I
Invinciblestables
Sv: Vad säger ni om det här? Behöver stöd...
Jo det är klart att det är betesputs han har ju inte slagit i ordets rätta bemärkelse, men det räcker för grundstöd. Och i detta fall så är marken utarrenderad och han har inte rätt göra något på marken. Eftersom vi brukar 190 ha. så är en del av den marken arrenderad och jag skulle inte bli glad om markägarna "pysslade runt".
Och även om vi bönder inte vill ha onödig ogrässpridning så tycker jag att det inte riktigt stämmer in på kickikompis berättelse och förfarandet på "deras" mark. Den här personen är ju inte en aktiv lantbrukare med kringliggande mark som aktivt brukas. Och om den marken gränsar till andra lantbrukares mark så att han av den anledningen gör detta så är det ju märkligt att han inte har gjort det tidigare om åren som jag förstod!? Samt att oavsett så skulle detta ha skrivits in i kontraktet eller ha vidtalats innan han gjorde slag i saken.
Kicki
*KL*
Ingen koll på om han har rätt att göra det eller ej.
MEN.. jag hävdar att det du talar om ÄR betesputs! Och hur 'snart' man ska göra den beror på hur hagen ser ut!
Jag förstår hur du menar, att du vill ha även det långa gräset kvar, så hästarna kan äta det i slutet av säsongen. De är ju kräsna och ratar det ganska länge, men när det inte finns något godare äter de ju det med tills det är slut. Dvs i slutändan lämnar hästarna bara ratorna. Och att putsa betet mitt i säsongen förkortar faktiskt säsongen.
MEN.. det finns ett krux med att göra så rent markskötselmässigt. Det där högvuxna/överväxta gräset, gärna om det innehåller ogräs(och sånt som vi hästmänniskor tycker är 'bra grejer', t ex kvickrot, det skyr bönder som pesten t ex) så det FRÖAR AV sig, och sprids. Och fröspridning för vinden tar inte hänsyn till sådana saker som stängsel eller markägare.
Så, det kan finnas absolut fullgod anledning att putsa ett bete mitt i säsongen. För att slå ner det innan vissa växter går i blom/går i frö, för att förhindra att de sprids.
Och bönder brukar vara mest intresserad av VAD som växer, och i andra hand HUR MYCKET som växer. Lite men bättre kvalitet/sort är et bättre val för bonden än mycket men med stor andel ogräs.
Så, jag kan fullt ut förstå hur han menade med att hästarna 'inte betar ner tillräckligt fort'.
När jag flyttade hit så kom bonden mitt i sommaren och ville putsa betet. Jag tyckte 'eh nej men då har de ju inget att äta i höst?', och bonden tyckte då (fast snällt) att 'kanhända, men då slipper jag tistlar i min havre'. Good point liksom. (Sen, nu var inga bidrag inblandade i ditt fall, men för mig så mina hästar går på vår egen mark, som dock är utarrenderad, och bonden lyfter bidrag för dem, och då måste han rätta sig efter lite skötselkrav med).
Genom lugn och saklig DIALOG med bonden där både gav sin syn på saken, ochbåda tog hänsyn till den andres syn och önskemål, så mådde vi en kompromiss. Betet putsas i slutet på säsongen. JAG vill ha det putsat ännu senare eg, bonden vill putsa betydligt tidigare. Men både kan 'leva med' överenskommelsen. För min del innebär det att när betet slås - ja då tar min betessäsong abrupt slut. Och 'terpaiätandet' ända fram tills vintern kommer kan jag bara glömma tyvärr, och för bondens del innebär det ens törre ogrässpridning än om han fick slå när han ville.
Ang Johannesörten - kan du prata med han soms lagit om han kan ta bort det nedslagna från marken? Stränga det, ta upp det och kasta det någon annanstans t ex? Det löser ju problemet, och så kan du sätta upp din stängselavgränsning igen?
Jo det är klart att det är betesputs han har ju inte slagit i ordets rätta bemärkelse, men det räcker för grundstöd. Och i detta fall så är marken utarrenderad och han har inte rätt göra något på marken. Eftersom vi brukar 190 ha. så är en del av den marken arrenderad och jag skulle inte bli glad om markägarna "pysslade runt".
Och även om vi bönder inte vill ha onödig ogrässpridning så tycker jag att det inte riktigt stämmer in på kickikompis berättelse och förfarandet på "deras" mark. Den här personen är ju inte en aktiv lantbrukare med kringliggande mark som aktivt brukas. Och om den marken gränsar till andra lantbrukares mark så att han av den anledningen gör detta så är det ju märkligt att han inte har gjort det tidigare om åren som jag förstod!? Samt att oavsett så skulle detta ha skrivits in i kontraktet eller ha vidtalats innan han gjorde slag i saken.
Kicki