Sidoligament som går vid hovleden kan gå att ses på UL.
Har ni UL hästen?
Har ni UL hästen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sidoligament som går vid hovleden kan gå att ses på UL.
Har ni UL hästen?
Hästen har hovbroskförbening o mera på insidan. Och förmodligen mera på insidan pga vänster är mera skevt o belastar då snett?
Är hästen halt bägge fram eller vänster? Hur visar sig hältan? På rakt spår? På volt? På böjprov?
Du har säkert rätt men till viss del så går det att se vid UL.
Har vart med om häst som behandlades ett par gånger för hovledsinflammation men sen vid UL så var ett sidligamentet vid hovleden förtjockat. Och då var de 1/3 av ligamentet som var skadat gick runt leden. Av vad jag förstod det som...
Ställ dig på huk o ta bilden.
Det ser ut som om både hov, kron o kotled är sneda, men hoven åt motsatt håll. Behöver inte vara så.
hur tänkte hovisen?
Pratade han med dig?
Underlaget är A 0 O. både under ridning o hage, där hästen kan sänka den sida som den är bekväm med.
Är tåsträckaren på h f ansträngd?
Second opinion är aldrig fel.
den är jättefint skodd, men frågan är om det är rätt för henne???
Hon ser ut att vara "ställd" på utsidan. kruxet är att det kanske inte är gynnsamt för lederna som är åt motsatta hållet.
Jag trodde att man ställde dem på samma sätt som de står naturligt. Exakt lika "felaktigt". Ser ut som en korrigering, fast kan man verkligen göra så på en häst som i övrigt står fel?
Hur ligger skon underifrån?
den förklaringen köper inte jag.Hon har hovbroskförbening, men vet. har jämfört plåtarna nu med plåtar från 2008 och menar att den inte har vuxit nämnvärt och därför inte bör vara orsak till hältan.
den förklaringen köper inte jag.
Nej, det är nog inte hovbrosken i sig som hon har ont av. Men jag skulle misstänka att 6 år utan hovens egen stötdämpning helt enkelt är orsaken till den inflammation som nu finns i hovleden. För om hovmekanismen inte fungerar - och det gör den inte vid hovbroskförbening - så är det ledbrosket i hovleden som i stället får ta den första stöten.
Det handlar alltså inte om ifall hovbrosken förbenats mer eller inte, utan att det uppstått en sekundär skada pga att de är förbenade.
Jag tycker att hon ser ut att vara högre på insidan (ställd på utsidan) vilket då Kan ge smärta då lederna lutar åt motsatt håll.
Hur rör hon sig på mjukt bra ridhusunderlag?
På hårt borde det göra ont.
seriöst anlitar du bukefalos? byt veterinär om du inte känner tillit för den. posta inte på buke..... blir bara ledsamt att se diagnoser du får på sociala media osv.
@Dandylinn Nej. Hon säger att "vi kan vara säkra på att det sitter i hoven pga bedövningen tog så bra" typ. Jag menar att jag tror att det beror på snedbelastning pga benställningen och hon menar på att det beror på ett yttre trauma.
Vi har inte gjort någon skiktröntgen, men jag skall ta henne till en annan klinik på torsdag och då skall vi iaf ultraljuda. Har tid inbokad hos UL-tekniker.
seriöst anlitar du bukefalos? byt veterinär om du inte känner tillit för den. posta inte på buke..... blir bara ledsamt att se diagnoser du får på sociala media osv.
Hm, i så fall förstår jag att du tänker åka till en annan veterinär också.
Syns inget direkt tycker jag inte heller att man kan avfärda annat som ditt förslag att det tex beror på benställningen. Att bara skylla på ett yttre trauma känns ganska fumligt, speciellt när det fortfarande finns lite mer att undersöka.
Hittills verkar vet ju bara ha konstaterat i vilket område det sitter, dvs någonstans i hoven, men inte exakt vart.
Hittas inget senare i utredningen kan man alltid börja diskutera sekundära problem som orsakat hältan i just den hoven.
Utreder ni bara lågt eller även högt?