Vad säger ni om det här? Behöver stöd...

Sv: Vad säger ni om det här? Behöver stöd...

*KL*

Ingen koll på om han har rätt att göra det eller ej.

MEN.. jag hävdar att det du talar om ÄR betesputs! Och hur 'snart' man ska göra den beror på hur hagen ser ut!

Jag förstår hur du menar, att du vill ha även det långa gräset kvar, så hästarna kan äta det i slutet av säsongen. De är ju kräsna och ratar det ganska länge, men när det inte finns något godare äter de ju det med tills det är slut. Dvs i slutändan lämnar hästarna bara ratorna. Och att putsa betet mitt i säsongen förkortar faktiskt säsongen.

MEN.. det finns ett krux med att göra så rent markskötselmässigt. Det där högvuxna/överväxta gräset, gärna om det innehåller ogräs(och sånt som vi hästmänniskor tycker är 'bra grejer', t ex kvickrot, det skyr bönder som pesten t ex) så det FRÖAR AV sig, och sprids. Och fröspridning för vinden tar inte hänsyn till sådana saker som stängsel eller markägare.

Så, det kan finnas absolut fullgod anledning att putsa ett bete mitt i säsongen. För att slå ner det innan vissa växter går i blom/går i frö, för att förhindra att de sprids.

Och bönder brukar vara mest intresserad av VAD som växer, och i andra hand HUR MYCKET som växer. Lite men bättre kvalitet/sort är et bättre val för bonden än mycket men med stor andel ogräs.

Så, jag kan fullt ut förstå hur han menade med att hästarna 'inte betar ner tillräckligt fort'.

När jag flyttade hit så kom bonden mitt i sommaren och ville putsa betet. Jag tyckte 'eh nej men då har de ju inget att äta i höst?', och bonden tyckte då (fast snällt) att 'kanhända, men då slipper jag tistlar i min havre'. Good point liksom. (Sen, nu var inga bidrag inblandade i ditt fall, men för mig så mina hästar går på vår egen mark, som dock är utarrenderad, och bonden lyfter bidrag för dem, och då måste han rätta sig efter lite skötselkrav med).

Genom lugn och saklig DIALOG med bonden där både gav sin syn på saken, ochbåda tog hänsyn till den andres syn och önskemål, så mådde vi en kompromiss. Betet putsas i slutet på säsongen. JAG vill ha det putsat ännu senare eg, bonden vill putsa betydligt tidigare. Men både kan 'leva med' överenskommelsen. För min del innebär det att när betet slås - ja då tar min betessäsong abrupt slut. Och 'terpaiätandet' ända fram tills vintern kommer kan jag bara glömma tyvärr, och för bondens del innebär det ens törre ogrässpridning än om han fick slå när han ville.

Ang Johannesörten - kan du prata med han soms lagit om han kan ta bort det nedslagna från marken? Stränga det, ta upp det och kasta det någon annanstans t ex? Det löser ju problemet, och så kan du sätta upp din stängselavgränsning igen?

Jo det är klart att det är betesputs han har ju inte slagit i ordets rätta bemärkelse, men det räcker för grundstöd. Och i detta fall så är marken utarrenderad och han har inte rätt göra något på marken. Eftersom vi brukar 190 ha. så är en del av den marken arrenderad och jag skulle inte bli glad om markägarna "pysslade runt".

Och även om vi bönder inte vill ha onödig ogrässpridning så tycker jag att det inte riktigt stämmer in på kickikompis berättelse och förfarandet på "deras" mark. Den här personen är ju inte en aktiv lantbrukare med kringliggande mark som aktivt brukas. Och om den marken gränsar till andra lantbrukares mark så att han av den anledningen gör detta så är det ju märkligt att han inte har gjort det tidigare om åren som jag förstod!? Samt att oavsett så skulle detta ha skrivits in i kontraktet eller ha vidtalats innan han gjorde slag i saken.

Kicki :)

Du har förstått det så rätt så....

Tack för alla svar, då är jag inte helt konstig som reagerar på att han gjort som han gjort....

KL

För mig verkar det som att TS hyr marken och inte arrenderar den.
Vilka krav uthyraren kan ha på TS är svårt att veta då man inte har avtalet.
Som det verkar är uthyraren mån om att marken sköts på ett bra/rätt sätt, vilket TS tydligen inte gjort på egen hand. Jag vore glad om det kom en bonde och putsade våra vallar så jag slapp själv. :angel:

TS, det framgår att du inte har så stor kunskap om beten mm.
Rator betas inte av, annat än i undantagsfall. Däremot äter hästarna gärna det slagna, sedan det väl fått torka till. Därför kommer du i praktiken att ha mer foder över sommaren på detta sätt.
Blir det en sommar/höst med någorlunda nederbörd, kommer det ändå att växa mer än vad hästarna hinner äta upp.
För att inte riskera att delar av vallen kvävs, som du är inne på, så ska man putsa betena flera gånger per säsong. Jämför med en gräsmatta.
Stängsla gärna av de ytor som hästarna betar ner. Dels får dessa en chans att växa till, och dels måste hästarna välja gräs som dom inte tycker allra bäst om.

Vad gäller hästarna finns ingen anledning att stressa upp sig. Vi brukar putsa med dom i hagen, och det är snarare så att man ibland får gå ut och flytta på dom för att kunna fortsätta.

Mitt råd är att du talar igenom allt med en kunnig bonde och/eller uthyraren så att du får ut så mycket som möjligt av hagen samt att du även kan sköta ytorna på ett riktigt sätt. Det är inte alldeles lätt innan man lärt sig.

Utan att kommentera juridiken i detta!

LIA

Efter att ha skummat igenom inläggen tills ögonen gick i kors: I mina öron låter det som att det lutar åt kontraktsbrott, givetvis beroende på vad som står i kontraktet. Arrenderar man ut mark så dundrar man väl för sjutton bananer inte in och röjer på den marken utan att ha pratat med den stackare som pröjsar för markens underhåll!
Det är ju som om en hyresfastighetsägare en vacker dag sparkade in dörrn' och gick loss i lägenheten med en dammsugare! :eek:

Upprörda tankar mittinatta. :devil:

Tack!!!

Nej, i min värld gör man inte det, även om andra tydligen skulle uppskatta att få oinbjudna "gäster" på marken...
Tack för att du förstår!

Jag förstår dig faktiskt inte riktigt, på vilket sätt har jag inte tagit hand om marken???
Är det OK om jag utan att berättar något för dig skickar min konstige markägare(EJ bonde) till dig för att slå lite då?

Förlåt, men jag tycker det låter konstigt. Jag må vara hur okunnig som helst i jämförelse med andra "storbönder" men marken har vi skött. Jag är tacksam för att jag har en sambo som är mer insatt än jag. Jag är inte helt okunnig men att slå en del av ett bete och sedan lämna resterande verkar ologiskt. Ännu mer ologiskt verkar det i mina ögon att låta gräset ligga kvar samt att slå ner johannesört. Har för övrigt fått svar på att johannesört även är giftig i torkat format och att de inte ska äta det. Kontentan; en del av vallen är förstörd och inga av våra hästar kommer att få gå där mer den här säsongen, oberoende av hur bra återväxten är.

Att ha en okunnig människa med traktor inne bland mina unghästar betackar jag mig för. Han har redan vid ett flertal tillfällen kört olovandes över våra hagar och då varit nära att släppa ut hästarna.

Det står inget i vårt kontrakt om hur marken ska skötas, hur den ska användas etc, ingenting. Det finns inga uttryckta krav på oss. Marken var inte skött innan vi kom dit. När jag ser till andra stall o deras beten ser jag ingen skillnad mot vårt. Det är inte igenvuxen mark vi talar om här utan "normalhögt" gräs.

Vad räknas som rata? Om jag släpper hästarna och de går på en yta av ca 1 Ha per häst och de då äter under en veckas tid, är det då rator som är kvar om det inte är gräsmattekort gräs? Hästarna har gått o ätit på den slagna delen också men mest o helst gnagt av klövern som växer där. De vandrar över ytorna och äter på olika ställen olika tidpunkter på dygnet.

Nej, jag tror helt enkelt jag är för trött för att förstå...sorry.
Som ni menar skulle man eg slå alla hagar innan man släpper hästarna för att de ska kunna hålla det mesta kort. Men på naturbetena då?

Egentligen handlar det inte om hur jag gör med mina hästar utan om någon har rätt att bruka den mark jag hyr på eget bevåg.

Jag tror att det första som måste utredas i det här fallet är vad för avtal som ni har. Själv skriver du att ni hyr marken, andra skriver om arrende. Vilket är det? Det är väldigt olika lagstiftning som gäller beroende på vad det är för typ av avtal.
Är det ett arrende så kommer frågan om på hur många år det är? Detta har också betydelse för bidrag m m.

För mig låter det som betesputs.
Dvs rator. De kommer troligen inte att äta där senare heller, möjligen pga att de har sin toalett där.
Själv hade jag varit tacksam om någon kommit och slagit bort ratorna på mitt bete.

Immer

Var glad och tacksam för att han putsar hagen åt dig- du får en betydligt bättre och effektivare tillväxt på höstgräset.

Sedan tycker väl jag kanske attt han kunde talat om det hela INNAN han gjorde det, men förmodligen handlade han som vanligt.
är man bonde så "gör man det som skas" när tid finnes...

Kontraktet löper på 5 år i taget.

På vilket sätt skulle det vara skillnad om det enbart skulle röra sig om ett hyresavtal, har då ägaren rätt att gå in o bruka sin mark mitt i ett avtal?

Jo det är klart att det är betesputs han har ju inte slagit i ordets rätta bemärkelse, men det räcker för grundstöd. Och i detta fall så är marken utarrenderad och han har inte rätt göra något på marken. Eftersom vi brukar 190 ha. så är en del av den marken arrenderad och jag skulle inte bli glad om markägarna "pysslade runt".

Och även om vi bönder inte vill ha onödig ogrässpridning så tycker jag att det inte riktigt stämmer in på kickikompis berättelse och förfarandet på "deras" mark. Den här personen är ju inte en aktiv lantbrukare med kringliggande mark som aktivt brukas. Och om den marken gränsar till andra lantbrukares mark så att han av den anledningen gör detta så är det ju märkligt att han inte har gjort det tidigare om åren som jag förstod!? Samt att oavsett så skulle detta ha skrivits in i kontraktet eller ha vidtalats innan han gjorde slag i saken.

Soms agt - som jag skrev som första mening så jag har ingen aning om vad som gäller juridiskt. Jag vände mig mot att TS envist tycktes att betet INTE putsats, och att hon tyckte att NU ska man väl inte putsa.

Dvs det var den delen jag svarade på.

Återigen så gjorde han det inte för att han är bonde...
Jag skulle kunna räkna upp otaliga exempel på hans okunskap gällande markhållning o djurskötsel men vill inte göra det. Det handlar om en man o fru som flyttat från "storstan" till det här ganska stora huset starx utanför stan.

Jag måste faktiskt säga att ni som inte skulle reagerat på det här med mer än glädje är väldigt...ja jag vet inte om man kan kalla det för tåliga. För min del är det absolut inte OK att köra in i annans hästhage och börja slå, eller putsa, gräs när man hyr ut och tar in en avgift för att någon annan har marken.
Skulle ni bli glada om han började plöja upp delar av det också?
Glada om någon fått för sig att måla om i lägenheten när ni var bortresta?
Glada om han skördat spannmålen åt er när ni var borta för dagen?

"TS envist tycktes att betet inte putsats"

Puts tycker ju jag är när man är medveten om vad man gör och man gör det utav kunskap, inte så i det här fallet. Men som jag har skrivit tidigare, ni får kalla det för vad ni vill, det är liksom inte det det hänger på.

Du måste som sagt ge svar på HUR du har hand om marken...
Har du skriftligt på marken ? Har du ett arrende eller "hyr" du bara ?
Förvisso ingen större skillnad i dagsläget men för det "långa loppet" så gör det skillnad.

Sen tycker jag väl personligen att de hade vart ok att "bonden" pratat med en innan slagning, men ser ändå inte det "förstörda" i betet, möjligen i Johannesörtsspridningen som jag inte är insatt i.
Om dina hästar går på x antal ha och "bara" äter av det korta så klarar de uppenbarligen sej på den delen de redan äter, varför skulle det då va fel att slå av de högre så även det blir "kort" och godare för hästarna ? De verkar som om du har en "för stor" hage i förhållande till va de äter av, och då kan hans betesputs inte va skadligt för ditt bete... Snarare bara bra ...
Men som sagt en förvarning och återställande av staket hade kanske vart trevligt...

"TS envist tycktes att betet inte putsats"

Puts tycker ju jag är när man är medveten om vad man gör och man gör det utav kunskap, inte så i det här fallet. Men som jag har skrivit tidigare, ni får kalla det för vad ni vill, det är liksom inte det det hänger på.

Jag håller med dig. Det är ointressant om betet behövde putsas eller inte. Det är helt enkelt du som skalla avgöra det, ingen annan.

Jag vill inte att grannen klipper min gräsmatta eller rensar ogräs i mina rabatter oavsett om det behövs eller inte.

Vi har ett skriftligt kontrakt på marken o stallet. Vi betalar en årsavgift och kontraktet löper på 5 år. Jag är inte helt säker på vad som urskiljer ett arrendeskontrakt från ett hyreskontrakt på mark. I vårt kontrakt står att vi hyr fastigheten samt avtalad mark.

Det som gick in och putsades/slogs är en fjärdedel ung. av vårt bete. Han putsade alltså inte där det växer högre gräs på hela ytan utan han har kört över den ena vallen(de ligger i anslutning).
Skulle hästarna gått på gräsmattegräs i hela hagen skulle vi behövt slå innan vi släppte ut dem på bete. De går hela tiden o äter av det högre gräset men har alltså inte betat av allt ännu. Däremot gillar de klöver o på de plättarna har de gnagt av.

Jag vill ju att mina hästar ska gå på stora ytor, särskilt unghästarna och därför går de på hela ytan. Möjligen är det ett problem med att vallarna då kanske inte mår lika bra, men samtidigt hyr vi marken för hästarnas skull. Kanke är det vår hästhållning som ställer till det. Men jag vet ju att jag är långt ifrån ensam om att ha hästarna gåendes på ytor av ca 1 Ha per häst....
Alternativet om man vill hälla kort gräs skulle ju då vara att dela upp betena så att de på kanske 3 veckor betatde av en yta för att sedan släppas på nästa. I så fall skulle vi behöva slå fälten som inte används.
Det här är mina spekulationeer om vad ni tycker som menar att gräset ska putsas när hästarna inte hunnit beta ner det DIREKT.
Inget emot att putsa bort "toalettdelar" men det sköter vi själva.
Mannen ifråga har inte uttryckt några som helst önskemål om vad vi gör med marken och den var alltså inte skött innan vi kom. Vi har sått om delar mm.
Skulle han uttryckt det som att vi på något sätt förstör marken så hade jag gärna kunna accepterat att så om innan vi flyttar te x.

Men för oss är marken där för hästarna och jag vill att de kan röra sig över stora ytor, ja den marken vi betalar för. Det är väl inte så konstigt...

Fast vi vet inte om markägaren faktiskt tog ett korrekt beslut om putsning. Även om det i sig var fel att göra det på den utlånade/uthyrda/utarrenderade marken. Som sagt de juridiska aspekterna lämnar jag åt någon annan.

Men en betesputs nu är per definition inte fel/konstig - tvärtom. Och dets om är beskrivet (slå av betesgräs och låt det ligga) är putsning.

Så det i sig är varken konstigt eller fel. Däremot är turerna KRING det i bästa fall förvirrade och i sämsta fall ett regelrätt kontraktbrott.

Så, jag har inte invänt mot att det är fel (sen om det är moraliskt fel 'bara', eller juridiskt fel med är en ytterligare fråga) att gå in och utan putsa på annans mark/mark som brukas av annan. Men putsen i SIG är inte konstig, vilket TS tyckte (fel tid etc)

Kickikompis - ang johannesörten, såg du mitt förslag om att köra bort klippet (fråga markägaren om han kan eller om ni kan göra det själv) så du slipper att betet är 'förstört' på den del det ligger johannesört förresten?

Johannesörten är "sönderklippt", det är svårt att se vad som är vad och jag vågar inte i riskera något. Jag har fått svar av HH att det giftiga ämnet finns kvar, om än inte i samma mängd. Jag har dessutom ett skimmelsto...

För mig kommer nu den här vallen att stängslas bort och vi kommer inte att bruka den mer.

Vi arrenderar mark från fyra gårdar. Påden gård vi har stallet har vi lite liknande problem.

Vår markägare menar bara väl men allt blir så in i nordens fel mellan varven. Förra året putsade han av ett stort naturbete på över 3½ hektar där vi skulle släppa på unghingstarna veckan därpå. Nu hade han kört med betesputsen över såväl öppna ytor som i dungarna och över stock och sten. Denna hagen var inte ens betad i öht då vi slitit rätt hårt på den andra hagen som vi skulle plöja upp och så om. Så där stod vi utan tillräckligt med bete. Han fick en ordentlig uppsträckning och det tog ett tag innan han fattade vad han gjort.

Problemet hos oss är komunikationen. Han funderar och gör, utan att fråga/kolla med oss hur vi tänkt. ibland när jag kommer bort till gården så har han plockat bort kilometervis med staket -för det slits ju så hårt om det hänger uppe på vintern. Jovisst, men man behöver kanske inte plocka ner det i oktober utan att kolla med oss, då vi vet med oss att vi med största sannolikhet behöver ha en del hagar i reserv på vårkanten då fölningarna drar igårng. Vi har förklarat detta hundratals gånger känns det som, men inte fasiken har han fattat.
Tack o lov verkar detta ha bättrat sig.

:devil: Däremot händer det att han kapar repen/banden bara för att han ska igenom just där och inte 40 meter längre bort i grindhålet när han ska ut i skogen.... Vi har tagit hänsyn och stängslat på så vis att det vid alla stickvägar finns ett grindhål -brett nog att ta sig igenom med skördare/skotare. Sedan knyter han ihop det och trasslar till det så resultatet blir att det hoppar loppor och knäpper lite varstans utmed stängslen.

I år har han än sålänge nöjt sig med att putsa av de hagar vi har betat och då enkom putsat där hästarna visat att de inte gärna betar samt vid ratorna. -Så han lär sig. :bow:

Vi är väldigt beroende av denna mark och byggnader så vi känner att vi måste bita lite i det sura äpplet och inte bli alldeles skogstokiga... Brukar skicka ut maken som får reda i det hela då bonden är ganska förtjust i honom och hans mek-kunskaper vad gäller allehanda motorfordon...

Så jag förstår dig, även om jag till viss del även kan hålla med ett flertal här att du kanske ska se det som betesputsning, men har man ingen annan mark att tillgå så kan det ju vara mindre kul.

:idea: Låter som att du får leta upp räfsorna och ge dig ut och samla ihop johannesörten själv :crazy:

Gira :banana:

Jo men det var mitt inlägg som du svarade på!

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 788
Senast: Görel
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka