Vad säger ni om det här? Behöver stöd...

Sv: Vad säger ni om det här? Behöver stöd...

Jag kan berätta att jag har kontaktat jurist och fått svar.
Juristen har tittat på kontraktet.

Markägaren har ingen rätt till sin mark och han har brutit mot kontraktet. I o m att vallen som den ser ut idag inte är brukbar som bete har jag rätt till ersättning. Gjort är gjort men vad säger att mannen inte får för sig att köra in i resten av hästhagen? Därför har jag nu bett juridiskt ombud ta en kontakt med mannen. Kan också nämna att mannen varit hotfull och att jag upplevt det som obehagligt, vid konfrontation höjde han näven och skrek mig i ansiktet. Jag vill inte kommentera det mer men därav vill jag att det sköts juridiskt korrekt.

Jag tycker inte att putsen, OM det nu skulle vara frågan, skötts korrekt. Hela betet borde logiskt ha putsats då. Har aldrig sagt att VI inte tänkt putsa själva....jag kan inte mer än att garantera att vi sköter marken klanderfritt. Vinterhagarna sköts exemplariskt och vi har inte trampat upp någon mark eller förstört den på något annat sätt. Vi har lagt pengar på att så om vissa ytor efter att fått hjålp av expertis. Mannen ifråga kunde istället ge sig ut på den skogsbit han har och ta hand om sin stormfällda skog som skulle varit röjd innan den 1 juli...

Jag skrev till er för jag hoppades på stöttning då jag kände mig totalt överkörd av markägaren. Jag tycker inte alls att det känns kul, jag känner mig ledsen och vill helst inte åka till vårt stall idag. ..
I min värld finns det inte att man går in på andras område och gör som man själv vill, man kör inte över folk och man behandlar inte dem illa. Mina hyresgäster har uttryckt oro över att han kört in "olovandes" i hagen. Tänk om vi släppt hästarna utan att se att det var slaget o de ätit av joh.örten? Jag har ett ansvar gentemot dem också...Nej, idag känns det inte alls kul....:crazy:

Jag kan berätta att jag har kontaktat jurist och fått svar.
Juristen har tittat på kontraktet.

Markägaren har ingen rätt till sin mark och han har brutit mot kontraktet. I o m att vallen som den ser ut idag inte är brukbar som bete har jag rätt till ersättning. Gjort är gjort men vad säger att mannen inte får för sig att köra in i resten av hästhagen? Därför har jag nu bett juridiskt ombud ta en kontakt med mannen. Kan också nämna att mannen varit hotfull och att jag upplevt det som obehagligt, vid konfrontation höjde han näven och skrek mig i ansiktet. Jag vill inte kommentera det mer men därav vill jag att det sköts juridiskt korrekt.

Jag tycker inte att putsen, OM det nu skulle vara frågan, skötts korrekt. Hela betet borde logiskt ha putsats då. Har aldrig sagt att VI inte tänkt putsa själva....jag kan inte mer än att garantera att vi sköter marken klanderfritt. Vinterhagarna sköts exemplariskt och vi har inte trampat upp någon mark eller förstört den på något annat sätt. Vi har lagt pengar på att så om vissa ytor efter att fått hjålp av expertis. Mannen ifråga kunde istället ge sig ut på den skogsbit han har och ta hand om sin stormfällda skog som skulle varit röjd innan den 1 juli...

Jag skrev till er för jag hoppades på stöttning då jag kände mig totalt överkörd av markägaren. Jag tycker inte alls att det känns kul, jag känner mig ledsen och vill helst inte åka till vårt stall idag. ..
I min värld finns det inte att man går in på andras område och gör som man själv vill, man kör inte över folk och man behandlar inte dem illa. Mina hyresgäster har uttryckt oro över att han kört in "olovandes" i hagen. Tänk om vi släppt hästarna utan att se att det var slaget o de ätit av joh.örten? Jag har ett ansvar gentemot dem också...Nej, idag känns det inte alls kul....:crazy:

Skönt iaf. att du fått detta bekräftat, tycker ju att det var ett solklart fall, så jag är inte förvånad! :) Även om det känns trist när något sånt här händer. Skulle själv bli duktigt :devil: arg. Har man marken så har man utan vidare diskussion.

Hoppas att allt nu löser sig och att du slipper ovälkomna gäster i fortsättningen!

Kicki :)

Johannesörten är "sönderklippt", det är svårt att se vad som är vad och jag vågar inte i riskera något. Jag har fått svar av HH att det giftiga ämnet finns kvar, om än inte i samma mängd. Jag har dessutom ett skimmelsto...

För mig kommer nu den här vallen att stängslas bort och vi kommer inte att bruka den mer.

Fast är det så mkt då? (Tänker på HH:s svar att om det inte är mycket så skulle hon inte oroa sig).

Men med ledning av juristsvaret, så det borde ju gå att ställa krav på markägaren att han 'sanerar' marken från det sönderklippta?

Tack för ditt stöd!

Fast är det så mkt då? (Tänker på HH:s svar att om det inte är mycket så skulle hon inte oroa sig).

Men med ledning av juristsvaret, så det borde ju gå att ställa krav på markägaren att han 'sanerar' marken från det sönderklippta?

Jag tror det är ganska mkt, jag har inte tänk på det tidigare eftersom jag stängslat bort det. Nu är det svårt att säga, men kanske 10% av ytan...har en skimmel också. Lillkillen med sina magproblem är det säkert inte bra för o lillflickan är skimmel. En inackordering är två-extra känsligt med unghäst? Vi har diskuterat hur vi ska göra med johannesörten och det var planerat att plöja upp det fältet och så om.

Jag vill liksom inte bråka om det heller. Vill väl helst inte prata själv med mannen alls:crazy: Vi stängslar bort marken. Jag hoppas att jag kommer att få ha hästarna ifred där i fortsättningen så länge vi är kvar...

Okej, fattar att du inte vill chansa.

fast ang 'bråka' så lär ju markägaren blir grinig nog om/när juristen ringer, och då kanske det kvittar lika om han blir ålagd att städa hagen med?

Alltså, 'grannsämja' är jätteviktigt, men om han ändå är 'sur' för juristen ringer så kanske det kvittar lika om han blir sur för att få städa hagen med, och då kan ni ha hela marken som bete, eftersom det iaf i de tidiga inläggen verkade som det var viktigt?

Kontraktet löper på 5 år i taget.

På vilket sätt skulle det vara skillnad om det enbart skulle röra sig om ett hyresavtal, har då ägaren rätt att gå in o bruka sin mark mitt i ett avtal?

Det rör sig om två helt olika lagstifningar. Där arrendelagen lägger att betydligt större ansvar på arrendatorn för skötsel och underhåll. Men som också ger möjlighet att sök vissa EU-bidrag.

Är man i hyreslagstiftningen så ligger det egentliga ansvaret på ägaren för skötsel och underhåll av marken. Den som hyr ska då också be om tillåtelse för att få göra förändringar på marken som inte framgår av avtalet, vilket inte en arrendator behöver göra.
För en arrnedator gäller det istället att sköta om marken på bästa sätt och när arrendet sägs upp lämna den med samma eller liknade gröda som när avtalet ingicks.

Jo han är nog arg...det visade han väl tydligt igår när jag ifrågasatte hans agerande. Det är inte med risk för att han kan bli arg...utan för att jag själv inte orkar. Jag orkar inte argumentera med honom, jag mår dåligt av det här. Vi kommer alla från olika bakgrunder med olika saker i bagaget. Jag har svårt för människor som uppträder hotfullt mot mig. Jag känner mig ledsen idag, vill inte att markgubben ska få ha makten att få mig att må dåligt...MEN det har han.

Känns som att konflikten är mitt fel på något sätt, hur konstigt det än låter. Jag har försökt varit trevlig, vi har skött oss äsch jag vet inte. Juristen finns med för att ta smällen om det blir ytterligare diskussion. Juristen tyckte att det viktigaste i det här läget är att se till att mannen respekterar kontraktet tiden ut och att han inte ytterligare gör något.

Jo betet var viktigt. I värsta fall hyr jag in dem på grannens bete...

Ytterligare saker han gjort tidigare: slaktat djur på "vår" mark(älg o rådjur), kört igenom där med skogsmaskiner,traktorer etc utan att säga till när hästarna går där, hotat med att säga upp avtalet om vi inte går med på en hyreshöjning, satt upp djurfällor med döda djur i som byte på vår mark(sommarhagen) samt precis vid staketet, bedrivit jakt på hare i hästhagarna när hästarna gick där o då avlossat flertalet skott, skjutit mot stallet då inackordering var därinne, haft hundar som drivit hästarna i hagen....ja listan kan göras lång. Han skattar inte eller redovisar att han hyr ut stallet.

Jag har inget att dölja vid eventuell tvist men just nu vill jag bara bort...

Ok, tack:)
Jag har låtit jurist ta över och där finns inga som helst oklarheter att mannen brutit mot avtalet. Han har ingen rätt att använda marken han hyr ut eller lägga sig i hur mina hästar betar.
Det är alltid bra att vara säker på vad som gäller.

Stå på dig, och länge leve jurister! Tyckte väl att det inte kunde vara rätt, hur man än vänder och vrider på det - betesputs eller ej!

Stand your ground, or someone else will! :devil:

Tack!
"stand your ground"-hi,hi
Jag ska försöka hålla huvudet högt. Har undvikit stallet idag...och sambon har tagit hand om hästarna...men ska försöka att rycka upp mig.

Jag hade blivit totalt galen om ngn hade "putsat" (för mej är det lika med slagning, vad alla andra än kallar det)mitt bete, putsa eller inte-gräset slås ner:mindre mat åt hästarna, som sagt ska det ju räcka hela sommaren & det är därför ni hyrt marken!:devil:

Hade dessutom vägrat betala för ett bete som inte finns då gräset slagits.
Meningen var ju att hästarna skulle ha bete att äta.
Jättebra att du tagit kontakt med jusrist, dessutom fattar jag inte att gubben har mage att vara hotfull när ni hyr av honom, han får ju ut fördelar på det med.

Ne usch vilken tur jag har med mina grannar som låter mej hålla hästarna på deras mark fast de annars slagit hö på den, har även eget men det är bra att inte slita ut marken för mkt & låta dem beta av för hårt.Stå på dig.

Ytterligare saker han gjort tidigare: slaktat djur på "vår" mark(älg o rådjur), kört igenom där med skogsmaskiner,traktorer etc utan att säga till när hästarna går där, hotat med att säga upp avtalet om vi inte går med på en hyreshöjning, satt upp djurfällor med döda djur i som byte på vår mark(sommarhagen) samt precis vid staketet, bedrivit jakt på hare i hästhagarna när hästarna gick där o då avlossat flertalet skott, skjutit mot stallet då inackordering var därinne, haft hundar som drivit hästarna i hagen....ja listan kan göras lång. Han skattar inte eller redovisar att han hyr ut stallet.

Jag tycker bara han låter rent av farlig:eek:
Anmäldes det inte att han skjutit mot stallet?det finns regler om var man får skjuta & inte samt vilka perioder om året.

Skönt att höra att någon annan tycker som jag! Tack!

Tidigare har vi bitit ihop och försökt få det att fungera ändå, trots allt. Vi tycker om stallet och eftersom vi inte haft råd att köpa den typ av gård som vi vill ha har det varit bra att kunna hyra eget istället för att ha hästarna inackorderade.

Fällorna med döda djur i(kanin, fisk,rådjur) har nog varit värst för oss då jag varit rädd att djuren ska bli sjuka om bakterier sprider sig. Jag tog upp det med honom men återigen kom "det är min mark, jag gör som jag vill". Jag stängslade bort med god marginal området med fällorna. De är fortfarande kvar och jag undrar om det är lagligt att jaga räv med fälla under den här tiden...?

Jo, han sköt på allmän väg mot vårt stall, tror också det var harjakt då. Det skulle mkt väl kunnat komma ngn på vägen eller att tjejen gått ut ur stallet just då...:eek:

Många problem tas upp ,när det gäller jakten förutsätter jag att gällande lagar följs ,det är inte säkert att dom sammanfaller med arrendatorns vilja .Vid lagbrott finns regler att följa .Sen kanske man får bita i sura äpplet för att ej bli uppsagd .Om man inte gillar läget och är missnöjd gnäll inte utan sluta arrendera .Det är ett ömsesidigt avtal .Jag arrenderar ut mark och skulle jag arrendera ut till hästägare skulle jag reglera der väl och alldrig knyta uppmig på 5 år .Hästägaregruppen innehåller en stor andel problematiska människor .Många som flyttar ut till landsbygden tror att den finns till för dom

Senast ändrad:

Jo du, här har det bitits i många sura äpplen och jag har funnit mig i det mesta för att sedan lösa det på egen hand, te x stängsla bort farliga fällor. Igår var liksom måttet rågat för mig och jag kände mig totalt överkörd. Det går inte att driva ett fungerande stall i en oseriös miljö och som jag tror de flesta förstår kommer vi inte att vara kvar. Ett fungerande sammarbete går inte att driva genom jurister....

Så om du uppfattar mig som gnällig-fine! Som du kanske förstår är det inte bara så att jag deppat över det här, jag har också agerat!

Att hålla på med hästar kräver ganska mkt av en ändå, det grundläggande med att avtal följs gällande hästens miljö ska inte kännas som en tung börda. Våra djur får aldrig komma i kläm.
Problematiska människor finns överallt, i alla grupper. Vi är individer.

OCh du har rätt, för oss så finns naturen där för våra djur. Och tänk vad bra marken mår nu:) den är uppröjd, betad och om jag får säja det själv, mer omhändertagen av oss än den varit på åratal.

Läste förresten i senaste ridsport att man inte fick lägga ut kadaver, döda djur i naturen hur som helst. Smittar marken.

Skönt att höra att någon annan tycker som jag! Tack!

Tidigare har vi bitit ihop och försökt få det att fungera ändå, trots allt. Vi tycker om stallet och eftersom vi inte haft råd att köpa den typ av gård som vi vill ha har det varit bra att kunna hyra eget istället för att ha hästarna inackorderade.

Fällorna med döda djur i(kanin, fisk,rådjur) har nog varit värst för oss då jag varit rädd att djuren ska bli sjuka om bakterier sprider sig. Jag tog upp det med honom men återigen kom "det är min mark, jag gör som jag vill". Jag stängslade bort med god marginal området med fällorna. De är fortfarande kvar och jag undrar om det är lagligt att jaga räv med fälla under den här tiden...?

Jo, han sköt på allmän väg mot vårt stall, tror också det var harjakt då. Det skulle mkt väl kunnat komma ngn på vägen eller att tjejen gått ut ur stallet just då...:eek:

Man får ändå inte skjuta mot hus/byggnader eller mot vägar:devil:

Tycker du kan kolla upp alla jakt säsonger så kan du ju alltid jävlas tillbaka genom att rapportera när han jagar under förbjudna perioder:angel:

Jag hade blivit skitsur om samma sak hände mig (arrenderar också mark)
MVH. Matten

Jo, nu har det gått några dagar men jag blir fotfarande sur när jag ser fältet stå tomt. Det verkar som att det kommer att bli lite torrare nu också men jag håller tummarna för att betet kommer att räcka...

Kan också berätta att mannen nu lovat juristen att inte röra mer av vår mark tills vi avslutat kontraktet....Skönt, men viss oro finns kvar i maggropen ändå...Ska dock försöka att njuta av sommaren och mina goa hästar nu:)

Tack alla som kommit med goda råd och stöd:bow:

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 788
Senast: Görel
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka