Vad säger den här röntgenbilden er?

Trakterna är lägre fram än bak o hålväggen:(

Det blir bra med en till vet.
Hoppas att du får hjälp nu.

Hålet gjorde klinikhovis vid första besöket, för att vara säker på att det inte var en hovböld.

Det ska bli väldigt skönt att få en second oppinion.

Nu har pållan stått med hovledsinflammation i en evighet känns det som.

Inget snack om att benställningen är skev.

Utan att vara särskilt bra på röntgen, så tycker jag ändå att det ser ut som om ledspringorna är OK och det är inga tydliga tecken på artros (pålagringar).
Hovbroskförbening är redan kommenterat.

På röntgenplåtarna tagna från sidan ser man en tydlig påbörjan till artros. Därför ville jag även ha knäna röntgade för att utesluta att hon inte har (mer) artros även där.
Vet. menade att det inte var tillräckligt mycket i hoven för att det skulle vara ett problem, och hon ville def. inte röntga några knän då hon är bombsäker på att problemet är i hoven.

Vad jobbigt med en vet som inte vill lyssna eller är öppen för andra undersökningar.
Trycket du gör rätt som väljer att få en second opinion.

Vad jobbigt med en vet som inte vill lyssna eller är öppen för andra undersökningar.
Trycket du gör rätt som väljer att få en second opinion.

Ja, det känns väldigt trist. Man vill ju ha en dialog liksom, och jag har verkligen försökt.

Det är en bit att åka till den andra kliniken, men det får det vara värt. Hon är så deprimerad nu och tappar massor i vikt. Snart är det bara ett skelett kvar. Torsdag kan inte komma snabbt nog känns det som.

På röntgenplåtarna tagna från sidan ser man en tydlig påbörjan till artros. Därför ville jag även ha knäna röntgade för att utesluta att hon inte har (mer) artros även där.
Vet. menade att det inte var tillräckligt mycket i hoven för att det skulle vara ett problem, och hon ville def. inte röntga några knän då hon är bombsäker på att problemet är i hoven.
Kan förstå att du vill ha en till åsikt.

De gånger jag har fått diagnoser som jag känner att dom riskerar att vara felaktiga så har jag än så länge inte ångrat den extra kostnaden det blir att låta någon annan veterinär kasta ett getöga på hästen.

Saken är inte det att den första veterinären är dålig på något sett utan de är ju trots allt bara människor och kan ju inte kunna allt. Ibland har helt enkelt någon annan veterinär större kunskap/erfarenhet av just den skadan som hästen har.

Ja, det känns väldigt trist. Man vill ju ha en dialog liksom, och jag har verkligen försökt.

Det är en bit att åka till den andra kliniken, men det får det vara värt. Hon är så deprimerad nu och tappar massor i vikt. Snart är det bara ett skelett kvar. Torsdag kan inte komma snabbt nog känns det som.
Troligen har hon ont. då åldras de 10 år o visar tydligt att ngt är fel.
Be om en tid fort.

De gånger jag har fått diagnoser som jag känner att dom riskerar att vara felaktiga så har jag än så länge inte ångrat den extra kostnaden det blir att låta någon annan veterinär kasta ett getöga på hästen.

Saken är inte det att den första veterinären är dålig på något sett utan de är ju trots allt bara människor och kan ju inte kunna allt. Ibland har helt enkelt någon annan veterinär större kunskap/erfarenhet av just den skadan som hästen har.
Jag har åkt in o fått ett bakknä behandlat. jo halt högt, men SI leden o jämnhalt fram.
hästen var synbart sned o hade dessutom fångkänning på fram. Beskrev att den "gick som på is" o kändes sned o halt bak på det andra benet uppsuttet.
Den skulle skrittas uppsuttet i 14 dagar, men jag vägrade.
Behandlade SI leden 2 dagar senare o sen var det "bara" fångskiten kvar.
Den mådde allt annat än bra. Värst var höften. Man känner ju sin häst.

Eftersom självrisken är betald blir det inga jättesummor för att ta henne till en annan klinik. Det hade iofs inte spelat någon roll, men ändå skönt.
Precis så! Och dessutom handlar det ju om personkemi. Vi klickar helt enkelt inte, eller så förstår vi bara inte varandra. Jag vet inte, men det känns som vi talar två olika språk ibland.

@axel :(:(
Som du säger, man känner sin häst.

Självklart ska man inte se bukefalos som ett sätt att sätta diagnos.

Men jag måste få inlika ang ditt inlägg då jag också tycker det är intressant att diskutera då jag nyligt varit med om nästan samma sak, i alla fall där veterinär promt sagt "hovledsinflammation" som senare visade sig vara något helt annat. Ett ämne för mig som mao är intressant att följa och diskutera i som hästägare.

Sen kan man lätt känna sig utelämnad av vissa veterinärer också..vad det beror på vet jag inte, kanske är de dåliga på att förmedla till hästägaren, om utredningen plus framtida utredningar/andra alternativ och lämnar stora frågetecken sedan då man kommer hem?

Ja jag betvivlar inte för en sekund att läsare tycker det är jätteintressant att "diskutera" och diagnosticera och läsa diagnossvaren osv. Däremot tvivlar jag extremt på att några större infallsvinklar som verkligen har befog och grund, skulle ges av det jag svarade på utifrån den uttryckliga frågan i tråden " vad ser ni på dessa röntgenplåtar". Det blir absurt i sammanhanget.
Sett flera svar tex som dömer ut hästen pga om det skulle vara hovbroskförbening med x och y motiveringar osv. Snarare vill jag kontra med att det finns hur mkt hästar som helst med hovbroskförbening som öht inte har några problem i övrigt. Det kan även den som vill fråga närmsta veterinär, eller troligtvis också googla sig till. Som exempel.
TS: Tråkigt att du känner att min kommentar blir så negativ och att jag borde hålla truten. Jag känner inte direkt att det hör till vanligheterna när ngn postar de 5+ liknande trådar dagligen dax här på forumet, att särskilt många avhåller sig från att inflika detsamma som jag gjort. Sen att det inte var ngn kommentar du ville ha förstår jag ypperligt väl i sig.
Klokt att du bytt veterinär, vilket inkluderades som aspekt i mitt svar i övrigt.

Jag förstår mackan, att det är mig du är irriterad på för att jag anser att det är hovbroskförbeningen som skulle kunna vara problemet. Och du håller uppenbarligen inte med eftersom du vet andra hästar som har hovbroskförbening och mår bra med det. Och därför kan det omöjligt vara så att den här hästens problem kan vara orsakade av hovbroskförbeningen, eller?

Utöver de kunskaper jag själv har om saken så ska jag hänvisa till var min egen mycket erfarna veterinär (klinikveterinär för häst sedan minst 25 år) jämförde hovbroskförbening med - "sätt en skruv genom stötdämparna på bilen och ge dig ut och kör, bristen på stötdämpning gör bilen ganska obekväm att åka i och den börjar skramla sönder ganska snart".
Jag påstår dock inte att det ÄR detta som är den här hästens problem, däremot ifrågasätter jag veterinäres lättvindiga avfärdande av detta, eftersom det de facto är något som skulle kunna vara grundorsaken till problemet. Och det är en infallsvinkel jag rekommenderar TS att diskutera med nästa veterinär.
(och jag rekommenderar även ett beslag som kan vara värt att prova)

Nu har pållan stått med hovledsinflammation i en evighet känns det som. På torsdag skall vi till en annan klinik för att få en second oppinion. Det är inte det att jag inte tror att hon har en hovledsinflammation, det har hon säkert. Däremot håller jag inte med veterinären om varför, och att det inte skulle vara något mer. Jag är ganska övertygad om att detta beror på hennes benställning och den felaktiga belastningen pga detta. Veterinären vill dock inte lyssna på detta öra, hon är övertygad om att det beror på ett yttre trauma.

Ser ni något konstigt eller anmärkningsvärt med hennes röntgenbild? Försökte ta en bild på benställningen också, men det är svårt.

Vill gärna ha åsikter och tankar som jag kan ta med mig i bakhuvudet när jag åker till den nya veterinären. Ni sitter inne med så mycket erfarenhet och (häst)klokhet här, så dela gärna med er av era tankar! :bow:

2014-05-10-1122_536deff4ddf2b31c402d54b5.jpg

bild40_536df5ebddf2b34119d45923.jpg

Jag tycker hela problematiken är helt logisk om man bara tittar lite högre upp än ser sig blind på själva hoven och nedre benaxeln.

Vill t.o.m. påstå att det är en klassiker på en häst som är parallell förskjuten och främst mera på just det benet som är mest involverat. Med tanke på ålder och skada så kommer det aldrig att få en rak benaxel där lederna tar upp belastningen i benets styvaste riktning för det kommer leda till att redan snedslitna ledytor och ligament kommer leda till totalhaveri.

Som nämnts skoningen är det absolut inget fel och det enda som gäller är korta skoperioder och ett styrande beslag kombinerat med ett så maximalt stötdämpande sula ex eller varför inte i just detta fall en pg sko, absolut inte ett beslag som ger en fri överrullning.

Lycka till.

Tog en bild idag, stående på huk. Försökte få en så rakt framifrån jag kunde och jag försökte även se till att hon hade sina hovar bredvid varandra. Nu har hon visserligen vikten på bara ett bakben, men kanske ger bilden ändå ett hum om hur benen ser ut?

benstallningen_536fc6042a6b226301301783.jpg

La till sträcken för att underlätta för ögat.

Här syns det om möjligt ännu tydligare.

Jag förstår mackan, att det är mig du är irriterad på för att jag anser att det är hovbroskförbeningen som skulle kunna vara problemet. Och du håller uppenbarligen inte med eftersom du vet andra hästar som har hovbroskförbening och mår bra med det. Och därför kan det omöjligt vara så att den här hästens problem kan vara orsakade av hovbroskförbeningen, eller?

Utöver de kunskaper jag själv har om saken så ska jag hänvisa till var min egen mycket erfarna veterinär (klinikveterinär för häst sedan minst 25 år) jämförde hovbroskförbening med - "sätt en skruv genom stötdämparna på bilen och ge dig ut och kör, bristen på stötdämpning gör bilen ganska obekväm att åka i och den börjar skramla sönder ganska snart".
Jag påstår dock inte att det ÄR detta som är den här hästens problem, däremot ifrågasätter jag veterinäres lättvindiga avfärdande av detta, eftersom det de facto är något som skulle kunna vara grundorsaken till problemet. Och det är en infallsvinkel jag rekommenderar TS att diskutera med nästa veterinär.
(och jag rekommenderar även ett beslag som kan vara värt att prova)

Nä hade jag varit "irriterad" på dig specifikt hade jag addresserat dig faktiskt.
Däremot så kvarstår det jag skrev i fråga om såna här trådar. Faktumet att du i detta svar till mig "anser" att det är hovbroskförbeningen som "skulle kunna" vara problemet säger precis det jag försökte illustrera i min kommentar.
Förstår inte rent allmänt att folk är så himla taggade på att ge diagnoser eller spekulera om diagnoser med kommentarer som att "min egen mycket erfarna veterinär" eller "utöver de kunskaper jag själv har om saken".
Om teorin eller den motiveringen varit sann hade det ju inte behövts hälften av alla veterinärutredningar eller veterinärer i tjänst som finns eller hur?
Baserat på hur hästen verkar se ut i sina vinklar och de problem som redovisats tidigare lär hovbroskförbening (om ens öht) vara otroligt sekundärt för att inte säga trippel eller quattro i sammanhanget rimligen.

Jag tycker hela problematiken är helt logisk om man bara tittar lite högre upp än ser sig blind på själva hoven och nedre benaxeln.

Vill t.o.m. påstå att det är en klassiker på en häst som är parallell förskjuten och främst mera på just det benet som är mest involverat. Med tanke på ålder och skada så kommer det aldrig att få en rak benaxel där lederna tar upp belastningen i benets styvaste riktning för det kommer leda till att redan snedslitna ledytor och ligament kommer leda till totalhaveri.

Som nämnts skoningen är det absolut inget fel och det enda som gäller är korta skoperioder och ett styrande beslag kombinerat med ett så maximalt stötdämpande sula ex eller varför inte i just detta fall en pg sko, absolut inte ett beslag som ger en fri överrullning.

Lycka till.

Tack.
Det är precis såhär jag tänker, och det är detta jag vill kunna diskutera med min vet. Vilket inte går nu eftersom hon är helt bombis på att det är en primärhälta i hoven. Jag hoppas att den nya veterinären kommer vara mer öppen för andra möjliga orsaker.

Jag vill inte spruta och spruta i hovleden i all evighet. Det känns inte rätt mot tant, hon mår så himla dåligt av att vara konvalescent. Och speciellt inte om det inte ens är rätt behandlingsområde, eller om det är så att behandlingen är rätt men ändå inte är någon idé att hålla på med för att så mycket annat är kass. Jag lutar mer och mer åt att (i samråd med vet.) dra av skorna och låta henne gå på bete och sedan se hur situationen ser ut till hösten.

Igår var det dags för besöket hos den andra kliniken. Vi lastade strax efter 6.00 på morgonen, och lastade ur hemma igen 18.30. Lång dag med andra ord, inkl nästan fem timmar i bil/transport.

Har vecklat ut och läst domen så många gånger att pappret börjar gå sönder. Skador i hovledens båda sidoligament, inflammation i hovleden, pålagringar på kronbenet vid infästningen av ledkapseln vänster fram. Likartade förändringar ses på kronbenet och hovbenet (hovbroskförbening) båda fram. (...) Avvaktande prognos för full brukbarhet, pga fynden ovan och återkommande hälta vänster fram.
Tyvärr visade det sig att min magkänsla var rätt. Det var mer än hovledsinflammationen (hovbroskförbeneingen var ju dock ingen nyhet) och med största sannolikhet beror det på hennes parallellförskjutning och felbelastningen pga den.

Nu får hon vara häst under sommaren och gå på bete med sina kompisar, sen får vi se hur det ser ut till hösten. Antagligen kommer hon aldrig att bli ridhäst igen, men undrens tid är ju inte förbi sägs det.

Så himla glad att jag lyssnade på min magkänsla, och litade på den. Trots allt.

@ztsu
Måste kännas skönt att äntligen få det ordentligt utrett, även om svaren inte är så roliga.

Klokt av dig att låta henne gå och få lugn och ro på betet under sommaren

Igår var det dags för besöket hos den andra kliniken. Vi lastade strax efter 6.00 på morgonen, och lastade ur hemma igen 18.30. Lång dag med andra ord, inkl nästan fem timmar i bil/transport.

Har vecklat ut och läst domen så många gånger att pappret börjar gå sönder. Skador i hovledens båda sidoligament, inflammation i hovleden, pålagringar på kronbenet vid infästningen av ledkapseln vänster fram. Likartade förändringar ses på kronbenet och hovbenet (hovbroskförbening) båda fram. (...) Avvaktande prognos för full brukbarhet, pga fynden ovan och återkommande hälta vänster fram.
Tyvärr visade det sig att min magkänsla var rätt. Det var mer än hovledsinflammationen (hovbroskförbeneingen var ju dock ingen nyhet) och med största sannolikhet beror det på hennes parallellförskjutning och felbelastningen pga den.

Nu får hon vara häst under sommaren och gå på bete med sina kompisar, sen får vi se hur det ser ut till hösten. Antagligen kommer hon aldrig att bli ridhäst igen, men undrens tid är ju inte förbi sägs det.

Så himla glad att jag lyssnade på min magkänsla, och litade på den. Trots allt.
Skönt att få en väl genomförd undersökning med en diagnos- även om den inte är så trevlig att höra.
Får du bukt på infl. o en fördelaktig skoning kan du kanske rida lite lätt efter sommarvila.
Håller tummen:)

finns fler bra hovisar här,tex @vdb kom kom :)
kanske jag pratar goja

He va? Jag hörde mitt namn? Tror inte man ska titta på bara en rtg-bild. Ledytorna såg väl ok ut? 16 års krokig benställning är inget man gör nåt åt. jag har inte läst hela tråden så jag begrep inte riktigt frågan?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 604
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 485
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 005
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 362
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka