Vad röntgas vid en besiktning?

M

marresnarre

Hej
Vi har bestämt att röntga när vi köper vår häst. På kliniken sa de att det alltid är svårt att röntga när man inte vet vad det är man letar efter. Men vad är det som bör röntgas vid köp? Är det samma som vid en Exportröntgen? Och i så fall vad röntgas då? Skulle ni lägga till/dra ifrån några plåtar för köp eller ta "standard" som de föreslår på kliniken?
Det är ingen jättedyr häst men vi har ändå valt att vilja röntga.

En okunnig... :confused:

Sv: Vad röntgas vid en besiktning?

Om man gör en exportröntgen kollar man alla lederna i benen samt ryggen. Det är ganska heltäckande och jag tycker nog att det räcker vid köp av häst. Ni som köpare bör då har uppfyllt kraven på undersökningsplikt och bör kunna lämna tillbaka hästen om problem pga dolda fel skulle uppstå.

Om man gör en exportröntgen kollar man alla lederna i benen samt ryggen. Det är ganska heltäckande och jag tycker nog att det räcker vid köp av häst. Ni som köpare bör då har uppfyllt kraven på undersökningsplikt och bör kunna lämna tillbaka hästen om problem pga dolda fel skulle uppstå.

när jag har köpt häst har exportröntgen på klinik "bara" inkluderat carpus bf, kotor bf, kotor bb samt knäled bb. ibland har jag kunnat välja haser bb ist för knäled bb. om jag har velat röntga andra viktiga leder såsom hovleder samt rygg så har jag fått betala extra.

det smartaste borde vara att fråga vet om hästen verkar ha några problem alt exteriöra avvikelser som gör att den är mer disponibel i ngn del utav kroppen o sen röntga där (som tillägg till exportröntgen då)

lycka till med hästköpet! :)

Tack för svar. Såg att de skiljer på Friröntgen (framf allt leder) och exportröntgen (mer grundlig). Men tydligen skiljer det sig från klinik till klink vad de anser bör röntgas. Kanske bäst att prata med veterinärer innan. I vissa fall är det kanske bättre att använda andra metoder dessutom som ultraljud.

när jag har köpt häst har exportröntgen på klinik "bara" inkluderat carpus bf, kotor bf, kotor bb samt knäled bb. ibland har jag kunnat välja haser bb ist för knäled bb. om jag har velat röntga andra viktiga leder såsom hovleder samt rygg så har jag fått betala extra.

det smartaste borde vara att fråga vet om hästen verkar ha några problem alt exteriöra avvikelser som gör att den är mer disponibel i ngn del utav kroppen o sen röntga där (som tillägg till exportröntgen då)

lycka till med hästköpet! :)

Jaha, då har jag varit med om lite extra plåtar vid exportröntgen! Men trodde att även strålben inkluderades vid exportröntgen då assistenten suckade om detta...

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 010
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 438
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III