Vad säger den här röntgenbilden er?

ztsu

Trådstartare
Nu har pållan stått med hovledsinflammation i en evighet känns det som. På torsdag skall vi till en annan klinik för att få en second oppinion. Det är inte det att jag inte tror att hon har en hovledsinflammation, det har hon säkert. Däremot håller jag inte med veterinären om varför, och att det inte skulle vara något mer. Jag är ganska övertygad om att detta beror på hennes benställning och den felaktiga belastningen pga detta. Veterinären vill dock inte lyssna på detta öra, hon är övertygad om att det beror på ett yttre trauma.

Ser ni något konstigt eller anmärkningsvärt med hennes röntgenbild? Försökte ta en bild på benställningen också, men det är svårt.

Vill gärna ha åsikter och tankar som jag kan ta med mig i bakhuvudet när jag åker till den nya veterinären. Ni sitter inne med så mycket erfarenhet och (häst)klokhet här, så dela gärna med er av era tankar! :bow:

2014-05-10-1122_536deff4ddf2b31c402d54b5.jpg

bild40_536df5ebddf2b34119d45923.jpg

Ställ dig på huk o ta bilden.

Det ser ut som om både hov, kron o kotled är sneda, men hoven åt motsatt håll. Behöver inte vara så.
hur tänkte hovisen?
Pratade han med dig?

Underlaget är A 0 O. både under ridning o hage, där hästen kan sänka den sida som den är bekväm med.
Är tåsträckaren på h f ansträngd?

Ser man på röngenbilden ser allt snett och vint ut.
Håller med axel.

Be klinikhovisen sko under en period och be att sen få en hovis rekomenderad från hen.

Ser man på röngenbilden ser allt snett och vint ut.
Håller med axel.

Be klinikhovisen sko under en period och be att sen få en hovis rekomenderad från hen.

Det är det JAG tror är problemet, att allt i hennes ben antagligen är snett och vint och att de helt enkelt tagit slut efter 16 år av felbelastning. Jag bad vet. att röntga hela benen men det tyckte hon var totalt onödigt.

Det är klinikhovis som skott henne på den skadade hoven senaste tre skoningarna.

Ställ dig på huk o ta bilden.

Det ser ut som om både hov, kron o kotled är sneda, men hoven åt motsatt håll. Behöver inte vara så.
hur tänkte hovisen?
Pratade han med dig?

Underlaget är A 0 O. både under ridning o hage, där hästen kan sänka den sida som den är bekväm med.
Är tåsträckaren på h f ansträngd?

Ska ta en sådan bild när jag åker ut till henne sen.

Som jag skrev till @DressyrMupp så tror jag att det är i hennes krokiga ben problemet ligger. De har haft svårt att röntga henne då hon helt enkelt är för skev för att bilderna ska kunna bli raka.

Min hovis brukar sko henne med rolliverskor. Nu har hon haft ringskor sedan hon blev sjuk. Hon rids inte, vi promenerar bara. På plant underlag.

Det är det JAG tror är problemet, att allt i hennes ben antagligen är snett och vint och att de helt enkelt tagit slut efter 16 år av felbelastning. Jag bad vet. att röntga hela benen men det tyckte hon var totalt onödigt.

Det är klinikhovis som skott henne på den skadade hoven senaste tre skoningarna.

Vad sa klinikhovisen när hen tog över då? Vad är planen nu och tidsaspekten?
Tre skoningar är inte mycket för att klara ut dåliga vinklar.
Jag vet att det är svårt med korrigeringar när man får börja om efter en dålig skoning.
Det kan ta 6mån upp till ett år.

Sen kan jag tycka att klinikhovisen ska sko hela hästen, man ser ju att det är båda fram benställningen kan ge svåra skoningar.
Det kan bli avbelastningskador annars och vem vet...kanske det är den andra fram hoven som ger den hittade skadan.

Vad sa klinikhovisen när hen tog över då? Vad är planen nu och tidsaspekten?
Tre skoningar är inte mycket för att klara ut dåliga vinklar.
Jag vet att det är svårt med korrigeringar när man får börja om efter en dålig skoning.
Det kan ta 6mån upp till ett år.

Sen kan jag tycka att klinikhovisen ska sko hela hästen, man ser ju att det är båda fram benställningen kan ge svåra skoningar.
Det kan bli avbelastningskador annars och vem vet...kanske det är den andra fram hoven som ger den hittade skadan.

Att korrigera hovarna/benställningen har det aldrig varit tal om. Hon är 16år gammal och det skulle med största sannolikhet göra mer skada än nytta. Tror inte den graden av krokighet/inåttåning hon har går att korrigera.

Det är mitt största problem med nuvarande vet. Att det inte går att prata med henne och bolla tankar och funderingar. Hon är helt låst vid att hovledsinflammationen är en primärkälla orsakad av ett yttre trauma.
Därflr jag ska åka till en annan klinik nu.

Jag menade inte att korrigera benställningen, var skrev jag det?
Jag menar att med en sådan benställning måste man hela tiden hjälpa till med att verka den så det blir så skonsam belastning som möjligt och en sådan skoning är svår.
Oftast korrigerar hovisarna fel så tex inåttåig blir värre och hoven vrids.

Jag menade inte att korrigera benställningen, var skrev jag det?
Jag menar att med en sådan benställning måste man hela tiden hjälpa till med att verka den så det blir så skonsam belastning som möjligt och en sådan skoning är svår.
Oftast korrigerar hovisarna fel så tex inåttåig blir värre och hoven vrids.

Sorry, missförstod dig.
Klinikhovisen och vet. har inte haft något att anmärka på ang. skoningen. Klinikhovisen berömde min hovis arbete :-)

Men då förstår jag inte....om klinikhovisen är nöjd med skoningen så varför ser röntgenbilden ut så där?
Nu vet jag inte hur rakt underlaget var men man ser ju att den är högre på en sida och skelettet går i 2 vinklar, något vriden hov?
Det där skulle inte jag vara nöjd med!

Att korrigera hovarna/benställningen har det aldrig varit tal om. Hon är 16år gammal och det skulle med största sannolikhet göra mer skada än nytta. Tror inte den graden av krokighet/inåttåning hon har går att korrigera.

Det är mitt största problem med nuvarande vet. Att det inte går att prata med henne och bolla tankar och funderingar. Hon är helt låst vid att hovledsinflammationen är en primärkälla orsakad av ett yttre trauma.
Därflr jag ska åka till en annan klinik nu.
Second opinion är aldrig fel.

den är jättefint skodd, men frågan är om det är rätt för henne???
Hon ser ut att vara "ställd" på utsidan. kruxet är att det kanske inte är gynnsamt för lederna som är åt motsatta hållet.
Jag trodde att man ställde dem på samma sätt som de står naturligt. Exakt lika "felaktigt". Ser ut som en korrigering, fast kan man verkligen göra så på en häst som i övrigt står fel?

Hur ligger skon underifrån?

Är bilden tagen på belastad eller obelastad hov.
Att det ser lite snett ut är väl inte så konstig, eftersom benet de facto ÄR skevt. OM bilden är tagen på belastad hov så tycker jag att belastningen i lederna ser så bra ut som de kan vara, utifrån de förutsättningar som ges med hästens benställning.

Jag får väl erkänna att det är rätt många år sen jag ägnade mig åt att nyfiket studera röntgenbilder, så jag försökte hitta nån referensbild att titta på men jag hittade ingen bra. För min uppfattning är att det är förbenade hovbrosk som syns på bilden. (har du fått någon sidoprojektion också? Det skulle kunna verifiera min misstanke, eller förkasta den.)
Och ÄR det hovbroskförbening så skulle jag nog vilja påstå att du har orsaken till hältan där, då det sätter hovens egen stötdämping ur spel. Prova i så fall att sko med PG-beslag.

Har det sagts något om hovbrosken? Jag är ingen expert, men reagerade direkt på att det ser ut som hovbroskförbening, men det är ju eg "fel projektion". Och ja, det påstås att HBF typ aldrig är hältutlösande. I beg to differ. En av mina med HBF och hovledsinflammation blev inte bättre förrän de behandlade runt hovbrosken med, alltså inte bara i hovleden.

Edit - såg nu att Ameo är inne på samma spår, så blev lite tvåa på bollen och upprepning men svarade innan jag läst det.

Om hovbroskförbening yttrar sig så-hur kan Vet missa det?

Måste kolla andra plåtar på nätet....

Hon har hovbroskförbening, men vet. har jämfört plåtarna nu med plåtar från 2008 och menar att den inte har vuxit nämnvärt och därför inte bör vara orsak till hältan.

Har tagit lite bilder som efterfrågats i några svar, på benen framifrån tagna på huk och på undersidan av hoven. Sitter dock med mobilen nu så de kommer ikväll :-)

Hästen har hovbroskförbening o mera på insidan. Och förmodligen mera på insidan pga vänster är mera skevt o belastar då snett?

Är hästen halt bägge fram eller vänster? Hur visar sig hältan? På rakt spår? På volt? På böjprov?

Nu har pållan stått med hovledsinflammation i en evighet känns det som. På torsdag skall vi till en annan klinik för att få en second oppinion. Det är inte det att jag inte tror att hon har en hovledsinflammation, det har hon säkert. Däremot håller jag inte med veterinären om varför, och att det inte skulle vara något mer. Jag är ganska övertygad om att detta beror på hennes benställning och den felaktiga belastningen pga detta. Veterinären vill dock inte lyssna på detta öra, hon är övertygad om att det beror på ett yttre trauma.

Ser ni något konstigt eller anmärkningsvärt med hennes röntgenbild? Försökte ta en bild på benställningen också, men det är svårt.

Vill gärna ha åsikter och tankar som jag kan ta med mig i bakhuvudet när jag åker till den nya veterinären. Ni sitter inne med så mycket erfarenhet och (häst)klokhet här, så dela gärna med er av era tankar! :bow:

2014-05-10-1122_536deff4ddf2b31c402d54b5.jpg

bild40_536df5ebddf2b34119d45923.jpg

Ställer en fråga med tanke på din andra tråd: Kan vet säga var inflammationen är exakt och varför?

I vårt fall så är det något ligament nere i hoven som sagt sitt så det slutar inte lyckligt för oss tyvärr.
Han hade ju helt rena röntgenplåtar - med tanke på det om nu vet inte tycker att befintliga röntgenplåtar visar osaken, har ni funderat på skiktröntgen?
Enl min veterinär det enda vettiga sättet att mer exakt kunna fastställa vars problemet sitter om problemet befinner sig nere i hoven och man inte säkert kan säga att orsaken är i skelettdelar utan snarare i mjukdelar.

Din häst har ju inte optimal benställning, och som min som har väldigt låga trakter så blir ju ligament även onödigt påfrestade.

Bara en tanke när det kommer till att försöka finna orsaken.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 604
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 485
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 005
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 362
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka