Vad säger den här röntgenbilden er?

Hästen har hovbroskförbening o mera på insidan. Och förmodligen mera på insidan pga vänster är mera skevt o belastar då snett?

Är hästen halt bägge fram eller vänster? Hur visar sig hältan? På rakt spår? På volt? På böjprov?

Spännande kommentar, då röntgenbilden inte är märkt med "in-/utsida" ;) Skulle snarare tro att de har satt VF-markeringen på utsidan- alltså har hästen mer hovbroskförbening på utsidan ;)

Antar att hästen släcker fint på bedövning av hovleden? Efter hur lång tid har bedövningen bedömts? (hovledsbedövning går relativt snabbt ut till omkringliggande strukturer)
Lycka till! :)

Du har säkert rätt men till viss del så går det att se vid UL.
Har vart med om häst som behandlades ett par gånger för hovledsinflammation men sen vid UL så var ett sidligamentet vid hovleden förtjockat. Och då var de 1/3 av ligamentet som var skadat gick runt leden. Av vad jag förstod det som...

De hade nog tur, att det satt så pass högt upp då och var lättillgängligt. Men gäller det strukturer som sitter längre ned, är ett UL rätt så chanslöst.
Här tror jag det står en del om UL och begränsningar http://stud.epsilon.slu.se/5525/7/pylkkanen_m_130403.pdf

Tänker också på att många veterinärer faktiskt säger "hovledsinflammation" men ofta är det inte själva hovleden ens som är inblandad utan det tycks vara en gissad diagnos ofta från början just för att det finns så mycket olika struktur i en hov att man inte med säkerhet vågar säga exakt vars problemet är i ett direkt skede.

Många svårlösta hovrelaterade problem vid hälta hittas inte heller före en obduktion sker tyvärr.

Ställ dig på huk o ta bilden.

Det ser ut som om både hov, kron o kotled är sneda, men hoven åt motsatt håll. Behöver inte vara så.
hur tänkte hovisen?
Pratade han med dig?

Underlaget är A 0 O. både under ridning o hage, där hästen kan sänka den sida som den är bekväm med.
Är tåsträckaren på h f ansträngd?

Tog en bild idag, stående på huk. Försökte få en så rakt framifrån jag kunde och jag försökte även se till att hon hade sina hovar bredvid varandra. Nu har hon visserligen vikten på bara ett bakben, men kanske ger bilden ändå ett hum om hur benen ser ut?

benstallningen_536fc6042a6b226301301783.jpg

La till sträcken för att underlätta för ögat.

Second opinion är aldrig fel.

den är jättefint skodd, men frågan är om det är rätt för henne???
Hon ser ut att vara "ställd" på utsidan. kruxet är att det kanske inte är gynnsamt för lederna som är åt motsatta hållet.
Jag trodde att man ställde dem på samma sätt som de står naturligt. Exakt lika "felaktigt". Ser ut som en korrigering, fast kan man verkligen göra så på en häst som i övrigt står fel?

Hur ligger skon underifrån?

bild_218_536fc5f2ddf2b34abf2ac4cc.jpg

Var det såhär du menade med underifrån?

bild39_536fc5f62a6b220571e151d6.jpg

Såhär brukar skorna se ut efter 5-6 veckor när hon är fullt igång.. Hon sliter snett eftersom hon biljarderar väldigt mycket.

Tack för ert engagemang!
Här kommer ett litet massvar till er alla, hoppas jag inte glömt någon fråga.

@Rugge Detta har vet. kollat noga. Sammanlagt har vi nog tagit 15-20 plåtar från alla olika tänkbara håll. Så det tror jag inte.

@nice and happy Hon är betydligt mer halt på volt, och då mest i vänster varv. Vid återbesök nummer två var hon ej halt på rakt spår, det var hon däremot vid återbesök nummer tre. :-(

@Dandylinn Nej. Hon säger att "vi kan vara säkra på att det sitter i hoven pga bedövningen tog så bra" typ. Jag menar att jag tror att det beror på snedbelastning pga benställningen och hon menar på att det beror på ett yttre trauma.
Vi har inte gjort någon skiktröntgen, men jag skall ta henne till en annan klinik på torsdag och då skall vi iaf ultraljuda. Har tid inbokad hos UL-tekniker.

@PiperGarden Hon släcker ganska bra på bedövningen. Inte helt dock. Trots tre bedövningar (mitten, höger och vänster) var hon ej helt ohalt. Hon var mer halt efter andra bedövningen. Vi har kollat och väntat och kollat igen och väntat mer och kollat igen efter varje bedövning. Tycker att hon borde blivit ohalt om det verkligen är hovleden, men vad vet väl jag? :-(

Hon har hovbroskförbening, men vet. har jämfört plåtarna nu med plåtar från 2008 och menar att den inte har vuxit nämnvärt och därför inte bör vara orsak till hältan.
den förklaringen köper inte jag.
Nej, det är nog inte hovbrosken i sig som hon har ont av. Men jag skulle misstänka att 6 år utan hovens egen stötdämpning helt enkelt är orsaken till den inflammation som nu finns i hovleden. För om hovmekanismen inte fungerar - och det gör den inte vid hovbroskförbening - så är det ledbrosket i hovleden som i stället får ta den första stöten.
Det handlar alltså inte om ifall hovbrosken förbenats mer eller inte, utan att det uppstått en sekundär skada pga att de är förbenade.

den förklaringen köper inte jag.
Nej, det är nog inte hovbrosken i sig som hon har ont av. Men jag skulle misstänka att 6 år utan hovens egen stötdämpning helt enkelt är orsaken till den inflammation som nu finns i hovleden. För om hovmekanismen inte fungerar - och det gör den inte vid hovbroskförbening - så är det ledbrosket i hovleden som i stället får ta den första stöten.
Det handlar alltså inte om ifall hovbrosken förbenats mer eller inte, utan att det uppstått en sekundär skada pga att de är förbenade.

Jag håller med dig. Vet. har kastat bort den förklaringen alldeles för lättvindigt. På samma sätt som hon inte alls brydde sig om informationen om att hovledsinflammationen tant hade då 2008 senare visade sig bero på vajsing i SI-leden. Vet. är bombis att problemet sitter i hovleden och att det är en primärhälta pga yttre trauma. Därför skall vi åka till en annan klinik på torsdag.

Jag tycker att hon ser ut att vara högre på insidan (ställd på utsidan) vilket då Kan ge smärta då lederna lutar åt motsatt håll.

Hur rör hon sig på mjukt bra ridhusunderlag?
På hårt borde det göra ont.

Jag tycker att hon ser ut att vara högre på insidan (ställd på utsidan) vilket då Kan ge smärta då lederna lutar åt motsatt håll.

Hur rör hon sig på mjukt bra ridhusunderlag?
På hårt borde det göra ont.

Hon var halt även på den mjuka delen av ridhuset när vi longerade på kliniken. Inte lika mycket som på hårt dock.

@axel

Här är fler bilder på hoven. Bilderna togs för att visa hovis "svampen" (som jag vet inte är svamp).
Det är bara de två nedersta som tillhör det onda benet, men de sitter liksom ihop därför får du alla fyra. :)

bild12_53446a5a2a6b2297bfe6f629.jpg

seriöst anlitar du bukefalos? byt veterinär om du inte känner tillit för den. posta inte på buke..... blir bara ledsamt att se diagnoser du får på sociala media osv.

seriöst anlitar du bukefalos? byt veterinär om du inte känner tillit för den. posta inte på buke..... blir bara ledsamt att se diagnoser du får på sociala media osv.

Det där var väl ett onödigt svar? Det står ju klart och tydligt i ursprungsinlägget att jag vill ha tankar och funderingar att ta med mig till den nya veterinären . Som jag f.ö. skall åka till på torsdag. Har du inget vettigt att säga behöver du väl inte säga något alls? Snacka om att bidra till dålig stämning.

@Dandylinn Nej. Hon säger att "vi kan vara säkra på att det sitter i hoven pga bedövningen tog så bra" typ. Jag menar att jag tror att det beror på snedbelastning pga benställningen och hon menar på att det beror på ett yttre trauma.
Vi har inte gjort någon skiktröntgen, men jag skall ta henne till en annan klinik på torsdag och då skall vi iaf ultraljuda. Har tid inbokad hos UL-tekniker.

Hm, i så fall förstår jag att du tänker åka till en annan veterinär också.
Syns inget direkt tycker jag inte heller att man kan avfärda annat som ditt förslag att det tex beror på benställningen. Att bara skylla på ett yttre trauma känns ganska fumligt, speciellt när det fortfarande finns lite mer att undersöka.
Hittills verkar vet ju bara ha konstaterat i vilket område det sitter, dvs någonstans i hoven, men inte exakt vart.

Hittas inget senare i utredningen kan man alltid börja diskutera sekundära problem som orsakat hältan i just den hoven.

Utreder ni bara lågt eller även högt?

Självklart ska man inte se bukefalos som ett sätt att sätta diagnos.

Men jag måste få inlika ang ditt inlägg då jag också tycker det är intressant att diskutera då jag nyligt varit med om nästan samma sak, i alla fall där veterinär promt sagt "hovledsinflammation" som senare visade sig vara något helt annat. Ett ämne för mig som mao är intressant att följa och diskutera i som hästägare.

Sen kan man lätt känna sig utelämnad av vissa veterinärer också..vad det beror på vet jag inte, kanske är de dåliga på att förmedla till hästägaren, om utredningen plus framtida utredningar/andra alternativ och lämnar stora frågetecken sedan då man kommer hem?

Senast ändrad:
Hm, i så fall förstår jag att du tänker åka till en annan veterinär också.
Syns inget direkt tycker jag inte heller att man kan avfärda annat som ditt förslag att det tex beror på benställningen. Att bara skylla på ett yttre trauma känns ganska fumligt, speciellt när det fortfarande finns lite mer att undersöka.
Hittills verkar vet ju bara ha konstaterat i vilket område det sitter, dvs någonstans i hoven, men inte exakt vart.

Hittas inget senare i utredningen kan man alltid börja diskutera sekundära problem som orsakat hältan i just den hoven.

Utreder ni bara lågt eller även högt?

Bara lågt. Vi första besöket gjordes böjprov på alla benen, som hon inte blev mer halt av. Därefter har inget gjorts någon annanstans än i hovleden.

Trakterna är lägre fram än bak o hålväggen:(

Det blir bra med en till vet.
Hoppas att du får hjälp nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 604
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 485
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 005
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 362
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka