Sv: Vad säger ni om dessa värden??
Tja, jag förutsatte det var bra hygienisk kvalitet och så. Men nej jag kan inte garantera att jag skule gilla det om jag såg det, men om det är av god kvalitet på alla håll och kanter så absolut.
Mitt förra fblsto åt utan minsta problem och UTAN att ha fri tillgång 20 kg silage med TS 55% när hon fick snurr på sitt ätande och jag hittade ett silage hon GILLADE. Krävdes lite tips och trix dock komma dit, när hon kom åt hon 6 kg/dygn
Men med tanke på hur mkt fbl proppar i sig när det är lite blötare balar av mitt nu, då äter han lätt 18 kg/dygn på fri tillgång, så 25 av det där är inga problem alls om han tycker om det (vilket jag tror, han är en stor vän av 'blött är bättre'.)
Men fbl vill ha fiiiinstråigt, BLÖTT silage, så är bara hygienkvaliten god skulle han bli lyrisk av det du beskriver. Sen, hästar är individer, och jag vet tidigare av mina som skulle försöka kräkas på det, just för det är så blött och de inte gillade så blött.
Det spelar ingen roll hur fint det är, JAG vill inte ha de där hööga TS, det ger lagringsinstabilitet osv. Nu är det inga problem för mig, då mina pojkar avskyr torrt hösilage som pesten. Fbl vägrar äta ALLS då, ligger på 4 kg/dygn ungefär. Ponnyn äter, han är ju ponny, men dåligt. Fbl äter för övrigt inte blött men grovstråigt heller, har bestämda åsikter om sin meny han.
Men det är ju just det där att de är individer. Det där dina gillar och du vill ha, dvs 65 - 70% TS osv, de skulle mina vägra äta. Medan det dina uppenbart ratar, så iaf om det är god kvalitet på det, skulle mina älska. Man får ju lyssna på dem och ge dem vad de vill ha. Jag har alltså medvetet SÖKT sådant silage du har, men bara hittat på storbal och det fungerar inte dessvärre.
Så istället fick jag köpa APDYRT silage i år, tack vare kräsna fblherrn som betsämde sig för att min ord leverantörs skörd minsann var för grovstråigt, trots att det var lagom blött.. *suck*
Tillägg - enklast att beskriva vad fbl vill ha är faktiskt 'konserverat gräs'. Han har ingen superaptit överhuvudtaget, är svår få i några mängder kraftfoder med, ett par kilo går bra av rätt sort, sen är det stopp. Därmot, så BETE, då är han lyrisk, DÅ kommer aptiten med besked. Jag har ju lyxen (i hans fall, inte lika lyxigt med tanke på ponnyn) att ha turbobete, klövervall, så han kan hålla hullet på 'bara' bete (iom att det är så höga värden). Men jag misstänker att han drömmer våta drömmar om att flytta tillbaka till Irland och äta gräs året om. För det är det han helst vill ha.
Så det tunna, blöta du beskriver är teoretiskt precis vad han vill ha. Konserverat gräs. (Däremot måste det ju vara okej kvalitet)