Vad säger ni om denna xx stamen i halvblodsavel??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 526
Sv: Vad säger ni om denna xx stamen i halvblodsavel??

Jag är inte helt främmande till att använda fullblod i halvblodsaveln men då gäller det att det är ett bra fullblod! Mest hänger det på hur hon ser ut och vad hon kan prestera, inte enbart på stammen.

Spectacular tide-diaghlyphard?

2 mkt fina hingstar!

Allt fler vill föra in fullblodet i halvblods aveln för att få fram smidigare, lättare hästar.
Bara positivt alltså att ha fullblod i stammen!
Man vill få bort det tunga halvblodet och det är ett stort plus med att komb fullblod med halvblod.

Ett bra fullblods sto med en bra halvblodshingst och du har en avkomma som kommer stå sig högt!

Jag är personligen väldigt förtjust i Diaghlyphard, men jag vet att många halvblodsmänniskor inte ser så på saken, då han är känd för att lämna en del temperament.

Inget fel på att få in lite fullblod eller fullblods arab i avlen men då ska de uppnå kriterierna och vara godkända i halvblodsavlen..

Har en i vårt stall som gärna använder Funambule till sina xx-ston och jag har för mig att han är godkänd i halvblodsaveln. (Rätta mig om jag har fel, är själv inte så duktig på området) Vet att han ger fina, trevliga avkommor med bra psyke. Hon har hållt på med avel länge och brukar ofta använda honom.

Senast ändrad av en moderator:

Spectacular tide-diaghlyphard?

Tyvärr skulle jag tro att alla XXston med Diaghlyphard i första eller andra led är totalt ointressanta för halvblodavel. Diaghlyphard har mkt dåligt rykte pga av dåligt temperament, och eftersom den hingsten betäckt mkt finns det många fd löphästar billigt till salu, och bara för det är ett fullblod är det inte säkert det passar i halvblodsavel./Madde

Har en i vårt stall som gärna använder Funambule till sina xx-ston och jag har för mig att han är godkänd i halvblodsaveln. (Rätta mig om jag har fel, är själv inte så duktig på området) Vet att han ger fina, trevliga avkommor med bra psyke. Hon har hållt på med avel länge och brukar ofta använda honom.

Han är inte godkänd. Vet inte ens om han är visad, men eftersom man inom halvblodsaveln föredrar semin och fullblodshingstarna står på naturligt så tror jag inte att många ägare till fullblodshingstar som används inom galoppaveln är intresserade av att försöka få dem godkända för halvblodsavel.

Lånar jag tråden och undrar vad ni tycker om Strong Statement - Diaghlyphard.
29193256.jpg

Ridfilm

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Rosett
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 353
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka