Vad säger ni om dessa värden??

Sv: Vad säger ni om dessa värden??

De gjorde studier på TS-halter som var så låga som 26 (tror jag) och uppåt, dessutom på flera olika djurslag. I inget fall kunde det påvisas problem p g a TS-halten däremot då av FS-halten.

Men rent allmänt så är det hygieniska värdet oftast skurken bakom att hästar reagerar med lösa magar på foder. Det är ju inget som går att avgöra med ögat eller av endast näringsanalys. Det kan ju dessutom uppkomma var som i processen med tillverkning av det. Från något så vanligt som mullvadar/sorkar på fältet till att hästarna trampar i det innan de äter.

Kan väl tillägga att eftersom vi har liknade hästar, så hade inte heller jag velat ha ditt foder till mina. Men jag har ändå ganska låg TS-halt på mitt foder, runt 40 - 45 %

Sen så under 35% TS så ökar risken rejält för bakterietillväxt, så det ökar u tyvärr risken att olgaklaras foder kanske inte ät tiptop och det är därför de både inte tycker om det och blir lite rassliga i magen?

Lägsta TS halt i studien var 30%, övrigt minns jag inte men kan säkert leta rätt på. Bete är lägre med, och dina hästar är väl inte dåliga i magen hela betessäsongen?

Varför tycker du det är dåligt då om hygieniska kvaliten är god? För det är finstråigt, mjukt och blött? Det är ju som konserveras gräs då ju?

Som sagt, trist vi bor i varsin landsände snudd på, annars skulle jag vara hyperintresserad JUST FÖR det är fint, tunt och blött.

Jag har alltid strävat efter ca 50% TS, inte ens de av mina som haft känslig/krattig mage har reagerat alls. De reagerar inte på bete heller, utom vid omställningen.

Runt 50% hade jag köpt men inte 36%
Och nej man rek inte för tunt hösilage till häst öht.

Detta är inte som det gräs vi har här nere, gräset är betydligt grövre. Detta ser mer ut som ängshö.

Dessutom så rek man inte att använda hösilage under 40%Ts eftersom grogrunder för botulism ökar markant

Omställning blir det ju alltid från bal till bal tyvärr.

Som sagt jag anser att det finns flera orsaker till att det är dåligt, risk för att frysa, gör ALLT blött i stallet både i boxarna och sakerna. Svårt att hantera och framför allt fölungarna får inte i sig den mängden de behöver och då måste jag ge mer kraftfoder vilket jag inte vill och det ger en kostnad som är dubbelt så stor. Det är sämre att ha med i lastbilen och dessutom gillar de det inte.

En annan stor betydelse är att detta är extremt dyrt eftersom jag betalar per kg och inte per TS :crazy: Jag skulle tjäna på att betala ett par hundra mer för torrare än vad jag gör nu

Jag vill ha ett hösilage som ger hästarna länge ätperiod, vilket detta inte ger här tar de in i munnen och sväljer i princip och blir mätta fort. Lättare att hantera etc

Dessutom, apropå studier så har man gjort studier vilken TShalt och typ av grovfoder hästarna föredrar. Det blötaste var 35%. ALLA hästarna i studien valde det i första hand.

Det de hade att välja på var silage med 35% TS, silage med 55% TS, silage med 70% TS och hö med 87% TS.

Höet och det torra silaget var absolut minst populärt.

http://www.unisus.se/exjobb_slut.pdf

Detta är ju lustigt eftersom jag har sammanlagt 10st hästar blandat fullblod och halvblod, unghästar och föl.

Jag gjorde precis en sådan test här hemma med det torra hösilaget och mitt dvs det blöta. ALLA hästarna valde det torra, ingen av dem åt av det blöta

Så det är ju mkt märkligt

Detsamma har varit när vi haft hö hemma, alla hästarna har valt hö framför hösilage. Tillägga skall kanske göras att höet var av väldigt bra kvalitet.

Fast det säger ingenting tyvärr.

STudien är kontrollerad, dvs det är EXAKT samma vall, skördad samma dag. Och det hygieniska är noga kontrollerat.

Om jag provar ge dem ett blött, ett torrt och hö, som är slaget vid olika tidpunkter, från olika vallar, har olika hygienisk kvalitet etc, så kan de ju välja ett torrt framför ett blött bara för det blöta inte är okej.

Dessutom så fbl som älskar blött, han slet HALM ur händerna på mig och vrålåt, för att slippa äta det blöta men grovstråiga silaget.

Det innebär INTE att han tycker om halm alls, eller vill ha torrare foder. Det betydde bara att hellre än DET DÄR äckliga silaget åt han halm.

När han sen fick blött, finstråigt av annan skörd, så ratade han allt utom det.

Men jag är jalur på att det inte bara var grovstråigt årets, utan något FEL på det med. Det luktade gott, såg fräscht ut osv. Men fbl svalt hellre ihjäl än åt det, och ponnyn backade av ätandet med. Jag tänkte ju skicka på hygienanalys, men valde ju istället att köpa in annat svindyrt.

Så, ska du göra försök med dina måste du ha ett KONTROLLERAT försök liksom, det som är det besvärliga. Annars har du tusen och en felkällor.

Ingen av mina har någonsin misstyckt ett bra, blött. Däremot har vissa föredradig ett bra lite torrare (ca 55% TS) eller ett bra hö. Ingen har nånsin frivilligt om godtagbart alt funnits velat befatta sig med plastat foder med TS över 65%.

Jag är EXTREMT pipig med grovfodret till hästarna ska tilläggas förresten. Och om jag vore dig skulle jag endera sluta ge NU av det där blöta, eller hygienanalysera omedelbart, frågan är om de hnner innan jul, tveksamt.

Men vill hästarna inte riktigt ha och/eller blir dåliga i magen av ett grovfoder - så i min värld så då ÄR det något fel på det. Oavsett TS osv alltså.

Dessutom, apropå studier så har man gjort studier vilken TShalt och typ av grovfoder hästarna föredrar. Det blötaste var 35%. ALLA hästarna i studien valde det i första hand.

Det de hade att välja på var silage med 35% TS, silage med 55% TS, silage med 70% TS och hö med 87% TS.

Höet och det torra silaget var absolut minst populärt.

http://www.unisus.se/exjobb_slut.pdf

Jag hittade en intressant del i denna artikel:

Även tidigare försök har visat att ensilage med en ts-halt runt 25-35 % har en negativ effekt på
det totala foderintaget för hästar (Pilliner, 1992). Det är dock inte säkert att det är den höga
vattenhalten i sig som orsakar det minskade intaget. Exakt vad det är som orsakar detta är inte
känt, troligen är det flera faktorer som spelar in. Delvis kan ett minskat intag bero på att ensilage
med mycket höga vattenhalter innehåller mer fermentationsprodukter än ett torrare, vilket skulle
kunna ge en sämre smaklighet i fodret. Det låga pH-värdet som gör att fodret blir surt, skulle
också kunna vara en bidragande orsak (Erdman, 1993; Pilliner, 1992).

:crazy:

Dessutom så gjordes denna test 2000 med 4st ponnyhästar så jag vet inte riktigt om denna test kan ligga till grund för något vetenskapligt bevis direkt

Det finns inget rek att inte använda silage under 40%. Det finns dock två TS-halter som är av intresse att hålla rätt på.

35% TS, under det ökar risken för oönskad bakterietillväxt ordentligt. Så kräver extra nogrannhet.

Under 30% TS rekommenderas inte för balensilering, eftersom pressvatten kan pressas ut mellan presslagren och göra den otät. Vid tornsiloensilering är detta inte ett problem.

Det man däremot INTE rekommenderar är TS över 65%..

Det test jag citerade var inte med ponnyer, däremot är det inte dagsaktuellt.

Men saken är den att alla studier pekar på samma sak. Hästar tål utmärkt väl foder med låg TS-halt bara det är hygieniskt bra. Dock rek som sagt inte under 30% TS i bal, och under 35% ger ökad risk, det avråds inte, men upplyses. Men jag ser ingen vits att gå så lågt medvetet, utan man kan lika gärna hålla sig kring 40% så är man lite säkrare. Jag skulle dock efter hygienanalys inte ha minsta problem ge ditt med 33% TS om det var det eller 50% TS att välja på. Dock så när man går neråt 35% i TS riskerar man att få balar med under 30% TS i också, TS är ju inte helt tillförlitligt om man inte kollar varje bal, då det är omöjligt att pressa hela fältet samtidigt, och vissa balar kommer ha högre TS än provet, eller lägre om provet är taget efter skörden påbörjats, eller provet är ickerepresentativt taget.

Tillägg: Sen, naturligtvis ska du byta till ett annat foder om du är missnöjd med det du har, eller det inte passar dina förutsättningar och hantering eller dina hästar. Jag argumenterar bara emot att lågt ts = dåligt för hästarna.

Och som Kirre redan skrivit - man ska INTE betala lika mkt per kilo foder för det du har som för ett med högre TS, och kunde folk bara börja ta betalt per kg TS skulle problemet försvinna.

Senast ändrad:

*kl*

Kan ju uppdatera med de RÄTTA värdena på mitt hösilage eftersom jag idag fick papperskopian :crazy:

Så nu får vi kanske börja om diskussionen?

TS 30,7% (:eek:)
Råprotein 173 g/kg TS
Smb.protein häst 40 g/kg vara
Energi till häst 3,3 MJ/kg vara

Vad säger man nu?

Omställning blir det ju alltid från bal till bal tyvärr.

Det behöver det ju inte alls bli.
Jag köper partier på uppåt 70 balar och de är mycket homogent.
Innehållet i balarna är i princip identiskt.

Jag hade aldrig problem med att mina blöta balar frös.
Det verkade frostskydat på något vis.

Hur blir det om du låter fölen få fri tillgång?
Får de i sig mera då?

Det behöver det ju inte alls bli.
Jag köper partier på uppåt 70 balar och de är mycket homogent.
Innehållet i balarna är i princip identiskt.

Jag hade aldrig problem med att mina blöta balar frös.
Det verkade frostskydat på något vis.

Hur blir det om du låter fölen få fri tillgång?
Får de i sig mera då?

De har redan fri tillgång.

jag har haft frysta balar :crazy:

vad säger du om de värden som mitt hösilag har??

Vad säger man nu?

Man låter det gå i retur.
Det där kommer ju inte att fungera.
Möjligtvis på Islandshästar i lösdrift där man skär hatten av balen och låter hästarna servera sig själva.
Men att hantera det och fodra kontrollerat med det är ju inte praktiskt genomförbart.

Och dessutom så skall du ju bara betala halva priset.

Man låter det gå i retur.
Det där kommer ju inte att fungera.
Möjligtvis på Islandshästar i lösdrift där man skär hatten av balen och låter hästarna servera sig själva.
Men att hantera det och fodra kontrollerat med det är ju inte praktiskt genomförbart.

Ja det får bli så :crazy: Jag vet ju att han har annat också och det har aldrig varit så här tidigare

Alltså bra ensilage brukar inte frysa.
Mitt luktade äpple.

Jag skulle antingen skicka tillbaka det eller kräva halva priset.
Det är nog utmärkt att kombinera med hö.
Typ fritt ensilage i hagen på dagen och så hö på natten.

Lite trådkapning här.

Vad säger ni om följande värden?

TS 61%
Smrp: 109
Energi 10,2

Bra fråga, får kolla upp det, men om vi säger att det är per kg TS resp. inte per kg TS hur ser det ut då?

Om det är per kg foder är det extremt bra 'drag' i det, väldigt, väldigt höga värden. Därför jag tror det är per kg TS.

Om det är per kg TS blir det per kg foder 6,2 MJ och 66,5 gr srp. Dvs ett normalt MJ-värde.

Det är en hög trevlig kvot i det, 10,7 i kvot.

Funderar du på att köpa det är det bara att slå till om det är per kilo TS. Utmärkt om du har unghästar dessutom. Är det per kg foder så är det lika utmärkt sålänge du INTE har lättfödda små rackare t ex.

Men kort sagt, det är finfina värden!

Alltså bra ensilage brukar inte frysa.
Mitt luktade äpple.

Jag skulle antingen skicka tillbaka det eller kräva halva priset.
Det är nog utmärkt att kombinera med hö.
Typ fritt ensilage i hagen på dagen och så hö på natten.

Mitt luktade inte äpple.

Dock är det löst nu har hittat annat tyvärr inte så stor mängd men hoppas jag kan hitta mer.

Dock fick han jag köpte det andra av spel och talade om för mig att jag i princip fick skylla mig själv :crazy: Han hade minsann annat hemma med ts 70% som han gav till sina egna hästar.

Han vägrar att göra något åt priset och tjafsade bara en massa.

jag fick dessutom reda på att detta "hö"silage jag givit mina hästar har han tagit på ett flygfält och det förklarar väl en hel del när det gäller ts halt och att vi hittat både glas, ölbrukar och div andra saker i det. Undrar bara hur miljöpåverkan varit på detta då det är rätt frekvent flygtrafik :crazy:

Ang. enilage som fryser så har jag varit med om det en vinter. Det var på ett stall jag stod på för ett par år sedan, stallägaren tog in hösilage och det var första gången för honom.
Ensilagebalarna var som glasspinnar och hästarna fick formligen slita lös tuggor. Helt oacceptabelt förstås, det blev en dyr vinter så nytt hösilage fick köpas in.

Jag har annars aldrig varit med om att ensilaget har frysit och häruppe blir det ju rejält kallt ibland.

Skönt att du fått tag på nytt, hoppas det fungerar bättre!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar