Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är intresserad av ett hus där det ingår 1,5 hektar mark och så även ett mindre stall. Frågan är då vad 1,5 hektar egentligen räcker till? Det är vad jag förstår rätt blandad mark med delvis skog. Nuvarande ägare har häst där.
Eftersom det inte är aktuellt att ha en häst ensam så är då frågan skulle marken räcka till låt säga 2 d-ponnyer?
Jag är inte så insatt i ämnet men känner spontant att det är rätt snålt med mark, eller är jag helt ute och cyklar?
Tror skogaliten menade 5000kvm till 1ha.
Om du ska ha två stora hästar i samma hage året runt och inte vill behöva stödfodra på sommaren skulle jag säga att hagen behöver vara åtminstonde 4 hektar. Man får ha i åtanke att hästarna vintertid trampar upp en hel del och där växer det naturligt då sämre jämfört med ytor som inte blivit upptrampade, därför får man kompensera genom att öka ytan.
Sen beror det också på vilken typ av mark det är. Är det till största delen skog kan man behöva öka ytan ännu mer för att de ska klara sig utan stödfoder. Är det mark där det växer ordentligt även om det trampas upp lite under vinter och man inte har allt för svårfödda hästar kan man även klara sig med mindre än 4 hektar.
JA det räcker med 2,4 ha!
Det enda som händer om det är för lite är att du får stödfodra lite mer.
I min vinterhage på knappt 2 ha har det den här vintern gått 11 individer, varav lite unghästar och shettisar blandat med halvblod o större ponnyer.stödfodra gör mig inget, brukar vi få göra nu också framåt augusti/september. nu blev det dock inte något med just den här gården men då är inte 2,4/2,5 ha alldeles för lite i alla fall
Uppfödaren i grannbyn här hade tidigare (innan de drog ner på avelsbiten och sålde ut ett gäng) över 20 hästar i en vinterhage stor som ett medelstort ridhus ungefär... Stora sommarhagar, men vinterhagen är 100% på vinterhalvåret - även nu när hästantalet är typ halveratLåter ju helt galet med 22 hästar på 1,5 hektar