Vad säger lagen om lösa hundar som plötsligt bitts?

M

Mindra

Finns en park nära där jag bor (nämner inte parken ifall de skulle vara ngn som skulle känna sig utpekad) I den är det många som rastar sina hundar och många av dem är lösa. Även dem som faktiskt har lite halvtaskig koll på sina hundar. Men de går i regel bra och man vet ju hur det är när man går dit. Dock är det en hund som senaste tiden ställt till det ganska mkt. Ägaren låter den gå lös trots att den upprepade ggr bitit andra hundar i parken. Den gör det väldigt snabbt och är oberäknelig, ena stunden glad för att sedan bara hugga till. Det är inga svårare skador hitills men dock så pass att de blöder och hundarna som blivit bitna visat stor rädsla.

Hur fungerar det med lagen här? Jag vet ju att man har skyldighet att ha sin hund kopplad osv men när de är som i denna parken att de är ok att ha hundar lösa. Hunden är ju inte ngn slagskämpe utan biter tag hårt en gång och då utan att hunden varit provocerande. Eftersom de har honom lös kommer han ju fram även till oss med kopplade hundar. OM min hund skulle få sig ett nyp pga av dessa sanslöst oansvarslösa hundägarna, kan jag då anmäla dem även om min hund inte tar stor skada? De borde ju finnas ngt man kan säga till om när deras hund gjort detta flera gånger??

Sv: Vad säger lagen om lösa hundar som plötsligt bitts?

Vill även lägga till att han är känd för att gå extra hårt på valpar. I mina ögon är det ett jäkla sätt att ägarna inte gör ngt eftersom en biten valp kan få väldigt tråkig erfarenhet av hundmöten.

Klart du kan anmäla.Dessutom är den andra hundägaren skyldig att betala dina eventuella vet kostnader om din hund blir biten av deras.

Fast i mina ögon är veterinärkostnader inte de största problemet utan vad som händer inne hundens huvud. Jag har hundar som är duktiga vid hundmöten och jag vill inte få det saboterat för att ngn annan inte har koll på sin hund.

Anledningen att jag frågade är att enligt en av dem som fått sin valp biten tänkte anmäla men då var det en tredje part som menade på att det inte skulle hända ngt speciellt eftersom det inte var stor synbar skada. (sen att deras valp nu visar betydligt mer osäkerhet mot nya hundar är en annan sak men sådant ser ju inte dem som avgör sådant).

Ja du kan anmäla, dock så kommer det knappast hända någonting. Polisen har viktigare saker att göra och hundfrågor är inte särskilt prioriterat. Däremot så ska det vara så nufötiden att om polisen får in flera anmälingar på samma hund, så kan dom dömma ut koppeltvång eller munkorgstvång till hunden som biter. Detta kommer dock efter varningar från polisen.

Däremot så ska den som har en hund som blir biten, alltid uppsöka veterinär. Ett litet, litet hål som det blir efter en hundtand, kan vara ett jätte djupt sår, och som alla vet så är inte hundtänder speciellt rena, och det kan orsaka kraftiga infektioner. Detta är något som hundägaren som har en hund som biter, ska betala. Då det är strikt ägaransvar, och man är skyldig till att betala allt som ens hund orsakar.

Jag förstår dig fullt ut.Har själv fått en hund "förstörd" pga just sådant du beskriver.Men detta tar inte lagen hänsyn till.dock är det så att oavsett hur liten skadan är så är ägaren till den bitande hunden ansvarig och ersättningskyldig eftersom denne betet sig vårdslöst och inte haft sin hund kopplad.
ang vet kostnader så är det ofta det som får den typen av ägare att börja koppla sin hund pga att det inte är roligt när det svider i plånboken för att denne varit oaktsam.
Anmälan ska igentligen ske till polisen tycker jag vid sånna här insidenter.det verkar ju inte vara en engångsföretelse utan händer upprepade ggr.Och det är den enda vägen man kan gå för att få koppeltvång alt munkorg på en sådan hund.

Ok, de va nog mest det jag ville veta. Hurvida de tar till det där med koppeltvång eller ej.

De värsta av allt är att jag tror att de blir svårt att få till ngt munkorgstvång lr koppeltvång på denna hunden. Då i alla fall min erfarenhet är att de inte riktigt tar det på allvar om inte hunden ifråga är rottis, dobber, staffe osv utan som i detta fall en ganska så tanig ras.

yeye, den har ju faktiskt inte bitit mina hundar utan jag mest funderade om å utifall att... Tänker i alla fall säga till ägaren att hålla sin hund borta från mina nästa gång jag ser dem.

Vad bra att denna fråga nyss kom. Tänkte skriva en lapp till våra grannar. Någon som kan läsa igenom och kommentera om den är ok?

Hej!
Jag har märkt att Ni ofta har eran hund lös när Ni är ute och går med honom. Jag ber er gärna att ha honom kopplad då han har hoppat på vår hund en gång och har även försökt en gång senare. Enligt svensk lag så är det förbjudet att ha hundar lösa. Nu har vår hund inte blivit illa skadad utav eran hund, men man vet aldrig vad som kan hända senare. På de gånger eran hund har attackerat våran hund var det helt oprovocerat då våran hund inte såg eran hund.
Det är många som är hundrädda och får rentav panik av en lös hund, varav min kompis ringer och frågar om Ni är ute med eran hund innan hon kommer till mig för att försäkra sig om att er hund inte är ute. En Pitbull är snäll, men en del personer som läst artiklar klassar alla Pitbullhundar som aggresivare än vad dom är.
Detta är bara en vädjan från min sida.
MVH carat

(självklart skriver jag mitt namn och inte carat)

Fast du kanske inte ska skriva enligt svensk lag är det förbjudet?

det är inte lag om att man måste ha hunden kopplad dock ska man ha hunden under sådan uppsikt som om den vore det.

Känns nästan som att du ber om ursäkt för att du ber dem att hålla den kopplad. Tycker texten är bra men jag själv skulle nog försöka hålla mig lite bestämdare, trevlig men bestämd. Plus att jag håller med dem innan om att de nog inte ska stå enligt svensk lag.

Kan du inte bara prata med dem? Om ni bor grannar så kan jag förstå att man verkligen vill hålla sams och då borde de vara enklast att prata face to face.

Hoppas i alla fall att de löser sig för dig

Du bör kanske ändra från eran och våran till er och vår, annars tycker jag att det är bra skrivet.:)

Se skillnaden:
På de gånger eran hund har attackerat våran hund var det helt oprovocerat då våran hund inte såg eran hund

På de gånger er hund har attackerat vår hund var det helt oprovocerat då vår hund inte såg er hund

Senast ändrad:

Ok!
Jag skulle ge brev för jag har sällan sett dom hemma. Men igår när jag skulle gå mot bilen med en kompis så såg jag killen och pratade med han, tack och lov så var han jättetrevlig och blev inte alls sur.

Den enda lösningen är att ni måste börja anmäla de gånger de faktiskt hänt att den här hunden bitit andra hundar. Kommer det in ett flertal anmälningar om en hund så kommer Polisen till sist att reagera även om det tyvärr ibland kan ta tid. Men anmäler ingen så görs inget alls från Polisen så en anmälan är defintivt bättre än ingenting.

Självklart kan ni anmäla och visst har polisen tid med anmälningar, jag har själv varit på förhör efter att jag polisanmälde en annan hundägare vars hund angrep och skadade vår så vi fick åka akut till veterinär och jag krävde ersättning för mina utgifter + förlorad inkomst eftersom det hände när jag skulle till jobbet. Den andra hundägaren kallades även den in till förhör och efter att hennes försäkringsbolag ersatt mig för alla kostnader valde jag att droppa anmälan. :cool:

Polisen som hörde mig om anmälan undrade om jag inte borde kontakta media just pga att det är ett så pass stort problem med lösa hundar som ställer till med sattyg. :D

Till TS:
ANMÄL, polisen själv uppmanar till det, ringde till dem en gång när min hund blev påhoppad av en annan hund och de uppmande mig att göra en anmälan, trots det inte var någon direkt skada på min hund, för det är enda sättet som de kan få bukt med problemet, ju fler anmälningar de får in ju mer kommer det uppmärksammas och de får större resurser till det.

Ringde polisen (inte 112) pga allt som hände runt omkring vid tillfället.

Tyvärr är det svårt att få igenom en anmälan. Man kan anmäla men oftast går det inte igenom från hunden överfaller en människa. Har själv blivit biten av en lös hund och ringde och pratade med polisen. Trots att hunden bitit en människa så sa polisen att det är svårt att få igenom en anmälan men jag kan ju göra det och prova för att se hur det går. Han sa att de får in otroligt många samtal i veckan om hundar som bitit andra hundar och de kan inte göra något åt allt detta. Tyvärr är det så illa!!!

Tycker ändå du ska anmäla så att de får upp ögonen för problemet.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 729
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?