Vad räknar ni som uppvärmning?

vinkelina

Trådstartare
Hur värmer ni upp era hästar? Ju äldre hästen blir destu mera uppvärmning kräver den (min börjar i alla fall bli stel) Men vad räknar till uppvärmning?

På ridskolan var det väl mest skritt på lång tygel 10 varv åt båda hållen ;)

Fast jag kan skritta fram 10-15 min på lång tygel i bra tempo och kanske ytterligare 10 min med volter och sidorörelser för att mjuka upp är hon i alla fall märkbart stel när man börjar trava.

Funderar på om man skulle gå över till galoppen direkt, men tyvärr brukar hon tagga till då i stället så är inte säkert på att det blir nått bra travarbete efteråt.

Så, hur värmer ni upp
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Skritt i minst 10 min på lång tygel, sen trav i hyffsat låg form på volter och rakt spår. Lösgörande övningar om det behövs, brukar inte koncentrera mig alltför mycket på skolor och övningar i uppvärmningsfasen,. Eventuellt lite galopp i lättsits på volter och rakt spår och låta hästen söka sig framåt nedåt. Det är uppvärmning för mig.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Jag gör ungefär som got2be.

Skrittar på lång tygel och sen joggar jag hästen i friskare tempo på längre tygel utan några direkta krav på formen. Är hästen stark och vältränad får den gå i lång-låg form, är den otränad får den gå i lång-låg form så mkt den orkar. Jag ställer inte krav på en otränad häst förrän den är ordentligt uppvärmd och framjoggad.

Om det passar hästen brukar jag galoppera lite på samma sätt.
Blir den hetsig av det kan man ju galoppera ett par varv precis i början och sen jogga den.
Så gjorde jag ofta med en häst jag hade för några år sen. Skrittade fram, travade några varv och sen galopperade några varv och sen återgick jag till skritt-trav arbete.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

med min häst så är uppvärmning oftast såhär; skritt 2-3 varv sen trav med lösgörande arbete 10min sen börja med det jobbet vi ska göra, dvs hoppa eller dressyrarbete. i hoppningen så galopperar jag inte fram för ens efter jag travhoppat kryss t ex. medan i dressyren så galopperar jag fram ganska direkt då hon blir anti allt i slutet av passet och går mot skänkeln då hon blir trött.

skrittar inte fram så länge då hon oftast är springig och spänner sig om hon inte får komma igång direkt. skrittar av en 5-10 min och sen direkt ut i hagen, har hästen stått inne innan eller ska in för natten efter ridningen så skrittar jag fram/ av längre.

med andra hästar brukar jag skritta fram 10 min, trava fram i lång låg form och sen börja med galopp arbete och tempo växlingar innan det lösgörande arbetet börjar.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Jag värmer ute, om jag har chansen. Har en stor häst med mycket muskelmassa som börjar bli lite gubbstel, så jag tar gott om tid för uppvärmning.

Normalt när vi är hemma: skrittar på lång tygel, det blir tjugo minuter minimum, i ganska tuff terräng. Backar och skogsstigar. När det kommer något litet utandnings-heehööööh från honom vet jag att han fått ta i lite och dra upp magen just där. ;) Travar med kontakt på vägen tillbaka till paddocken. Väl i paddocken har jag då vanligen ridit minst 30 minuter, hästen är mjuk och jag kan börja jobba effektivt ganska så direkt.

Hade ett litet sto tidigare som var raka motsatsen till Herr Häst. Hon var nätt, mjuk och smidig direkt, men hon behövde lossna i huvudet istället. Efter en ordentlig värmning så kunde hon länga sig och ta stöd, istället för att bara krulla ihop halsen och symaskinsspringa.

Det är så olika, en varm sommardag när man plockar in hästen från hagen så är den ju vanligen mjuk och fin i kroppen nästan direkt. Har den stått still i en box måste den ha längre tid för värmning. En gammal häst behöver mer tid, och så vidare. Men jag ser ingen orsak att hetsa, låt den gå och filosofera lite, gör själv lite andningsövningar och njut. Hade en tränare en gång som alltid inledde med små yoga-övningar för ryttarna. Först avsuttet och sedan på hästen. Det var jättetrevligt! :)
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Kör alltid skritt i ca 20 minuter . Om jag ska ner till banan så brukar jag skritta ut en rätt bra runda innan i skogen för att sedan börja trava i princip direkt.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Ibland kör vi även en kort galopp i skogen efter uppvärmning (efter skritt) för att dom ska bli lite mer alerta:)
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Ridbanan:
Skrittar på lång tygel i 5-10 min, utan att vi gör något alls,bara runt runt. Efter det plockar jag upp tyglarna och gör lite volter mm för att kolla av/mjuka upp.
Sedan joggar vi igång i lite trav i båda varven, lite samma här, kollar av, mjukar upp & får igång flåset ;)
Varierar tempot i traven.
Därefter tar vi kanske någon uppvärmningsgalopp också.
Sen börjar vi hålla på med det vi ska göra.

Ute:
Skrittar ganska länge på långa tyglar..blir så av sig själv :D
Sedan lite jogg och sen varvar vi gångarterna. Vi luffsar mest på när vi är ute.

Har en 21årig valack, pigg och fräsch arbetsnarkoman.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Jag gör ganska exakt som got2be. Många verkar helt utesluta galoppen ur uppvärmningen, vilket jag inte förstår. Tycker det är jättebra att ta lite lugn galopp i låg form i lättsits.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Skritt i minst 10 min på lång tygel, sen trav i hyffsat låg form på volter och rakt spår. Lösgörande övningar om det behövs, brukar inte koncentrera mig alltför mycket på skolor och övningar i uppvärmningsfasen,. Eventuellt lite galopp i lättsits på volter och rakt spår och låta hästen söka sig framåt nedåt. Det är uppvärmning för mig.

+ 1 på detta!

Efter uppvärmningen kör jag skritt på lång tygel nåt varv för att sedan börja dagens "arbete".
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

hur skulle ni se på att helt hoppa över traven i uppvärmningen. utan att i ställe köra skritt på lång och kort tygel och sedan lång och låg galopp om det går
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Det beror på hästen. Trav är egentligen mer av en övergångsgångart, en ridhäst brukar inte välja trav i långa sträckor. De går eller springer... joggar inte. ;)

Jag skulle göra några trav-skrittövergångar först, mest för att checka av balans och takt - men sedan kan man säkerligen lika gärna värma i lugn galopp. Jag galopperar ganska mycket, tycker att det "lossnar" bra mycket enklare så än när man ska trava omkring och flexa på volter.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

En av hästarna jag red ett tag var rätt gammal och väldigt stel. Uppvärmning i trav och skritt hade tagit en timme. Minst... Där struntade jag nästan helt i traven, värmde upp i lugn galopp (efter att ha skrittat ett tag) och red sedan mest i skritt. Traven kändes ganska överflödig där.
 
Sv: Vad räknar ni som uppvärmning?

Ridbana
Skrittar inte länge på lång tygel, ett par minuter. Kortar upp och börjar jobba hästen i skritt. Lång låg. Flyttar mycket och lite, skänkelvikning, öppnor, slutor, flyttar framdel, flyttar bakdel, vänder, vrider, böjer hit och böjer dit ca 10-15 min.
Sedan gör jag samma sak i trav eller galopp sakta trav 10-15 minuter. (För oss är även detta uppvärmning och därför i sakta/långsam trav, tills leder och allt sådant är "igenom trampade" ) Känner på galoppen på volt ett par varv/glp. (även detta är uppvärmning)

Nu börjar min häst bli varm, då är den uppvärmd. Skrittar en stund, lång/låg och flyttar, snurrar på i åttor, typ

Jobbar hästen mest i galopp. Så efter vår uppvärmning börjar vi med det riktiga galoppjobbet. Byten, enkla och i serier, öppnor, slutor, samling, längning, rakriktar, böjer.

Avslutar med trav, samling, längning, öppnor, slutor, skänkelvikning, rakriktning, åttvolt, lång, låg sedan skritt lång låg.

5-10 min skritt på lång tygel.

Uteritt sker på ungefär samma sätt, men vi travar inte från början. Skrittar sedan tar vi galopp direkt, först sakta tills vi blir varma sedan gör vi samma sak som på banan fastän vi rider på vägen. Avslutar ridturen med 30-40 meter trav, länger och kortar steg, känner av sidorna, flyttar framdel och bakdel lite och skrittar ca 10 m kännar på samma saker, sedan skritt på lång tygel hemåt ca 10 minuter...

Har funkat finfint i många år...
:)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Miikan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp