Vad räknar man med att en HÄST kostar runt året?

U

Uthasego

Hur mkt kostar det att ha häst egentligen...
visst fattar jag att det är olika från häst till häst och vad man har hästen till.. Men sånt vanligt, foder, vetrinärkostnader, skoning, mm..

Man brukar kunna säga vad en hund eller katt kostar ett år och då borde det ju finnas ngt rimligt svar inom häst med!
:smirk:

Sv: Vad räknar man med att en HÄST kostar runt året?

Jag lägger nog 40-50 000:-/år.

Men då är ALLT inräknat, köp av utrustning (mycket onödig sådan... :angel: ), träningar mm.

okej! hehe.. med det är d onödiga sakerna som är roliga =)

Till Trådskaparen:
Förra året räknade jag ut vad min häst kostat över hela året, men då tog jag endast med stallhyra, veterinär, hovslagare och tränare, inte utrustning eller engångskostnader. Sammanlagt blev det över 42 000 kr. Min kära mamma (dåvarande finansiär) var nära ett slaganfall när hon fick höra det. I år blir det billigare iom att jag får ha hästen gratis på stallet pga att jag jobbar där.

vet inte hundra, men ja tror vi räknade ut att det kostar runt 40 000 om året... är nog lite över det nu, när ja har den nya hästen....

Jag för bok över stallhyra mat och strö och bara det kostar mig ca 27000kr/år. Skor sen var 6:e vecka 600/ggr. Avmaskning och vaccination ca 1000kr/år. Hästförsäkring nästan 6000kr/år. Tränar för 400/vecka. Sen tillkommer ridhusavgifter, hästutrustning, ev vetrinär o läkemedel. Om jag hade räknat mer noga innan jag köpte min första häst hade jag kunnat konstatera att jag absolut inte hade råd att köpa någon. Men på något sätt fungerar det, även om ekonomin lämnar mycket övrigt att önska. :rofl:

Nu kostar min häst ca 30000:-/år, i foder och strö (har ingen stallhyra). Kommer dock stalla upp henne i annat stall nu, och då kostar hon 38400:- i stallplats ,allt foder och strö ingår. Hovslagare 4800:-/år. I veterinärkostnader har jag hittills i år betalat 9800:-(inkl. vaccinationer och tandfixing), men förra året fick jag betala 26400:- ur egen ficka.
Ca 2000:-/år lägger jag på massör och kiropraktik.

Så - förra året kostade hon 61200:- :eek: *gulp*
I år räknar jag med ca 53000:-"bara" :cool:

Sen tillkommer ju kostnader för utrustning också!
Vette sjutton vad man får alla pengar ifrån, men det brukar lösa sig :smirk:

Jag har aldrig sett någon officiell uträkning på vad häst kostar. Tror att det är svårt att göra en sådan eftersom det kan skilja sig enormt åt beroende på var i landet man bor, om man har hästen inackorderad eller själv har en gård.

Min häst står i ett stall i Malmö och med stallhyra (foder, box osv), vet.kostnader, utrustning samt hovslagare går det på någonstans 40.000 - 50.000 per år.

Min häst kostade förra året drygt 45 000 kr inkl. allt, dock var han ganska dyr i drift då eftersom han var skadad vid flera tillfällen. Jag för också kassabok på alla utgifter jag har, rätt skrämmande läsning i slutet av året då man summerar ihop allt...

Min häst kostar mig över 50 000:- varje år, men hon är värd varenda krona!

Förra året kostade min häst mig ca 35.000. Och då räknar jag med allt: foder, stallhyra, transport, veterinär, massör, strö, försäkring etc., etc.

Min stora häst kostar runt 10 - 15 000 kr/år. Då är foder, avmaskningar, spån, vaccinationer, försäkring och hovslagarkostnader inräknat. Sen tillkommer det självklart mkt mer, men det sa jag inte till sambon när han räknade ut hur hästarna kostar oss. :angel:
sen kan det vara stora skillnader på stallhyra mm beroende på var man bor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 433
Senast: Hedinn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka