Vad säger djurskyddslagen?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag vet att den "nya" djurskyddslagen om bl.a. hund och häst, har tillägg för att våra fyrfota vänner ska få ett drägligare liv. Nu undrar jag hur långt den sträcker sig - är det okej att ha en (vuxen) hund istängd på sin bakgård hela hela dagarna? Även när familjen är hemma och i huset, eller på framsidan, hålls hunden på bakgården, där den gnäller, skäller och försöker få uppmärksamhet. Den får ytterst sällan komma ut på promenader. Överhuvudtaget umgås man ytterst lite med hunden. :mad: Nattetid är den i huset.
Bakgården är hyffsat stor, trädgård på kanske 20 X 40 meter. Den har skydd för väder och vind. Hunden är en medelstor Blandras.

Sv: Vad säger djurskyddslagen?

Jag kan inte lagen exakt vad den säger,men finns det inte något som säger att hunden ska tillgodses sitt sociala behov?

jag tycker den här hundhållningen är usel,men jag tror inte det räknas som djurplågeri då hunden får vistas ute på en ganska stor gård samt har skydd för vind och regn.(jämför med hundar som nästan alltid går i hundgård)

Man kan ju undra varför de vill ha hund om de inte vill umgås med den,men enligt lag tror jag inte de gör fel

Om den får mat och vatten samt en promenad/dag, så kan jag inte se att de bryter mot lagen.

Att hunden inte trivs med arrangemanget är ju inte så bra dock!

Snarare en promenad i veckan om den har tur.
Jag inser att det knappast faller utanför lagen, men känns för dj....igt. En jättetrevlig hund med ett bortkastat liv.

Jag inser att det knappast faller utanför lagen, men känns för dj....igt. En jättetrevlig hund med ett bortkastat liv.
Det faller klart utanför lagen om den bara prommeneras en grr/vecka.

Jag tror att man säkert kan hitta någonting att skicka djurskyddet på dem för, du kan ju anmäla anonymt och dessutom gör du ju det inte för att jäklas utan för hundens skull. Här är saker jag hittade i djurskyddsförordningen som du kan titta på:
"15 § Hundar och katter som hålls i en rastgård ska ha tillgång till platser som kan ge både skugga och sol samt skydd mot vind och regn. Marken ska vara dränerad så att den inte blir sörjig under normala väderleksförhållanden. Underlaget ska vara av sådant material att hunden eller katten obehindrat kan gå på det.
Om det saknas inomhusutrymme i anslutning till rastgården ska djuren ha tillgång till en koja. Detta gäller inte stora rastgårdar som bara används några timmar under dagen för att rasta hundar."
"16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare."
"17 § Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
Allmänna råd till 1 kap. 17 §
Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa.
Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning."

"2 § I en rastgård ska det finnas en utsiktspost i form av en från marken upphöjd liggplats. Liggplatsen ska vara minst 0,5 m hög och vara så stor att varje hund utan problem kan ligga ner i naturlig ställning. Små raser och hundar med nedsatt rörlighet ska ha landgång eller trappa om de ej förmår att hoppa upp själva."
"3 § En rastgård där hundar vistas permanent ska vara miljöberikad. Berikningen ska vara säker och inte utsätta hunden för ökad skaderisk. Berikningen ska vara anpassad efter den hund som hålls i rastgården."

Jag hoppas att du kan hitta någonting i det här som hjälper dig. Stackars hund. :(

Hmm.. svår fråga för våran hund har det faktiskt precis sådär, fast med egen vilja. Han har "fri tillgång" till att gå ut och när han väl är ute så skäller han på de som går förbi för att han vaktar gården. Han sitter fast i en lina som är fjättrad till altanen. När han vill gå ut sätter han sig bredvid altandörren och gnäller, när han vill in skäller han en eller två gånger utanför dörren.. Många har faktiskt klagat på att han sitter därute och skäller (har anti-skall nuförtiden). Tycker det är ganska lustigt på ett vis då vi har flera med jakthundar här i trakten (en av de närmaste grannarna tillomed och två andra på kvarteret) och de hundarna sitter ute dygnet runt och skäller även nattetid. Okej att gnälla på oss att våran hund skäller ibland bara för att det är en sällskapshund och inget mer?

Skillnaden är väll att han är väldigt social och blir väl bemött här, får följa med överallt och har hund-kompisar som han får leka med under dagens gång. Går ut med honom två gånger på dagen, en gång på eftermiddagen och så runt middagstid samt en långpromenad på kvällen. Brukar även cykla med honom till stallet och detta är egentligen lite.

Jag hade tidigare mina hundar i löplina men vad jag har förstått får man inte ha det längre.

Med de nyare förtydliganden av djurskyddslagstiftelsen faller denna typ av hundhållning utanför lagen.
Hundar ska ha social kontakt med andra hundar eller människor ett par timmar om dagen samt dagligen rastas utaför boendemiljön.

Jag tycker alla gånger att du ska anmäla, om inte annat för att det kan vara en väckarklocka för ägaren hur de egentligen behandlar sin hund.

Jag kan inte förstå varför vissa männsikor ska ha djur överhuvudtaget.

Med de nyare förtydliganden av djurskyddslagstiftelsen faller denna typ av hundhållning utanför lagen.
Hundar ska ha social kontakt med andra hundar eller människor ett par timmar om dagen samt dagligen rastas utaför boendemiljön.

Jag tycker alla gånger att du ska anmäla, om inte annat för att det kan vara en väckarklocka för ägaren hur de egentligen behandlar sin hund.

Jag kan inte förstå varför vissa männsikor ska ha djur överhuvudtaget.

Håller helt med om allting, speciellt om väckarklockan. Oavsett resultatet av Djurskyddets besök så kommer ju ägarna att få ett exemplar av djurskyddsförordningen och kanhända läser de den till och med.

Jag hade tidigare mina hundar i löplina men vad jag har förstått får man inte ha det längre.

Man får ha dem uppbundna men inte permanent, max två timmar per dygn, enl 2 kap § 11 :)

TS:
Det kan nog vara svårt att få det bevisat men även jag tycker att en anmälning kan ju i alla fall få dem att vakna upp.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 289
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag (läs; vi) håller på att bli galen!! Såhär ser en vanlig dag ut: - Gnäll i väntan på morgonpromenaden. - Tillbaka från...
Svar
10
· Visningar
33 351
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat