Vad säger ni om dessa värden??

Sv: Vad säger ni om dessa värden??

*kl*

Utvecklar lite till vilka hästar skulle ni ge detta till?

:)Väldigt blött, så räknar man om det till per kg ts blir det 111 g smrp och drygt 9 Mj. Kvot 12, högt!. Det är ju bra, billigare att lägga till energirikt kraftfoder än proteintillskott. Bra för en lättfödd häst också, får lätt ihop tillräckligt med protein utan att det blir för mkt energi.

Betfor är ju billigt att fodra med, och olja och vanligt spannmål. Så behöver du lägga till kraftfoder blir det inte så dyrt.

:)Väldigt blött, så räknar man om det till per kg ts blir det 111 g smrp och drygt 9 Mj. Kvot 12, högt!. Det är ju bra, billigare att lägga till energirikt kraftfoder än proteintillskott. Bra för en lättfödd häst också, får lätt ihop tillräckligt med protein utan att det blir för mkt energi.

Betfor är ju billigt att fodra med, och olja och vanligt spannmål. Så behöver du lägga till kraftfoder blir det inte så dyrt.

Om man nu har inte lättfödda hästar utan tävlingshästar i hög kondition, dräktiga ston och unghästar då?

Beror på hur mkt du får i dem skulle jag säga. Proteiniinehållet är ju högt, så principiellt behöver du ju inte proteintillskott. (Tex 16 kilo silage ger ju 640 g smrp) Men energin blir ju kanske lite låg i förhållande, så kraftfoder behövs kanske iaf till de med högre behov. Något med låg eller normal kvot, vad som helst som du vill fodra med. :)

Är det verkligen rek att ge så blött hösilage till häst?

Det är ju större riskt för botulism med blötare silage. Men har för mig att jag läst studier om att risken inte ökar påtagligt förrä det går ner under 30-35%. Har aldrig fodrat själv med så blött, så någon annan som har erfarenhet får svara lite närmare. Iom att energin är rätt låg per kg borde man få i även de lite mer lättfödda hästarna tillräckligt med ts för att förhindra lösa magar.

Efterlyser andra som fått så blött silage, vore kul att höra vad ni har att säga. :)

Det är ju större riskt för botulism med blötare silage. Men har för mig att jag läst studier om att risken inte ökar påtagligt förrä det går ner under 30-35%. Har aldrig fodrat själv med så blött, så någon annan som har erfarenhet får svara lite närmare. Iom att energin är rätt låg per kg borde man få i även de lite mer lättfödda hästarna tillräckligt med ts för att förhindra lösa magar.

Efterlyser andra som fått så blött silage, vore kul att höra vad ni har att säga. :)

Men jag måste i princip ge väldigt mycket av detta för att komma upp någorlunda i värden??

Mina är ju inte speciellt lättfödda utan behöver en hel del hösilage, speciellt åringarna och det dräktiga fullblodsstoet.

Ja du får ge en hel del, 1 kg av ditt ensilage motsvarar bara 0,4 kg i hö. Men å andra sidan om man jämför med ett bete så har det bara ca 20% i ts halt. Läs exemplena nedan. Det är tänkt mest för att visa att hästar klarar äta bra låga ts halter och ändå klara av det.

Exempel från Hippocampus

Ett digivande sto som väger 500 kg behöver 110 MJ och 1000 g smb rp per dag. Ett välskött bete med en ts-halt på 20% innehåller 2.2 MJ/kg och 30 g smb rp/kg. För att täcka sitt energibehov på detta betet behöver stoet beta 50 kg bete = 10 kg ts bete. 50 kg av det välskötta betet ger 50*30=1500 g smb rp. Det gör att stoet med bred marginal klarar av att täcka också sitt proteinbehov. Således matchar betets näringsinnehåll stoets behov på ett tillfredsställande sätt.

Observera då att detta exempel är ett digivande sto, ditt är bara dräktigt och har således mindre behov nu. Så visst kan väl ditt ensilage fungera alldeles utmärkt. Givorna blir stora, men så är det ju när man har låg ts halt.

Ett annat exempel på en unghäst ( 1 åring )

Även 1-åringen kan klara sin näringsförsörjning så länge det finns ett välskött bete: Den växande hästen kan konsumera 2-3 kg ts/ 100 kg kroppsvikt och om den har vuxit tillfredsställande beräknas den 1-åriga medelstora travunghästen väga ca 325 kg vid betessläppning och upp emot 400 kg vid installning. Den kan alltså beta i genomsnitt ca 8 kg ts per dag.

Tävlingshästen vette tusan. ibland kan ju låga ts halter göra så hästar som tränar/tävlar rel hårt/hårdare inte orkar äta så mycket som de borde.

Ja jag personligen gillar det inte, jag har ju dessutom fullblod, dvs stoet som är dräktigt och åringarna (1 föl och en 1åring)

Till det har jag tävlingshästar som går fälttävlan/hoppning.

Tycker personligen att detta är alldeles för blött och vi gör av med en bal var tredje dag vilket vi aldrig gjort tidigare år på samma antal hästar :crazy:

jag vill ju dessutom inte ge så mycket för detta som jag gjort för det andra. Bara för att jämföra så lånade jag en bal av min kompis som har en TS halt på 82!%. Hästarna var betydligt mättare av det och dessutom så dröp inte boxarna och hästarna drack vatten vilket de inte gör nu

82% är inte bra det heller. I sånna torra balar försämras den hygiensika kvaliteen mycket snabbt. Det gör väl inget att hästarna dricker lite...större delen av ditt ensilage består ju av vatten. Så vatten lär dom få i sig.

Klart det går åt balar, du måste ju ge mycket mer pga ts halten. Vad menar du med att hästarna var mättare på torrare ensilage + Hästar äter ju ca 18 timmar /dag i normala fall och magsäcken blir ju aldrig stoppfull.

Det du fodrar med är inte hösilage utan ensilage som man ger till kor! Det måste gå åt mycket strö till hästarna också, eftersom de kissar mkt när det är så blött! Tycker du ska försöka byta omedelbart till ett torrare stråfoder för hästarnas skull, de kan också få problem med magarna också! Skulle sj aldrig ge mina tävlingshästar så blött stråfoder och inte heller de andra som inte tävlar!:confused:

*delvis kl*

Det som jag märkt på hästar när man fodrar med låg ts halt är att dom kan få diarré. Hästar med känslig mage iaf.

Sen är det ju att dom kommer behöva äta mycket av det för att komma upp i rätt mängd ts. Men det viktigaste är att om det är så pass blött så bör man vaccinera dom eftersom botulinum älskar låg ts och plastat foder.

Jag vaccinerade faktiskt mina i år för att jag skulle göra hösilage.. Men mitt blev så torrt att det blev plastat hö. Och så har jag inte tagit hösilage själv förut utan detta var mitt första år. Jag hade en rovfågel med mig hela tiden och den hittade massor med mat där jag kört så det är/var mycket stor risk att det finns nåt i balarna. Jag har dock inte hittat någon krake ännu, men har hälften av balarna kvar. Men det kanske inte blir likadant nästa år.

oj det där hösilaget hade varit riktigt jobbigt att ge till föl, unghästar och tävlingshästar, det är så blött så det krävs att man ger ofantligt stora mängder av det. Tror det blir väldigt svårt att få i hästarna så mycket så försök hitta ett annat grovfoder.
Lycka till:)

82% är inte bra det heller. I sånna torra balar försämras den hygiensika kvaliteen mycket snabbt. Det gör väl inget att hästarna dricker lite...större delen av ditt ensilage består ju av vatten. Så vatten lär dom få i sig.

Klart det går åt balar, du måste ju ge mycket mer pga ts halten. Vad menar du med att hästarna var mättare på torrare ensilage + Hästar äter ju ca 18 timmar /dag i normala fall och magsäcken blir ju aldrig stoppfull.

Jag vet att de får i sig vatten via hösilaget men jag ser det mer som ett problem eftersom det just är så blött som detta är.

Vad jag menar med mättare är att de helt enkelt inte var lika hungriga när jag fodrade med det. Det verkar som om de inte får i sig "lika mkt i magen" som med det torra. De blir mätta fort på det blöta och lämnar en del i boxen för att vara som monster när man fodrar nästa gång.

Detta upplever jag inte med det torrare hösilaget

Det du fodrar med är inte hösilage utan ensilage som man ger till kor! Det måste gå åt mycket strö till hästarna också, eftersom de kissar mkt när det är så blött! Tycker du ska försöka byta omedelbart till ett torrare stråfoder för hästarnas skull, de kan också få problem med magarna också! Skulle sj aldrig ge mina tävlingshästar så blött stråfoder och inte heller de andra som inte tävlar!:confused:

Ja jag är benägen att hålla med, har klagat på att vi tycker det är för blött och att det går åt dubbelt av allt dvs både strö och hösilage

oj det där hösilaget hade varit riktigt jobbigt att ge till föl, unghästar och tävlingshästar, det är så blött så det krävs att man ger ofantligt stora mängder av det. Tror det blir väldigt svårt att få i hästarna så mycket så försök hitta ett annat grovfoder.
Lycka till:)

Ja jag är faktiskt mest orolig för fölen

Vilka problem kan dom få i magarna?

Det blir lösa i magen vissa hästar! De kan då få svårt att tillgodogöra sig ståfodret. Men ofta är det då hög proteinhalt, men i detta var det ju inte så mkt protein och jättelite energi. Tänk på att om det är lite energi och det blir kallare ute så gör hästarna av med mkt energi för att hålla värmen och då får man kanske sätta till olja och öka på energiintaget=kraftfoder. Det är ju energin delvis som gör att hästarna lägger på hullet förutom protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar