Vad säger ni om det här? Behöver stöd...

K

kickikompis

Markägaren har slagit gräs i vår beteshage vi hyr!!!:eek:

Kan ta det från början....vi hyr stall samt mark. All mark gicks igenom när vi skrev kontrakt och vi har själva stängslat in hagarna. Stallet har plats för 5 hästar och marken är tot på ca 5 Ha.
I eftermiddags när jag kom ut till stallet för att släppa ut hästarna( de står inne ett par timmar mitt på dan, går ute resten av dygnet) så ser jag att stallägaren slagit gräset på ena fältet som hästarna just nu går på! Tot rör det sig om kanske en fjärdedel av vårt sommarbete! Han har inte sagt någonting om det här till mig och när jag ikväll konfronterade honom säger han att det är hans mark och att han gör som han vill. Han tyckte inte hästarna betat av tillräckligt....-Nej, självklart inte än, betet ska räcka hela sommaren!

Känner mig både ledsen o arg....och dessutom att hästarna inte är helt trygga i sin hage. Tack o lov var de inne när han började slå!

Sv: Vad säger ni om det här? Behöver stöd...

Dåligt!
Han kunde ju iaf ha frågat, eller sagt vad han tyckte först.

Är det inte så att han putsat betet?
Jag har svårt att tänka mej att han slår gräset för att ta tillvara det när det gått hästar på marken.

Immer

Nej nej, han har inte putsat betet, iaf inte medvetet! Mannen i fråga har ingen kunskap om hästar, betesgång, parasitbekämpning etc.

Frågan är ju om han har rätt att göra det när jag hyr marken...det är ju kanske inte så lätt att göra något åt det i efterhand men vi behövde det betet. Hästarna hade betat av en del på den delen men lämnat det de hittills inte velat äta av.

Till saken hör också att jag stängslat bort ytterkanter av fältet där det växte johannesört i ganska riklig mängd, den avspärrningen hade han tagit bort och kört över allt. När jag gick över fältet ser jag då att han lyckats sprida johannesört över stora delar av marken...
har för mig att det även är giftigt i torkad form(?). gräset har han inte tänkt samla upp...."frun tycker det ser bättre ut bara när det är gräsmattehögt gräs och han gör som han vill". Han har alltså inte tänkt använda det slagna gräset till något.

För mig låter det som betesputs.

Hästarna hade betat av en del på den delen men lämnat det de hittills inte velat äta av.

Dvs rator. De kommer troligen inte att äta där senare heller, möjligen pga att de har sin toalett där.
Själv hade jag varit tacksam om någon kommit och slagit bort ratorna på mitt bete.

Immer

Senast ändrad:

Tror att Immer har rätt, det var det första jag tänkte på också att han hade kört med betesputsare.
Det växer ju faktiskt upp fint gräs om ett tag ändå, bra att du får bort hästarnas "rator" ju.

Prata lite lugnt med bonden imorgon så kan han säkert förklara, de brukar ha ganska bra kunskaper ändå fast det kanske är olika mot oss hästägares ;)

Hoppas det löser sig :)

Får väl vara tydligare....

Nej, även om ni kan tycka att det låter som betesputs så var inte det hans syfte. Han har ingen kunskap om vare sig hästar,jordbruk eller andra djur och det är därför vi arrenderar stall o mark. Han själv bor i bostadshuset med frun.

Så ni tycker alltså att det är OK att köra in på mark man arrenderar ut och slår av gräset? Hmmm....jag ser det som helfel! Kontraktsbrott.

Med numera johannesört spritt över stora ytor över hagen måste jag stängsla bort den delen. Kan inte låta våra inackorderingar med gott samvete gå där.

Han hade gärna fått ta traktorn och putsat vinterhagarna men inte vårt sommarbete. Hästarna använder inte delen som toalett men har inte ätit av allt gräset än. Släpper man dem i en stor beteshage så är det ju inte så att de hinner äta av allt på en gång. Det som de betat mest och där det var riktigt kort var där det växte klöver.

Vi sköter vår "gårdsdel" själva med allt vad det innebär; gödsling, omsådd av vallar etc. Vi har egna hästar och vi har inackorderingar.
Känns mkt konstigt att det då har slagits gräs på vår mark....Tycker ni inte han borde samla upp gräset iaf? Inte bra när det ligger kvar ovanpå det som ska växa upp...

Har ni kontrakt på arrende av marken så har han inte rätt att på något vis "joxa" med den. Även om det kan vara bra att få ratorna avputsade så bör han ju kolla först. Det jag undrar över är om han tar grundstödet på marken? Med tanke på att som du beskriver det så är det inte en aktiv lantbrukare utan en "privatperson" som har mark hörande till fastigheten samt en liten maskinpark? Isf. det är på detta vis har han nog "sina skäl" att putsa betet, blir han kollad så ryker grundstödet om marken inte är slagen.

Kicki :)

Ja man kan nog räkna honom som "privatperson" med maskinpark:)
Tror att det följde med 2 traktorer när han köpte gården....han använder den ena till att ploga vägen med ibland, den andra hyr vi. Finns en del andra redskap kvar som vi inte använder.

Jag tror inte att han i dagsläget får några bidrag...två av hagarna har tidigare räknats som "biologisk mångfald" men innan vi kom var det inte röjt alls och han förlorade det bidraget. Han har inte slagit ngt på vallarna innan vi flyttade dit.

Undrar om det är som du säger...skulle han alltså vara ute efter att få bidrag för marken...
Det står ingenting i vårt kontrakt hur vi ska bruka marken, inget om att vissa ytor måste betas, vara vinterhagar etc.

Saken är den att hade han frågat om han fick slå gräset så hade jag sagt nej. Hur tidigt efter att hästarna börjat gå på bete ska man behöva putsa? Det kan väl inte vara så att man måste putsa så fort de inte hunnit äta en del eller liknande..? Tidigare har vi putsat tydliga rator, dvs där de "gödslat". Våra hästar har stora ytor, mest vall där de går nu men även en bit naturbete. Jag tycker att de väljer lite olika växter och "blandar".

Jag tycker ju inte att det ser bra ut som det ligger nu på vallen han slagit, gräset är utspritt och där finns en hel del johannesört sönderslagen. Gräset under borde kvävas, tror du det skulle gå att få bidrag för ytan då?

Konstigt känns alltihop iaf:crazy: Man vill liksom kunna lita på att ett avtal följs och att hästarna har det bra utan att någon blandar sig i. Särskilt då man hyr eget...:crazy:

Har ni kontrakt på arrende av marken så har han inte rätt att på något vis "joxa" med den. Även om det kan vara bra att få ratorna avputsade så bör han ju kolla först. Det jag undrar över är om han tar grundstödet på marken? Med tanke på att som du beskriver det så är det inte en aktiv lantbrukare utan en "privatperson" som har mark hörande till fastigheten samt en liten maskinpark? Isf. det är på detta vis har han nog "sina skäl" att putsa betet, blir han kollad så ryker grundstödet om marken inte är slagen.

Ja men arrenderar man ut marken så kan man inte påverka skötseln av den. Så att ta ut grundstöd för mark man arrenderar ut är en stor risk. Det normala är att det är arrendatorn som söker stöden dessutom.

Tack för svar!

Vi har ju inte ansökt om några bidrag och har väl inte tänkt göra det heller, mest för att jag inte är så insatt.
På vilket sätt menar du att det är en stor risk för den som arrenderar ut marken? Just pga av att marken kanske inte sköts så som den borde för att vara bidragsberättigad?

På vilket sätt menar du att det är en stor risk för den som arrenderar ut marken? Just pga av att marken kanske inte sköts så som den borde för att vara bidragsberättigad?
Ja det är det jag menar. Om man söker stöd för mark som man har arrenderat ut så kan man egentligen inte göra något om marken inte sköts. Då kan man förlora en del av stöden. man kan förlora stöd även på annan mark än den det gäller. Så det kan bli en mycket dålig affär.

Ja men arrenderar man ut marken så kan man inte påverka skötseln av den. Så att ta ut grundstöd för mark man arrenderar ut är en stor risk. Det normala är att det är arrendatorn som söker stöden dessutom.

Det var det som jag menade, att han "gamblar" lite. Om det inte är så att han trots att han arrenderar ut marken tar grundstöden så verkar det ju konstigt att han ska slå av växande gröda på den marken som han överlåtit till någon annan. Varför bry sig om han inte har något att tjäna på det eller att förlora om man ser det så! ;) Söker inte den/de som arrenderar marken stöd och han officiellt står för marken så kan han ju faktiskt, även om det är en risk ta stöden. Personen i fråga är kanske inte så insatt för att kunna se dom totala riskerna.

Senast ändrad av en moderator:

Han kunde ju talat om OM han hade några önskemål eller ja, krav, på hur vi skulle sköta marken. Då hade det varit en annan sak. I dagsläget finns inget skrivet och vi skulle ju då kunna använda marken precis som vi vill.

Nu tycker jag att vi skött marken bra, hästarna går o betar för fullt och vallarna kommer att vara avbetade till hösten.

Min fasa är nu, sedan jag kom ihåg att han brände nån vall innan vi flyttade dit samt att han bränner av gräs i sin trädgård ibland, att han ska elda delen där han slagit. Hästarna går i direkt anslutning. Nej, som sagt känns det inte alls kul och det känns just nu otryggt att ha hästarna där. Särskilt då han inte förstår att han faktiskt inte har rätt att göra som han vill med hästarnas hagar.:crazy:

Jag tror nog att ni är något på spåren...

Kan man kolla någonstans vilka som får bidrag för sin mark och hur mycket?

Håller helt klart med om att det är konstigt! Kan ju vara ett "infall" han fått eller något annat bakomliggande. Men oavsett så har han begått ett kontraktsbrott, han har ingen rätt att slå el-dyl. på den marken som ni arrenderar om det inte står inskrivet i ert kontrakt. Och jag kan inte hjälpa att jag känner mig lite lur.... :D

*KL*

Ingen koll på om han har rätt att göra det eller ej.

MEN.. jag hävdar att det du talar om ÄR betesputs! Och hur 'snart' man ska göra den beror på hur hagen ser ut!

Jag förstår hur du menar, att du vill ha även det långa gräset kvar, så hästarna kan äta det i slutet av säsongen. De är ju kräsna och ratar det ganska länge, men när det inte finns något godare äter de ju det med tills det är slut. Dvs i slutändan lämnar hästarna bara ratorna. Och att putsa betet mitt i säsongen förkortar faktiskt säsongen.

MEN.. det finns ett krux med att göra så rent markskötselmässigt. Det där högvuxna/överväxta gräset, gärna om det innehåller ogräs(och sånt som vi hästmänniskor tycker är 'bra grejer', t ex kvickrot, det skyr bönder som pesten t ex) så det FRÖAR AV sig, och sprids. Och fröspridning för vinden tar inte hänsyn till sådana saker som stängsel eller markägare.

Så, det kan finnas absolut fullgod anledning att putsa ett bete mitt i säsongen. För att slå ner det innan vissa växter går i blom/går i frö, för att förhindra att de sprids.

Och bönder brukar vara mest intresserad av VAD som växer, och i andra hand HUR MYCKET som växer. Lite men bättre kvalitet/sort är et bättre val för bonden än mycket men med stor andel ogräs.

Så, jag kan fullt ut förstå hur han menade med att hästarna 'inte betar ner tillräckligt fort'.

När jag flyttade hit så kom bonden mitt i sommaren och ville putsa betet. Jag tyckte 'eh nej men då har de ju inget att äta i höst?', och bonden tyckte då (fast snällt) att 'kanhända, men då slipper jag tistlar i min havre'. Good point liksom. (Sen, nu var inga bidrag inblandade i ditt fall, men för mig så mina hästar går på vår egen mark, som dock är utarrenderad, och bonden lyfter bidrag för dem, och då måste han rätta sig efter lite skötselkrav med).

Genom lugn och saklig DIALOG med bonden där både gav sin syn på saken, ochbåda tog hänsyn till den andres syn och önskemål, så mådde vi en kompromiss. Betet putsas i slutet på säsongen. JAG vill ha det putsat ännu senare eg, bonden vill putsa betydligt tidigare. Men både kan 'leva med' överenskommelsen. För min del innebär det att när betet slås - ja då tar min betessäsong abrupt slut. Och 'terpaiätandet' ända fram tills vintern kommer kan jag bara glömma tyvärr, och för bondens del innebär det ens törre ogrässpridning än om han fick slå när han ville.

Ang Johannesörten - kan du prata med han soms lagit om han kan ta bort det nedslagna från marken? Stränga det, ta upp det och kasta det någon annanstans t ex? Det löser ju problemet, och så kan du sätta upp din stängselavgränsning igen?

Går ju alltid att kolla med Länstyrelsen.

"lite lur"; vad betyder det?:)

Men du vet inte om jag kan kolla upp bidrag nånstans?

Ja, för mig får ni kalla det vad ni vill:)
Funktionen betesputs för mig är att man putsar av det som inte hästarna äter/vill äta för att förhindra parasitspridning och få fram nytt gräs.

För mig känns det inte som att det finns någon logisk förklaring till varför han slagit den här biten. Den ligger ovanför och "ihop" med en stor vall på 2,5 -3 Ha. Han har bara putsat den här biten, han har inte varit inne i våra vinterhagar där tex gräset är mkt högre och där vi ska putsa(vilket han inte vet tror jag). Den här biten duger inte att ta hö på och behöver sås om relativt snart. Johannesörten han blandat i borde eg sprida sig ännu mer nu dessutom eller?

Det är "vår" mark som ligger runt i kring, närmsta hö/spannmålsvall ligger hos grannen nån km bort. Det ligger skog i yttergränserna(du vet lillkillens älskade granskog). Enda problemet är naturbetena där vi inte vill ha in vissa växter eftersom det inte går att plöja där eller bespruta. Så alltså nån risk för ogrässpridning borde inte oroa honom.

Kanske är det frun som vill ha det snyggt, vallens kortsida gränsar mot deras trädgård.

Jag vill ju helst ha lite mindre näring i gräset och att det räcker länge. Lillkillen behöver kunna gå o tugga gräs så att han inte äter jord o dyl igen:crazy:

Tror du inte det är någon fara om det ligger kvar delar av torkad johannesört på vallen?

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 788
Senast: Görel
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka