P
prallan
Vad som är praxis i andra länder är väl ändå ganska ovidkommande
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här är väl ingen nyhetssajt å andra sidan, utan ett diskussionsforum?Fast att Danmark har ruttna djurskyddslagar är ingen nyhet..
Precis just därför hade jag som säljare haft kvitton för att kunna visa upp vilka utlägg jag haft för hästen.Ja, det underlättar säkert väldigt mycket om man har någon form av kvitto/faktura på utgifterna. Visst har hästen blivit omhändertagen, men tänk om säljaren försöker lura köparen att betala mer, för att tjäna en extra slant? Det är inte fel att ha något som styrker vilka utgifter man haft för hästen, om jag inte läste fel så hade det höet som gavs till stoets ätits av andra också, är då rimligt att köparen ska betala hö som dennes häst egentligen inte ätit?
Handlar det bara om hundralappar kan man göra det, men handlar det om tusenlappar, nja då hade jag nog velat se någon form av kvitto/faktura för vad de extra kostnaderna är för något.Precis just därför hade jag som säljare haft kvitton för att kunna visa upp vilka utlägg jag haft för hästen.
Men nu verkar det inte som dom haft det avtalat att kvitton ska finnas, just därför får man nog betala och vara glad att den blivit omskött.
Vad jag förstod i trådens början så var det inte orimliga summor.Handlar det bara om hundralappar kan man göra det, men handlar det om tusenlappar, nja då hade jag nog velat se någon form av kvitto/faktura för vad de extra kostnaderna är för något.
Måste ha missat det.Vad jag förstod i trådens början så var det inte orimliga summor.
Då hade du haft ditt sto osålt. Jag skulle aldrig betala mer än självkostnadspris till den som ska ha fölet. En kan liksom inte klara sig utan den andre.Det man ska komma ihåg är att det tydligen inte avtalats om självkostnadspris. Det innebär att priset kan vara ungefär vad som helst. Själv hade jag inte styrt upp föl, sto och hovslagare gratis. Det är ju också ett jobb.
Hade troligen lagt på en hundralapp på hovslagarens pris.
Nä alla hade varit nöjda om utgifter redovisats löpande.
Att inte göra pålägg är en sanning med modifikation, här är det två leverantörer vid verkning, uppfödaren och leverantören. Hovisen levererar verkning och uppfödarna assistans vid verkning. Man får inte påstå att hovslagaren tog 500kr när den tog 400kr utan vidarefakturera 400 och fakturera 100 kr.I båda fallen behåller du originalkvittona för din bokföring. Vill kunden ha underlag får du skicka kopior av kvittona med fakturan.
Från: https://www.bisnode.com/sverige/nyheter-inspiration/nyheter/helene-svarar/
Din kompis har helt rätt i att h*n ska få tillgång till kvittona. Kopiera är inte direkt svårt eller dyrt. Man kan tillochmed ta ett kort med mobilen och skicka över. Går man in på skatteverkets hemsida står det dessutom klart och tydligt att :
https://www.skatteverket.se/foretag...eringochutlagg.4.3aa8c78a1466c58458747aa.html
- Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören.
Att inte göra pålägg är en sanning med modifikation, här är det två leverantörer vid verkning, uppfödaren och leverantören. Hovisen levererar verkning och uppfödarna assistans vid verkning. Man får inte påstå att hovslagaren tog 500kr när den tog 400kr utan vidarefakturera 400 och fakturera 100 kr.
Men då gör du inte ett pålägg utan tar betalt för din tid. Å nu blir det ännu mer komplicerat får då får du tekniskt sätt lön. Å då ska man blanda in arbetsgivaravgifter.
I båda fallen behåller du originalkvittona för din bokföring. Vill kunden ha underlag får du skicka kopior av kvittona med fakturan.
Från: https://www.bisnode.com/sverige/nyheter-inspiration/nyheter/helene-svarar/
Din kompis har helt rätt i att h*n ska få tillgång till kvittona. Kopiera är inte direkt svårt eller dyrt. Man kan tillochmed ta ett kort med mobilen och skicka över. Går man in på skatteverkets hemsida står det dessutom klart och tydligt att :
https://www.skatteverket.se/foretag...eringochutlagg.4.3aa8c78a1466c58458747aa.html
- Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören.
Nej tekniskt sett är det ett påslag, inget annat. Vad pengarna sen de facto används till är en helt annan sak.Men då gör du inte ett pålägg utan tar betalt för din tid. Å nu blir det ännu mer komplicerat får då får du tekniskt sätt lön. Å då ska man blanda in arbetsgivaravgifter.
Är stoet hämtad än? För det var väl idag den skulle hämtas? Tänkte mer på om det löste sig till slut eller hur det blev.
Inga kryddade räkningar?Hästen är hämtad och stoägaren valde att betala hela beloppet för att slippa strul. Fd ägaren kunde dessutom redovisa kvitton på plats. Den kunde också redovisa för hö mm något den vägrat göra innan.