Vad säger den här röntgenbilden er?

He va? Jag hörde mitt namn? Tror inte man ska titta på bara en rtg-bild. Ledytorna såg väl ok ut? 16 års krokig benställning är inget man gör nåt åt. jag har inte läst hela tråden så jag begrep inte riktigt frågan?

Läser du slutet av tråden så har TS fått diagnos där. Frågan blev nog lite annorlunda efter diagnosen

He va? Jag hörde mitt namn? Tror inte man ska titta på bara en rtg-bild. Ledytorna såg väl ok ut? 16 års krokig benställning är inget man gör nåt åt. jag har inte läst hela tråden så jag begrep inte riktigt frågan?

Nu fick TS en diagnos hos en annan vet men tack för att du kom :)

Hästen ser ut att vara inåttåad bf - detta kan absolut vara en bidragande faktor, svårt att säga så mycket mer om hästens extriör utifrån bilden

Vad gäller röntgenbilden kan du inte hellr säga särskilt mycket utifrån ditt foto mer än att hästen har lindrig hovbroskförbening. Denna lindriga form orsakar INTE hälta. Det trodde man på "stenåldern", nu vet man bättre. Kan tillägga att säkert 90% av alla halvblodshästar har någon grad av hovbroskförbening.

Förövrigt är hovledsbekymmer extremt vanliga, särskilt på en häst med något avvikande extriör. Alla hästar bär mer vikt fram, belastningen på hovlederna kan bli större om hästen är felaktigt skodd/verkad, överviktig eller rids i dålig form

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 604
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 485
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 005
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 362
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka