Vad säger Jordbruksverket?

F

Fjunet

Jag är så kass på detta med regler för att hålla häst, det här med ligghall osv... Jag vill att mina minishettisar ska få gå ute dygnet runt större delen av året, men det finns ingen ligghall i hagen. Är det okej att ha dem ute dygnet runt om man har tillgång till box? De kommer givetvis att få komma in om det är riktigt dåligt väder, och då är frågan: Är det okej med en box på 2,8 m x 3 m för två minishettisar? Får man ens ha två hästar i en box?

Sv: Vad säger Jordbruksverket?

Nej, jag menar att de har en box i stallet ledig vid dåligt väder.

Menar du att du har box så att du kan ta in dem, men de kan inte välja själva när de vill gå in?
Är inte säker, men jag tror att det är ok enligt reglerna.
Däremot så tycker jag personligen att alla hästar ska ha möjlighet att ligga ner och vila på en ren och torr plats i alla fall 1 gång per dygn. Jag vet en som har sina ute dygnet runt, men tar in dem i gång per dag så att de får ligga ner och vila ordenligt samt äta lite extra, för dem som behöver det.
Annars så finns säkert allt detta att läsa om på jordbruksverkets sidor.

De kommer att få komma in och äta och vila eftersom ägaren inte ville ge hösilage i hagen! Så helt dygnet runt är det inte...

Har för mig att man endast får ha hästen ute 12 timmar/dag utan ligghall.

Är ganska säker på att det stämmer.

Fjunet skrev:
Nej, jag menar att de har en box i stallet ledig vid dåligt väder.

Stämmer inte, isåfall kan hästarna gå ute flera dagar/månader/år utan vindskydd-Ligghall och sen när kontrollanterna kommer så svarar man att "Jamen, dom har ju box att gå in i"
Sorry :smirk:

I så fall kommer ni ju att märka hur pass trötta de blir av utevistelsen och då borde det ju vara ok. Om de får komma in varje dag har de ju all möjlighet att vila upp sig lite. Bäst att kolla upp med lagen ändå ordentligt.
Förstår att det finns restriktioner för hur lösdrift ska se ut, för endel verkar tro att man bara kan kasta ut sina hästar utan ligghall eller motsvarande, för att det är "enklast".
Kanske kan söka på djurskydd?

I så fall är jag olaglig varje dag...... Mina går ofta ute mer än 12 timmar om det inte är oväder.
Men det resonemanget håller ju ändå inte! I så fall ska ju ALLA ha ligghall i sina hagar för ALLA kan ju annars göra som du beskriver: Ha ett jättefint stall som man bara använder när inspektören kommer!
När jag söker på djurskydd hittar jag bara regler som månar om att alla hästar ska få gå ute i hage varje dag. Inget om maxtid.

Senast ändrad av en moderator:

Utegångsdjur
Definition: Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet (12h) eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som skyddar för väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Citat av vad som gäller. :smirk:

Kockan skrev:
I så fall är jag olaglig varje dag...... Mina går ofta ute mer än 12 timmar om det inte är oväder.
Men det resonemanget håller ju ändå inte! I så fall ska ju ALLA ha ligghall i sina hagar för ALLA kan ju annars göra som du beskriver: Ha ett jättefint stall som man bara använder när inspektören kommer!
När jag söker på djurskydd hittar jag bara regler som månar om att alla hästar ska få gå ute i hage varje dag. Inget om maxtid.

Man måste kunna bevisa att hästarna går ute under 12 timmar, vilket inte är så svårt. Man kan visa papper på rutiner, fodringar vid vissa tillfällen osv.

Men däremot om dom går ute över 12 timmar så blir det ju svårare att bevisa att dom "inte" gör det iom. att man då har andra rutiner.

Menar du att du har box så att du kan ta in dem, men de kan inte välja själva när de vill gå in?
Är inte säker, men jag tror att det är ok enligt reglerna.

Ta reda på fakta innan du skriver att "du tror det är ok" för det är det INTE. Du måste veta vad som gäller för annars kan denna som skrivit tråden bli vilseledd och kanske ha ut sina hästar längre än lagligt. Inte kul för denna sen att ta smällen när det blir kontroll. :smirk:

Men läs vad jag skriver! Jag skrev att jag TROR att det var ok, inget annat. Jag tror nog att trådskaparen är läskunnig nog att förstå det jag skriver. Jag vilseleder ingen utan uppmanar till att kolla upp lagen ordentligt först. Det har jag redan skrivit.
Anledningen till att jag skrev att jag TROR att det är ok är att jag känner en som gör på detta sätt och hade ut en inspektör angående detta för ca ett år sedan. Hon fick det godkänt enligt lag. Sen om lagen har ändrats sedan dess, det vet jag inget om.
Men som jag redan skrivit (kan tydligen inte upprepes nog mycket) så är det bäst att kolla upp med djurskyddet själv ordentligt. Det kommer nog bli väldigt varierande svar på denna tråd.....

Det kan inte bli varierane svar om man går in på Sjv sida och läser vilka regler det är som gäller.
Svart på vitt helt enkelt

Att man sedan kan tycka reglerna är korkade oh att det är svårt att kontrollera om de efterföljs är en annan femma

Att man sedan kan tycka reglerna är korkade oh att det är svårt att kontrollera om de efterföljs är en annan femma
Precis! Egentligen hade inte mina personliga åsikter med det hela att göra......
Det jag menade var att folk gärna "flyter ut" i sina inlägg och kanske kommer från ämnet lite. Jag kunde ju inte heller låta bli att tycka lite, fast det egentligen var fakta som önskades. :smirk:

Lonely skrev:
Har för mig att man endast får ha hästen ute 12 timmar/dag utan ligghall.

Är ganska säker på att det stämmer.

Okej, men är det lagligt att ha två minishettisar i en box på 2,8 m x 3 m?

*raderat* 10

Senast ändrad av en moderator:

Fjunet skrev:
De kommer att få komma in och äta och vila eftersom ägaren inte ville ge hösilage i hagen! Så helt dygnet runt är det inte...

Tar ni alltså in dem mer än en gång per dag ? Det räcker ju inte för en häst att få mat en gång om dagen. Och det är absolut djurplågeri att låta dem gå ute tex en hel natt utan skydd eller dylikt utan fri tillgång på hösilage så att de kan hålla värmen. Vintertid finns ju inget att äta ute. Skall en häst hållas på utedrift skall den ha fri tillgång till mat dygnet runt.

Vintertid så kommer hästarna att komma in på natten och några gånger under dagen. Fri tillgång till mat är inte ett alternativ, då äter de ihjäl sig :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?