Vad säger ni om dessa värden??

Sv: Vad säger ni om dessa värden??

Ja jag är inte intresserad av att behålla detta, tycker det är alldeles för blött.

Dessutom så ser jag att unghästarna inte får i sig så mkt som de borde.

Alltså inte ens mina Islandshästar fick i sig tillräckligt med fibrer/torrsubstans mär jag hade ett så blött ensilage.
Utan de fick problem med sina magar.
Näringshalten räckte dock.

Men efter koliken på ett av fölen så bytte jag ut en del av ensilaget mot hö.
Detta på den behandlande veterinärens inråden.
Sedan så ordnade magarna upp sig.
De fick då 2/3 ensilage och 1/3 del hö.

Hösilaget är för blött. Jag ser dessutom att du faktiskt lyckats få tag på ett hösilage med ännu mindre energi än mig (som annars tycker att vi fick stans sämsta 50%ts, 21 smrp, 4,4 energi).

För mig har det varit stört omöjligt att få till den energi fölen behöver. Proteinet kan jag fixa bl.a. med hjälp av Krafft protein men energin ligger för lågt (vi har dessutom hästarna på lösdrift).

Jag har löst det genom att försöka avvänja så sent som möjligt men jag fasar för tiden efter avvänjning. Mitt föl är i perfekt hull nu men hans avvande hagkompis (som inte har uträknat foderstat) är väl tunn.

Jag kommer att måsta köpa till lusernhack för att få till balansen bättre.

Hade jag någon möjlighet så skulle jag definitivt byta hösilage, det skulle både vara billigare (jag betalar själv mer i kraftfoder nu än vad jag gör i stallhyra:crazy:) och bättre för fölens tarmflora.

Blanda in olja i lusernet så löser det sig med energin.
Föl har lätt för att ta upp fet så det fungerar utmärkt.
Och det är bra för magen också samt att man får mera av de nyttiga ohmega-3 fettsyrorna om man använder rapsolja.

Tack för ditt tips men jag har provat lägga in olja i kraftfoderstaten (utan att ta med ev. lusern) men det gav tyvärr inte alls så mycket som jag önskade.

Lusernet läggs i creepfeedingen (då de går på lösdrift) så jag tvivlar på att det fungerar så bra med oljan i det här kallvädret. Sedan måste jag säga att det suger att själv stå för ev. extralusern till två hästar men jag känner att jag inte har något val när det ser ut som det gör.

Nu var det faktiskt INTE så jag menade. Föl ORKAR inte äta så mycket grovfoder som de borde, varav man får ge något tillskott. Har aldrig påstått föl är kraftfodermaskiner. Naturligt är ju att ett föl diar och äter egen mat ända upp till ca 8 månaders ålder om det ska vara naturligt...På så vis får dom ju all näring via modern samt det dom betar. Så är det ju inte nu. Nu tas fölena i från sin mamma vid 5-6 månaders ålder och ska därefter läras äta mat, och då grovfoder dom ej är ämnade för att göra i så stora mängder vid så låg ålder, varvid man måste ge tillskott.

Oljan sugs upp av pellets så det går bra att blanda.
2dl olja motsvarar energin för 1kg hö.

Nu var det faktiskt INTE så jag menade. Föl ORKAR inte äta så mycket grovfoder som de borde, varav man får ge något tillskott. Har aldrig påstått föl är kraftfodermaskiner. Naturligt är ju att ett föl diar och äter egen mat ända upp till ca 8 månaders ålder om det ska vara naturligt...På så vis får dom ju all näring via modern samt det dom betar. Så är det ju inte nu. Nu tas fölena i från sin mamma vid 5-6 månaders ålder och ska därefter läras äta mat, och då grovfoder dom ej är ämnade för att göra i så stora mängder vid så låg ålder, varvid man måste ge tillskott.

Nej så gör inte vi det fölet som nu är snart 8 månader är fortfarande hos sin mamma skall skiljas snart det andra fölet som går med åringen är 10 månader Och självklart skilt från sin mamma då hon väntar nytt i april

Hösilaget är för blött. Jag ser dessutom att du faktiskt lyckats få tag på ett hösilage med ännu mindre energi än mig (som annars tycker att vi fick stans sämsta 50%ts, 21 smrp, 4,4 energi).

Du har nästan samma värden som jag :laugh:. Jag har 50% ts, 21 smrp, 3,6 energi. Perfekt när man har väldigt lättfödda hästar på lösdrift. Och jag behöver inte ge kraftfoder alls. Men jag förstår att det blir problem om man har unghästar, avelsston och svårfödda tävlingshästar.

Fast nu är det ju så att 25kg hösilage är MYCKET för ett föl att kunna få i sig tex. vad de eg behöver.

25kg orkar mina hästar inte peta i sig och skulle de få så mkt så ligger hälften nertrampat.

25kg var iofs bara ett exempel, dina hästar/fölen kanske inte behöver ha i sig så mycket, det överstiger ju med råge ts-behovet och skulle ge ett MJ på 90 (min fölis förra året hade jag på en totalsumma MJ på runt 90, uppdelat på hösilage och lite kraftfoder). Tog dessa siffror mer för att visa hömängd kontra hösilagemängd vid samma slutsumma ts. :)

Jag trodde inte heller mina skulle orka få i sig den mängden, tills jag ökade mängden fodertillfällen, då slank det ner rätt lätt. Jag har också två riktiga rörmajor som gräver runt i grovfodret med fötterna så får de för mycket så ratar de en hel del till slut. När jag delar upp det samt har en del i hönät (inte optimalt jag vet men fått väga för mot nackdelar) så får jag numera i dem nästan så mycket som jag vill (ligger på totalt 130MJ för resp så de är inga duvungar att fodra heller). Hade jag haft dem hemma och kunnat styra fodringarna själv hade det nog gått att få i dem lite till.

Och visst måste man jämföra med hur mkt de får i sig för att kunna räkna på hur mkt energi de får i sig.

Jo, självklart men det var inte så jag menade. Ska man jämföra olika foders näringsinnehåll och säga om de är bra eller dåliga så måste man se till mängden per kg ts.
Det är ju som tre kurvor i ett diagram när man sen ska plocka in det i en foderstat. Den ena kurvan är ts som börjar högt, hö, och går neråt den andra är kg de vill äta, börjar lågt och går uppåt och den sista är summan av ätkurvan*MJ/kg foder. Är det högt ts vill de äta mindre kg foder, är det lägre ts så vill de äta mer kg foder, någonstans ger dessa kurvor en topp på mj-kurvan och där är den optimala för att få i hästen så mycket mj det går. Jätteenkelt va? ;)

Sen gällande ekonomin så har jag FULL förståelse för att du inte vill betala samma pris per kg foder som för det torrare (som är på tok för torrt för min smak, hygienen blir oerhört osäker i de ts-halterna) när det är så blött. Det där är ett oskick som borde tas upp mer, att pris ska sättas per kg ts och inte per kg foder, då spelar det ingen roll vad ts-halten är just för ekonomins skull. Då kan man mer gå efter analysen och välja det som passar en bäst. :bow:

Ja jag vill absolut inte betala samma pris för dessa balar som jag gjort för de andra. Balarna är även bara 110cm vilket är betydligt mindre än vad de var förut men det beror helt säkert på att de väger betydligt mer nu när de är så våta. De är dessutom väldigt löspressade så de är mer helrunda än just hösilagerunda, de faller dessutom i sär direkt när vi öppnar dem ett fenomen jag aldrig varit med om tidigare vilket tyder på att de är löst pressade.

Och mina unghästar/föl är ju som sagt fullblod och de växer enormt första levnadsåret och behöver mkt mat, men som det är nu så orkar de inte äta så mkt de behöver av grovfodret. Jo jag ger även kraftfoder men vill absolut inte ösa på dem med det. Gav dem även olja men tyvärr så tålde det ena fölet inte det.

Tror personligen att det verkligen inte är bra med så blöta hösilage som detta är och de hästar som nu går på det torra hösilaget ser betydligt bättre ut än vad mina gör just nu även om mina inte är speciellt tunna så är de betydligt blötare i avföringen etc vilket jag personligen är lite nervös över

Jag skulle GÄRNA köpa det där, nästan till vilket pris som helst faktiskt. Det där är rena DRÖMMEN till lilal ungponnyn. Lättfödd, men ung och växer, dvs lågt MJ/kg foder och hög kvot är perfekt. Det blöta oroar mig inte alls, bara ge mer.

Däremot skulle det vara både bra och dåligt till fbl. BRA för att han GILLAR blött, han skulle ÄLSKA det där. Och då äter han ordentligt, jmf med mer normala TS-värden då han äter lite för krattigt (har 51% nu). Dock så är det för lågt MJ för det skulle fungera åt honom. Även om man räknar om till per kg TS så är MJ lågt. Och han skulle behöva äta 36 kilo silage/dygn av det. Och det vetefan.. 25 skulle han nog lätt sätta i sig, men skulle ändå behöva kraftfoderkompletteras en hel del. Men det får jag å andra sidan göra med bättre värden men han äter mindre.

Så jag skulle slå frivolter av lycka om jag kunde hitta dylikt silage jag! Även fast det är MJ-mässigt sämre per kg TS än det jag har.

Men i din sits skulle jag mest troligt göra samma som du är inne på, byta ut. Men inte mot ett med sådär otäckt högt TS som diskuteras.

I realiteten i min värld skulle jag köpa det och jubla, och sen köpa in lite mindre av ngt med mer drag i till fbl, alt om han hade gillat det, köpt in extra hö och gett

Senast ändrad:

Tror personligen att det verkligen inte är bra med så blöta hösilage som detta är och de hästar som nu går på det torra hösilaget ser betydligt bättre ut än vad mina gör just nu även om mina inte är speciellt tunna så är de betydligt blötare i avföringen etc vilket jag personligen är lite nervös över

Finns studier som visar att det inte finns något samband mellan blött grovfoder och blöt avföring. Så mer troligt har du ditt problem i att de inte äter tillräckligt många kilo för att täcka TS-behovet och därför har lös avföring. Mend et där kan du ju servera halm vid sidan av, även fast i år inte är riktigt enklaste att få tag i halm. Men rent värdemässigt är det ju perfekt för det.

Bete innehåller betydligt lägre TS än det där, så skulle hästar inte klara lågt TS skulle de drabbas mkt hårt av bete. Men mest troligt äter de inte tillräckligt för att täcka sina TSbehov, därav blöt avföring (eller omställningen, om du nyss börjat ge)

Finns studier som visar att det inte finns något samband mellan blött grovfoder och blöt avföring. Så mer troligt har du ditt problem i att de inte äter tillräckligt många kilo för att täcka TS-behovet och därför har lös avföring. Mend et där kan du ju servera halm vid sidan av, även fast i år inte är riktigt enklaste att få tag i halm. Men rent värdemässigt är det ju perfekt för det.

Det får finnas hur många studier som helst men efter så lång tid jag haft hästar så vet jag att hästar kan bli dåliga i magen av blött hösilage. Halm står de redan på så det har de och äta om de vill.

Bete innehåller betydligt lägre TS än det där, så skulle hästar inte klara lågt TS skulle de drabbas mkt hårt av bete. Men mest troligt äter de inte tillräckligt för att täcka sina TSbehov, därav blöt avföring (eller omställningen, om du nyss börjat ge)

Men just det är det som är så klart, många hästar är ju lösa i magen de första dagarna på bete. Att de ställer om sig till betet är en annan sak. Men just hästar på bete eller som betat gräs är i många fall lösa i magen direkt.

Vi har givit detta ett tag nu men i början var de rinnande avföring på samtliga hästar nu börjar de vänja sig dock så är de betydligt blötare i avföringen än vad jag tycker att de skall vara. Och hade det varit under den tiden på året som de tävlade mest så skulle det vara katastrofalt. Eftersom man vill att grovfodret skall binda vätska i tarmarna så att uthålligheten skall bli bättre. En häst som är lös i magen har inte samma förutsättningar och förlorar för mkt av sin vätska

Och självklart fullblodsfölet och åringen får inte i sig tillräckligt med TS som det ser ut nu :crazy:

Jag skulle GÄRNA köpa det där, nästan till vilket pris som helst faktiskt. Det där är rena DRÖMMEN till lilal ungponnyn. Lättfödd, men ung och växer, dvs lågt MJ/kg foder och hög kvot är perfekt. Det blöta oroar mig inte alls, bara ge mer.

Däremot skulle det vara både bra och dåligt till fbl. BRA för att han GILLAR blött, han skulle ÄLSKA det där. Och då äter han ordentligt, jmf med mer normala TS-värden då han äter lite för krattigt (har 51% nu). Dock så är det för lågt MJ för det skulle fungera åt honom. Även om man räknar om till per kg TS så är MJ lågt. Och han skulle behöva äta 36 kilo silage/dygn av det. Och det vetefan.. 25 skulle han nog lätt sätta i sig, men skulle ändå behöva kraftfoderkompletteras en hel del. Men det får jag å andra sidan göra med bättre värden men han äter mindre.

Så jag skulle slå frivolter av lycka om jag kunde hitta dylikt silage jag! Även fast det är MJ-mässigt sämre per kg TS än det jag har.

Men i din sits skulle jag mest troligt göra samma som du är inne på, byta ut. Men inte mot ett med sådär otäckt högt TS som diskuteras.

I realiteten i min värld skulle jag köpa det och jubla, och sen köpa in lite mindre av ngt med mer drag i till fbl, alt om han hade gillat det, köpt in extra hö och gett

Tror inte att du skulle gilla detta hösilage om du såg det.

Och 25 kg av detta sätter inte ens matvraket här på gården i sig. helt frankt så är det ingen av mina 8 hästar som gillar detta speciellt mkt :crazy:

Det är tunt och blött. Det andra hösilaget med högre TS halt är mkt mkt fint skulle inte tveka en sekund att använda det om jag fått köpa av det, hennes hästar (en av dem är min) ser super ut och värdena i det är så optimala som det kan bli.

Jag trodde faktiskt inte att mitt var så dåligt som jag själv tycker, dock så lämnade vi in en egen analys då det är så blött att du kan krama vatten ur det och att det är väldigt tunt och att hästarna inte gillar det.

Jag vill ha ett hösilage som har bar värden och en TS på 65-70%, 36% tycker jag ingen häst borde äta eg.

Tja, jag förutsatte det var bra hygienisk kvalitet och så. Men nej jag kan inte garantera att jag skule gilla det om jag såg det, men om det är av god kvalitet på alla håll och kanter så absolut.

Mitt förra fblsto åt utan minsta problem och UTAN att ha fri tillgång 20 kg silage med TS 55% när hon fick snurr på sitt ätande och jag hittade ett silage hon GILLADE. Krävdes lite tips och trix dock komma dit, när hon kom åt hon 6 kg/dygn :crazy:

Men med tanke på hur mkt fbl proppar i sig när det är lite blötare balar av mitt nu, då äter han lätt 18 kg/dygn på fri tillgång, så 25 av det där är inga problem alls om han tycker om det (vilket jag tror, han är en stor vän av 'blött är bättre'.)

Men fbl vill ha fiiiinstråigt, BLÖTT silage, så är bara hygienkvaliten god skulle han bli lyrisk av det du beskriver. Sen, hästar är individer, och jag vet tidigare av mina som skulle försöka kräkas på det, just för det är så blött och de inte gillade så blött.

Det spelar ingen roll hur fint det är, JAG vill inte ha de där hööga TS, det ger lagringsinstabilitet osv. Nu är det inga problem för mig, då mina pojkar avskyr torrt hösilage som pesten. Fbl vägrar äta ALLS då, ligger på 4 kg/dygn ungefär. Ponnyn äter, han är ju ponny, men dåligt. Fbl äter för övrigt inte blött men grovstråigt heller, har bestämda åsikter om sin meny han.

Men det är ju just det där att de är individer. Det där dina gillar och du vill ha, dvs 65 - 70% TS osv, de skulle mina vägra äta. Medan det dina uppenbart ratar, så iaf om det är god kvalitet på det, skulle mina älska. Man får ju lyssna på dem och ge dem vad de vill ha. Jag har alltså medvetet SÖKT sådant silage du har, men bara hittat på storbal och det fungerar inte dessvärre.

Så istället fick jag köpa APDYRT silage i år, tack vare kräsna fblherrn som betsämde sig för att min ord leverantörs skörd minsann var för grovstråigt, trots att det var lagom blött.. *suck*

Tillägg - enklast att beskriva vad fbl vill ha är faktiskt 'konserverat gräs'. Han har ingen superaptit överhuvudtaget, är svår få i några mängder kraftfoder med, ett par kilo går bra av rätt sort, sen är det stopp. Därmot, så BETE, då är han lyrisk, DÅ kommer aptiten med besked. Jag har ju lyxen (i hans fall, inte lika lyxigt med tanke på ponnyn) att ha turbobete, klövervall, så han kan hålla hullet på 'bara' bete (iom att det är så höga värden). Men jag misstänker att han drömmer våta drömmar om att flytta tillbaka till Irland och äta gräs året om. För det är det han helst vill ha.

Så det tunna, blöta du beskriver är teoretiskt precis vad han vill ha. Konserverat gräs. (Däremot måste det ju vara okej kvalitet)

Senast ändrad:

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra_W

Det får finnas hur många studier som helst men efter så lång tid jag haft hästar så vet jag att hästar kan bli dåliga i magen av blött hösilage. Halm står de redan på så det har de och äta om de vill.

Fast det är ju numera helt klart att de vanligaste orsakerna till dåliga magar inte har med TS-halten att göra. Det har med foderrutiner och den hygieniska kvaliteten på fodret att göra istället. Du har inte nämnt vilka hygieniska värden ditt foder har bara näringsvärdena. Inte heller hur hästarna utfodras. Så detta kan spela betydligt större roll än TS-halten för hur de mår överhuvudtaget.

Också ett foders FS-halt har stor inverkan på känsliga hästmagar så då blir ju frågan vad den halten varit på de foder som du upplevt har gett dåliga magar på hästarna.

Fast det är ju numera helt klart att de vanligaste orsakerna till dåliga magar inte har med TS-halten att göra. Det har med foderrutiner och den hygieniska kvaliteten på fodret att göra istället. Du har inte nämnt vilka hygieniska värden ditt foder har bara näringsvärdena. Inte heller hur hästarna utfodras. Så detta kan spela betydligt större roll än TS-halten för hur de mår överhuvudtaget.

Också ett foders FS-halt har stor inverkan på känsliga hästmagar så då blir ju frågan vad den halten varit på de foder som du upplevt har gett dåliga magar på hästarna.

Kvalitén på hösilaget är inte dåligt det är blött, extremt blött och enl mig för tunt dvs "ängsaktigt".

De får foder flera ggr per dag eftersom min mamma är hemma hela dagarna. De har i princip fri tillgång till hösilage.

Den halten som jag upplevt ger dåliga magar har samtliga legat runt/under 50%

Dessutom så finns inte detta problem när jag ger torrare hösilage eller hö så jag ser en tydligt trend på att väldigt blött hösilage vilket detta måste räknas till ger hästar som är sämre i magen.

Skulle varit intressant att veta vilka TS halter de gjort studier på?

Lägsta TS halt i studien var 30%, övrigt minns jag inte men kan säkert leta rätt på. Bete är lägre med, och dina hästar är väl inte dåliga i magen hela betessäsongen?

Varför tycker du det är dåligt då om hygieniska kvaliten är god? För det är finstråigt, mjukt och blött? Det är ju som konserveras gräs då ju?

Som sagt, trist vi bor i varsin landsände snudd på, annars skulle jag vara hyperintresserad JUST FÖR det är fint, tunt och blött.

Jag har alltid strävat efter ca 50% TS, inte ens de av mina som haft känslig/krattig mage har reagerat alls. De reagerar inte på bete heller, utom vid omställningen.

Ska leta upp studien, men en liten sammanfattning från annan sida:

MYT 3: Hästar blir lösa i magen av att äta hösilage

Man hör ofta att hästar skulle bli lösa i magen av att äta hösilage. Förklaringen brukar vara att det är surare än hö, alltså har ett lägre pH-värde. Cecilia förklarade att man därför ville kolla vilken påverkan de olika fodren hade på hästens tarmkanal. Ensilage har lägst pH av de tre, och hö högst. Men även hö är faktiskt lite surt.

När man kollade pH-värdet i hästens grovtarm och i gödseln kunde man inte hitta någon skillnad, oavsett vilket foder de fått. I gödseln fanns heller ingen skillnad i ts-halt, vilket betyder att oavsett hur blött grovfoder hästarna fick så hade gödseln samma konsistens. Lösa magar har alltså snarare med dålig hygienisk kvalitet att göra, än vilken sorts grovfoder man utfodrar med.

Senast ändrad:

Dessutom, apropå studier så har man gjort studier vilken TShalt och typ av grovfoder hästarna föredrar. Det blötaste var 35%. ALLA hästarna i studien valde det i första hand.

Det de hade att välja på var silage med 35% TS, silage med 55% TS, silage med 70% TS och hö med 87% TS.

Höet och det torra silaget var absolut minst populärt.

http://www.unisus.se/exjobb_slut.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar