Vad säger ni om dessa värden??

Sv: Vad säger ni om dessa värden??

Hu så blött.
Jag skulle sälja det till någon granne med kor och köpa mig ett annat.

Det är dock bra om man som jag har islandshästar på lösdrift.
För då så får de i sig vatten på köpet så att säga.
Men det är ju massor av vatten att bära på och jag skulle inte vilja fodra med det inne.
Ute så ställer vi ut balar med traktor.
Det är ju torrare än bete i alla fall, bete ligger på runt 20% ts.

Men nu så har du ju fullblod och hästar som har svårt att få i sig tillräckligt med mat.
Hästar som jag antar behöver tillskott även på betet.
Och då så går det ju inte.

Dessutom så sägs det att ensilage till häst skall vara mycket torrare än så.
Mellan 50-65% ts om jag minns rätt.

Jag fodrade ett år med ett ganska så blött ensilage och det blev faktiskt problem med hästarnas magar av det.
Jag hade några diarreér och koliker den vintern.
Så det tänker jag försöka att undvika att göra om.

Sorry men jag gör en liten trådkapning :o hoppas att det är ok!
Jag fick värdena på mitt silage i helgen vad säger ni om mina värden?
TS% 61
Smrp 42 g/kg
Energi 6,6 MJ/kg

Jag har också fullblod som går hårt

Der är väl bra.

Jag har TS% 59
Smrp 72 g/kg
Energi 6,5 MJ/kg

Till det kan jag ge fri tillgång på halm.

Jag vet att de får i sig vatten via hösilaget men jag ser det mer som ett problem eftersom det just är så blött som detta är.

Är det ett problem att hästen får i sig vatten? Vatten som vatten. Eller?

Vad jag menar med mättare är att de helt enkelt inte var lika hungriga när jag fodrade med det. Det verkar som om de inte får i sig "lika mkt i magen" som med det torra. De blir mätta fort på det blöta och lämnar en del i boxen för att vara som monster när man fodrar nästa gång.

Detta upplever jag inte med det torrare hösilaget

Har du räknat på så att de får samma mängd ts oberoende av vilket hösilage du använder?

Själv upplever jag det betydligt lättare att få i mina svårfödda vad de behöver via grovfoder om det är blötare. Har jag hö får jag kämpa för att få i dem 10kg hö per dag dvs 8.4kg ts. Med hösilaget vi har nu med ts på 45-50% är det plättlätt att få i dem iaf 10-11kg ts vilket i sin tur helt enkelt leder till enklare att få i dem den mängd MJ och protein de behöver.

Är det ett problem att hästen får i sig vatten? Vatten som vatten. Eller?

Har du räknat på så att de får samma mängd ts oberoende av vilket hösilage du använder?

Själv upplever jag det betydligt lättare att få i mina svårfödda vad de behöver via grovfoder om det är blötare. Har jag hö får jag kämpa för att få i dem 10kg hö per dag dvs 8.4kg ts. Med hösilaget vi har nu med ts på 45-50% är det plättlätt att få i dem iaf 10-11kg ts vilket i sin tur helt enkelt leder till enklare att få i dem den mängd MJ och protein de behöver.

Fast nu är ju detta 36% :crazy:

och jo jag vill veta hur mkt vatten och att de får i sig rätt antal TS

Hur mycket vatten de får i sig är ju rätt lätt. Äter de säg 20 kg så är det ju 14.8kg vatten, dvs 14.8 liter. Vilket skulle bli detsamma som om de åt 10 kg hö och drack till det 13.3 liter vatten. Vattenmängden de fått i sig är ju densamma.

Frågan var om du själv har räknat på hur mycket ts de får i sig när du fodrar med det torrare jämfört med det blötare. Kanske är det däri skillnaden ligger i det du upplever som mättnadskänslan.

Det allra största felet folk gör är att de ger på tok för lite kg foder när ts börjar krypa ner i fodret. Har man ett ts som ditt är ju en normal giva kanske 25 kg vilket låter helt hysterisk om man är van vid "hösiffror". 25 kg av ditt foder ger 10.5kg hö, konstiga siffror?

Flera här har ju tex sagt att du har lite energi i ditt foder. Du har normalt med energi, för ska man jämföra måste man göra det per kg ts och inte kg foder.

Men ensilage och Hösilage är SAMMA sak. Det heter ensilage. Hösilage är ett påhittat namn som endast indikerar på torrare ensilage. Men det är ensilage.

Ang lösa magar så hänger det snaarare i hop med att hästen vid så blött ensilage får alldeles för liten grovfodergiva.

Senast ändrad:

Nej, optimal ts halt för häst ligger mellan 45-60. Många hästägare 'är ganska okunniga vad det gäller ts halt för häst och tror felaktigt det ska vara så torrt som möjligt.

Jag har ts 52 i mitt hösilage och tycker det är lite för blött :crazy:. Skulle aldrig vilja ha ännu blötare. De är föl, unghästar och dräktiga ston. Ger ingen bara detta utan blandar ut med hö och halm. Trots det fick ett äldre sto och ett föl diarée och äter nu bara hö.

Min erfaranhet är att det är mycket individuellt hur mycket hästarna tål. Jag skulle också vara mest orolig för fölen.

Det allra största felet folk gör är att de ger på tok för lite kg foder när ts börjar krypa ner i fodret. Har man ett ts som ditt är ju en normal giva kanske 25 kg vilket låter helt hysterisk om man är van vid "hösiffror". 25 kg av ditt foder ger 10.5kg hö, konstiga siffror?

Flera här har ju tex sagt att du har lite energi i ditt foder. Du har normalt med energi, för ska man jämföra måste man göra det per kg ts och inte kg foder.

Fast nu är det ju så att 25kg hösilage är MYCKET för ett föl att kunna få i sig tex. vad de eg behöver.

Och visst måste man jämföra med hur mkt de får i sig för att kunna räkna på hur mkt energi de får i sig.

25kg orkar mina hästar inte peta i sig och skulle de få så mkt så ligger hälften nertrampat.

Senast ändrad:

Men ensilage och Hösilage är SAMMA sak. Det heter ensilage. Hösilage är ett påhittat namn som endast indikerar på torrare ensilage. Men det är ensilage.

Ang lösa magar så hänger det snaarare i hop med att hästen vid så blött ensilage får alldeles för liten grovfodergiva.

Det är också min erfarenhet. Det är inte alltid folk har koll på hur mycket man måste ge en häst när fodret blir blötare. I vanliga fall de kanske ger runt 11-12 kg men när de plötsligt får ett foder som kanske har en ts på 50% istället för 70% så ger de fortfarande bara 11-12 kg.

Av de undersökningar jag har läst så har hästarna föredragit ett blötare ensilage framför ett torrare.

Till TS:

Det som jag ser som problem med ditt hösilage är att det kanske kan vara svårt att få i hästarna tillräckligt. Dvs de orkar helt enkelt inte äta så mycket som de skall. Utan att räkna för mycket så skulle jag tippa att du måste ge runt 20-25 kg per häst (kanske mer) för att det skall blir riktigt bra. Fördelen är att hästarna oftast äter mer när det är blötare.

En fördel dock när det är så blött är att de får i sig mycket vatten utan att behöva dricka ur vattenkopp/hink.

Kanske att man måste sätta upp höhäckar så att hästarna inte drar runt maten i boxen (vägrar oftast äta det då) så att man verkligen ser att de äter allting.

Den största nackdelen är dock att det är en risk för att hösilaget blir svårhanterat om det fryser. Just pga frysrisken så föredrar jag ett hösilage med en ts runt 60%.

Mvh

Tora

Men vanligtvis OAVSETT ts halt så är ju föl inga hömaskiner när dom är jätteunga. Föl kan absolut inte bara leva på grovfoder, utan där krävs ju tillskott i någon form. Vad skulle det handla om för ålder när du säger föl ?

Men hur gör du då på bete som har ca 20% i ts halt ? Ytterst sällan, dvs om man nu sköter om sina beten, så behöver man knappast oroa sig att hästen absolut inte får i sig det den ska på ett välskött bete. Skulle det då vara skillnad om man gav ett grovfoder med si så där 40% i ts halt ?

Har jag också tänkt på. Kan man inte kombinera ensilaget med lucern/halm för mer ts+ kraftfoder?

Min erfarenhet om lösa magar handlar i alla fall inte om en för liten grovfodergiva. Det verkar helt enkelt som om vissa hästar är mer känsliga än andra - varför vet jag inte.

Mitt sto som fick diarée fick då 3 kg hö och 6 kg hösilage + ev halm. Nu står hon på 6 kg hö igen för jag vill inte riskera något. Kanske hade hon vant sig men eftersom hon är dräktig vill jag inte prova vidare.

Men vanligtvis OAVSETT ts halt så är ju föl inga hömaskiner när dom är jätteunga. Föl kan absolut inte bara leva på grovfoder, utan där krävs ju tillskott i någon form. Vad skulle det handla om för ålder när du säger föl ?

Föl är de tills de blir 1år dvs efter Januari. Mina är från 8månader och uppåt.

Och jag vill nog säga tvärtom att de är betydligt mer hömaskiner än kraftfoder maskiner..

Har jag också tänkt på. Kan man inte kombinera ensilaget med lucern/halm för mer ts+ kraftfoder?

Men allvarligt är detta verkligen försvarbart rent ekonomiskt när det är hösilage av bra kvalitet man vill ha?

Jag vill ju inte betala lika mycket för detta hösilage som ett som har bättre ts halt.

Jag betalar hellre mer för torrare hösilage eftersom jag idag ger mer än 3ggr så mkt som tidigare :crazy:

Och det retar mig eftersom jag har köpt "samma" som det innan

Hu så blött.
Jag skulle sälja det till någon granne med kor och köpa mig ett annat.

Det är dock bra om man som jag har islandshästar på lösdrift.
För då så får de i sig vatten på köpet så att säga.
Men det är ju massor av vatten att bära på och jag skulle inte vilja fodra med det inne.
Ute så ställer vi ut balar med traktor.
Det är ju torrare än bete i alla fall, bete ligger på runt 20% ts.

Men nu så har du ju fullblod och hästar som har svårt att få i sig tillräckligt med mat.
Hästar som jag antar behöver tillskott även på betet.
Och då så går det ju inte.

Dessutom så sägs det att ensilage till häst skall vara mycket torrare än så.

Jag fodrade ett år med ett ganska så blött ensilage och det blev faktiskt problem med hästarnas magar av det.
Jag hade några diarreér och koliker den vintern.
Så det tänker jag försöka att undvika att göra om.

Ja jag är inte intresserad av att behålla detta, tycker det är alldeles för blött.

Dessutom så ser jag att unghästarna inte får i sig så mkt som de borde.

Ett fullblod eller varmblod med hög ämnesomsättning kan stå med bete till knäna och ändå svälta ihjäl.
Trots att hästen äter precis hela tiden.
Det blir samma problem med ett för blött ensilage.
Dessa hästar måste ha ett mera koncentrerat/näringstätt foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar