Vad pysslar era katter med när ni är hemma?

Sv: Vad pysslar era katter med när ni är hemma?

Vad han gör när vi inte är hemma är lite olika beroende på hur länge vi är borta... Är vi bara borta ett par timmar så sover han, oftast på sambons sida av sängen vid fotänden. Därifrån ser han ytterdörren. Han kommer ALLTID och hälsar när vi kommer hem! Blir väldans glad eftersom han är enormt social. Är vi borta en hel dag, dvs jobbar, så busar han nog mellan varven, mattan i köket skvallrar eftersom den ligger i en hoptryckt korv i ett hörn som resultat av rivstart..eller tvärnit..
Är jag hemma hela dagarna (som nu när jag är "between jobs") så är han pigg o social på morgonen för att gå och sova några timmar sen. Vaknar till vid lunch och busar som en tok, fullt ös genom lägenheten och leker hela havet stormar på möblerna. Sen sover han en stund till och sen är det dax igen när det börjar bli mörkt ute. På kvällarna så är han halv-busig, han väntar på att vi ska gå o lägga oss! Då blir det full rulle igen ett tag... Har han busat mycket tidigt på kvällen så lägger han sig på hundens filt i sovrummet när vi går och lägger oss och sover sött! Hunden får ligga på golvet brevid som filt...! Mitt i natten brukar han lägga sig på fotänden av min sida av sängen och ta upp enormt mycket plats. Råkar man sparka till honom får man en blick som säger mer än tusen ord... Om blickar kunde döda ungefär! Har man otur får man en tand eller en klo i stortån!

Håller med du, härligt att höra om vad katterna egentligen sysslar med. :)

Min katt har dock kommit på en sak som rent av skär i hjärtat och jag känner mig som en riktig skurk... :crazy:

Varje dag när jag går till jobbet är det samma visa... När jag tar på mig skorna så hoppar hon upp på skohyllan och gnäller, när jag tar mössan och halssduken är hon uppe på hatthyllan och gnäller och när jag tar nycklarna hänger hon på fönsterbrädan vid ytterdörren och verkligen skriker. Sen när jag gått ut så sätter hon upp tassarna mot fönstret och skriiiiker. :cry: I och för sig går hon och lägger sig tämligen direkt jag försvunnit ur sikte (har smugit runt och spionerat på henne :p ), men ändå... Hon får mig verkligen att känna som att jag överger henne...

Mina små tjejer håller låda när jag kommer hem!leker i en mega tunnel som jag köpt på e***s, den gillar dom skarpt..Dom kan sprinag farm o tillbaks och in och ut, så har man typ lämnat den i ena hörnan av rummet så är den i typ hallen efter vilda kattlekar!sen upp i kattställningarna i hundranitti, upp i sängen....ja ddet är full rulle, sen slocknar dom på sina favvo ställen, i sängen,kattkorgen och i tunneln :love:

Nää vad fruktansvärt! :cry: (skär i hjärtat!)Det är jättejobbigt med bara en på det sättet om de är väldigt sociala. Min gamle när jag hade honom själv brukade sitta på balkongen som en liten ledsen gnom och vänta när jag kom hem från stallet och tidigare jobbet sent på kvällen, och skrika när han såg mig nere på gatan. Jag hade sån j-vla ångest att det var inte sant varje dag, över att han var själv!

sen är det ju som du säger, de går och lägger sig så fort man försvunnit, så man får försöka tänka på det. Nu har jag ju två nuförtiden, men även de kan se anklagande ut och ledsna när man går till jobbet, men kommer jag tillbaks 2 min senare för att jag glömt bilnyckeln tex, så är de helt ertappade där de ligger och vräker sig i fotöljerna :D

Jag tror det är mycket spel för gallerierna, faktiskt. Hon märker att beteendet gör att jag inte går på en gång och därför kör hon stenhårt på det. :p

Hon har rent allmänt väldigt god pli på mig; hon bestämmer om gardinerna ska vara fördragna eller ej (vill hon sitta och titta ut kan de ju inte hänga för!), om lampan utanför ytterdörren ska vara tänd eller ej (ska hon titta ut där när det är mörkt måste den ju vara tänd för att hon ska se), hon bestämmer hur jag ska ligga (hon måste ju ha en go mjuk mage att ligga på, så matte kan inte ligga på rygg eller på sidan), osv osv osv.

Allt detta får hon till genom att pipa oerhört, oerhört ynkligt. Alla mobbar henne för att hon inte kan jama, men jag tror att hon vet att jama inte hjälper, man måste pipa.

Hon är fan en liten djävel i päls, alltså :devil: Eller som en kompis sa "Hon är som en liten Gollum i päls, fast hon vill ha skinka och inte någon sketen ring". :D

Tassetass skrev:
Hon är fan en liten djävel i päls, alltså :devil: Eller som en kompis sa "Hon är som en liten Gollum i päls, fast hon vill ha skinka och inte någon sketen ring". :D

:rofl: :rofl: :rofl:
det var det absolut bästa och roligaste jag läst på länge. Helt fantastiskt. så sant - det är precis så de är katt uschlingarna ! fast liiiite mer attraktiva än Gollum då, det får man ge dem! :rofl:

:bow:

Fast Gollum hade ju varit rätt söt om han hade haft päls. Tycker han är rätt charmig när han sitter där med sin råa fisk och sjunger om hur mycket han tycker om sin råa fisk :D

Tänkte förresten filma kräket imorgon innan jag drar till jobbet, så ska ni få se vad jag får stå ut med vareeeenda dag. :p

Tassetass skrev:
Allt detta får hon till genom att pipa oerhört, oerhört ynkligt. Alla mobbar henne för att hon inte kan jama, men jag tror att hon vet att jama inte hjälper, man måste pipa.

:rofl: :rofl: :rofl:

Min lillkis (8 månader, 4 kg men ändå lillkis :angel: ) jamar inte heller, han piper hjärtskärande. Typ för att
* jag går in ett annat rum och han upptäcker att han är alldeles alldeles ENSAM!
* någon står och hyvlar ost eller skär kött. Hungrighungrighungrig!
* andra katten får en sekunds mer uppmärksamhet.
* matte eller husse sitter så nära bordet att vi inte får plats med en kisse i knät.
* han hittar en stängd dörr.

Nej, han är inte riktigt lika bortskämd som han hade kunnat vara.

*KL*
Simba (bondkatt, hankastrat, ca 7 år):
sover på luddig kudde på gästsängen,
kollar ut genom fönstret från nämnda kudde,
ligger uppe i bokhyllan,
sitter i div fönster och gnäller och hackar tänder samtidigt som han kollar blåmesarna på fågelborden utanför,
eller ligger uppe på teven,
ligger uthälld PÅ mig och spinner,
pratar mestadels med kroppsspråk,
sover mitt på köksbordet på bäverskinnet under kökslampan,
ligger i bakhåll och sträcker ut LÅNGA armar med livsfarliga klor om jag eller Nala är korkade nog att gå för nära,
går över tangentbordet när jag skriver,
äter lite och sakta,
går ut en sväng,
dricker vatten ur en mugg på diskbänken,
dvs njuter av livet i största allmänhet.

Nala (bondkatt ca 6 år, troligen släkt med ovannämnde):
inventerar garderober, skåp och lådor,
spinner så det gnisslar,
sover på min säng på yllefilten,
eller under täcket i påslakanet under sängöverkastet på gästsängen,
kollar djurlivet ute, sittande i trappan,
sitter/ligger i bokhyllan,
ränner upp och ner för trappen och längs trasmattorna några vändor om det är för snöigt och kallt för att jaga möss ute,
tycker att köpta skinnmöss är patetiska,
ska prompt ligga framför boken/tidningen när jag ligger i soffan och försöker läsa,
småpratar gärna med ett litet "urrr", om hon vill mig något, eller som svar på mina kommentarer.

Jag tror jag ska bli katt hos nåt snällt folk in nästa liv! :D

Liknande trådar

Katthälsa Har en 8-årig katt som legat inne på djursjukhus i helgen med förhöjda levervärden och gulsot. Antagligen fettlever då han gått ner...
Svar
8
· Visningar
7 106
Senast: Marty
·
Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 458
Senast: anna_panna
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 047
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 149
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?