Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Väldigt blött, så räknar man om det till per kg ts blir det 111 g smrp och drygt 9 Mj. Kvot 12, högt!. Det är ju bra, billigare att lägga till energirikt kraftfoder än proteintillskott. Bra för en lättfödd häst också, får lätt ihop tillräckligt med protein utan att det blir för mkt energi.
Betfor är ju billigt att fodra med, och olja och vanligt spannmål. Så behöver du lägga till kraftfoder blir det inte så dyrt.
Det är ju större riskt för botulism med blötare silage. Men har för mig att jag läst studier om att risken inte ökar påtagligt förrä det går ner under 30-35%. Har aldrig fodrat själv med så blött, så någon annan som har erfarenhet får svara lite närmare. Iom att energin är rätt låg per kg borde man få i även de lite mer lättfödda hästarna tillräckligt med ts för att förhindra lösa magar.
Efterlyser andra som fått så blött silage, vore kul att höra vad ni har att säga.
82% är inte bra det heller. I sånna torra balar försämras den hygiensika kvaliteen mycket snabbt. Det gör väl inget att hästarna dricker lite...större delen av ditt ensilage består ju av vatten. Så vatten lär dom få i sig.
Klart det går åt balar, du måste ju ge mycket mer pga ts halten. Vad menar du med att hästarna var mättare på torrare ensilage + Hästar äter ju ca 18 timmar /dag i normala fall och magsäcken blir ju aldrig stoppfull.
Det du fodrar med är inte hösilage utan ensilage som man ger till kor! Det måste gå åt mycket strö till hästarna också, eftersom de kissar mkt när det är så blött! Tycker du ska försöka byta omedelbart till ett torrare stråfoder för hästarnas skull, de kan också få problem med magarna också! Skulle sj aldrig ge mina tävlingshästar så blött stråfoder och inte heller de andra som inte tävlar!
oj det där hösilaget hade varit riktigt jobbigt att ge till föl, unghästar och tävlingshästar, det är så blött så det krävs att man ger ofantligt stora mängder av det. Tror det blir väldigt svårt att få i hästarna så mycket så försök hitta ett annat grovfoder.
Lycka till
Vilka problem kan dom få i magarna?