vänligen läs hela tråden innan ni skriver. Och kolla på alla bilderna i albumet innan ni skriver vad ni tycker. Det är bilder från i år, från 2008 och 2006. Alla olika hovslagare.
De kommentarer jag fått är:
Person 1
-Varför är inte överrullningen lagd rakt fram? (skon är snett påslagen)
Person 2
-Jag skulle vilja se överullningen rak och längre bak. Jag tror Sam skulle må bra av längre traktarmar för att få tillbaka trakten lite. Gör han clipsen själv eller är det de som sitter på skon?
-Överullningen måste börja tidigare för att få optimal överrullning. Tyvärr har jag inga bra bilder på detta men här ser du lite, överullningen börjar inte vid tån utan vi hovbensspetsen. (bild saknas)
Jag kan ej svara på varför skon är snett på slagen (om den är det). Då jag ej skott hästen.
Clipsen sitter på skorna.
Bakgrund:
10-årigt kallblod, Rids mest i dressyr, men även hoppning och givetvis uteritter.
-Rullar över snett
-Flyter ut i sidorna
-Växer ojämt över hoven
-Tappar skor MYCKET lätt, sliter då med sig mesta delen av hoven.
-Tråkiga trakter, nästintill obefintliga
-Mycket dåliga och tunna hovväggar, svår att få sömntag i.
Detta försöker vi göra:
-Hjälpa till med stöd i trakterna
-Minska ut flytningen
-Bygga upp en bra grund.
I somras kom han in en ond tappsko cirkel v fram. Därav är den mindre. Boots används flitigt för att minska tappskor.
Innan skoningen, har gått 7 veckor
Efter skoningen:
Hästen vi pratar om är denna:
Alla bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id800201_page0.html
Vänligen läs hela tråden innan ni skriver. Och kolla på alla bilderna i albumet innan ni skriver vad ni tycker. Det är bilder från i år, från 2008 och 2006. Alla olika hovslagare.
De kommentarer jag fått är:
Person 1
-Varför är inte överrullningen lagd rakt fram? (skon är snett påslagen)
Person 2
-Jag skulle vilja se överullningen rak och längre bak. Jag tror Sam skulle må bra av längre traktarmar för att få tillbaka trakten lite. Gör han clipsen själv eller är det de som sitter på skon?
-Överullningen måste börja tidigare för att få optimal överrullning. Tyvärr har jag inga bra bilder på detta men här ser du lite, överullningen börjar inte vid tån utan vi hovbensspetsen. (bild saknas)
Jag kan ej svara på varför skon är snett på slagen (om den är det). Då jag ej skott hästen.
Clipsen sitter på skorna.
Senast ändrad: