M
Mindra
Finns en park nära där jag bor (nämner inte parken ifall de skulle vara ngn som skulle känna sig utpekad) I den är det många som rastar sina hundar och många av dem är lösa. Även dem som faktiskt har lite halvtaskig koll på sina hundar. Men de går i regel bra och man vet ju hur det är när man går dit. Dock är det en hund som senaste tiden ställt till det ganska mkt. Ägaren låter den gå lös trots att den upprepade ggr bitit andra hundar i parken. Den gör det väldigt snabbt och är oberäknelig, ena stunden glad för att sedan bara hugga till. Det är inga svårare skador hitills men dock så pass att de blöder och hundarna som blivit bitna visat stor rädsla.
Hur fungerar det med lagen här? Jag vet ju att man har skyldighet att ha sin hund kopplad osv men när de är som i denna parken att de är ok att ha hundar lösa. Hunden är ju inte ngn slagskämpe utan biter tag hårt en gång och då utan att hunden varit provocerande. Eftersom de har honom lös kommer han ju fram även till oss med kopplade hundar. OM min hund skulle få sig ett nyp pga av dessa sanslöst oansvarslösa hundägarna, kan jag då anmäla dem även om min hund inte tar stor skada? De borde ju finnas ngt man kan säga till om när deras hund gjort detta flera gånger??
Hur fungerar det med lagen här? Jag vet ju att man har skyldighet att ha sin hund kopplad osv men när de är som i denna parken att de är ok att ha hundar lösa. Hunden är ju inte ngn slagskämpe utan biter tag hårt en gång och då utan att hunden varit provocerande. Eftersom de har honom lös kommer han ju fram även till oss med kopplade hundar. OM min hund skulle få sig ett nyp pga av dessa sanslöst oansvarslösa hundägarna, kan jag då anmäla dem även om min hund inte tar stor skada? De borde ju finnas ngt man kan säga till om när deras hund gjort detta flera gånger??