Vad plantera där min häst är begravd?

Ulrika C

Trådstartare
I måndags fick min gamle kille jag haft i 19 år somna in (28 år gammal).

Han är begravd här hemma på en underbar plats med utsikt över en liten dal med dammar och hästar går i en hage på sluttningen mitt emot.

Jag vill ha förslag på vad man kan plantera som vilda djur och kor (och ev hästar) inte äter upp. Han ligger nämligen i en hage där det brukar gå kor på sommaren. Jag tänkte plantera påskliljor och kanske krokus som är fina på våren. Men vad finns det som blommar på sommaren och får vara ifred? Vresros???

Vill gärna ha förslag!

Han fick ett värdigt slut. Tog bort honom med Somoluse (stavning?) och satt hos honom hela slutet. Var begravd inom 15 min... Men det är tufft... saknaden är enorm. Speciellt som jag haft honom runt huset i snart 4 år. Ingen som väntar på morgonen. (2 shettiar förstås men inte riktigt samma sak för mig)

:cry: :cry::cry:

(Köper en 1-åring efter Empire så jag har det att se fram emot som tur är...)

Sv: Vad plantera där min häst är begravd?

Oh denna tråd ska jag följa, har också trotjänaren vi hade i 22år (blev 30) begravd där kor betar hemma på våra marker på en gräskulle. Vill göra det vackert men behöver förslag liksom du, så vi kan göra det fint för våra vänner

Jag har planterat en rosa Fairy-ros på gammelmärrens grav. Men jag har hägnat in den, så att ingen (andra hästar) ska få för sig att tugga på den.

Det låter som ett mycket vackert ställe som din vän vilar på. Om du vill ha vårblommor som kommer varje år ska du plantera påsk- och pingstliljor samt pärlhyacinter. Dom äter inte rådjuren upp. Hur det är med hästar vet jag inte men du kanske kan sätta upp ett snyggt staket runt? Astilbe äter inte heller rådjuren och de blommar också årligen. Du kan alltid fråga på trädgårdsaffären om rådjurssäkra blommor. Kolla också så att du inte planterar något som är giftigt för hästar (idegran t ex).

Jasg tänker göra så med min gamla trotjänare också vad det lider, han är född på gården och ska dö där också....i min vision så ligger han under en ek, eller nåt annat träd som inger respekt..klart man kan ha blommor, men jag vill mer ha nåt som representerar honom och det är styrka o respekt...

Verkligen fint tänkt av er! Låter underbart att kunna ha sin häst vilande hemma på gården. Ska göra det samma när den tiden kommer.

löjtnantshjärtan har jag hört att djur inte går på. Har ingen aning om det är sant eller inte, men jag tror inte det är giftigt iaf.

Tack för alla tips...

Tyvärr äger jag inte marken själv utan killen jag arrenderar av äger ängen och han gick med på att begrava min häst och vi kom fram till var det passade bäst tillsammans. Ville ha det på ett ganska ostört ställe där han aldrig kommer att gräva eller bygga. Inga vettenledningar eller bebyggelse i närheten.

Så pga det tror jag inte att det är lämpligt med ett stort träd... Men han frågade faktiskt mig om han skulle hägna in just den platsen så inte korna betar och trampar där...

Själv vill jag plantera förgetmigej på min älsklings grav när den dagen kommer... Om dom äter det vet jag inte men blommans namn gör att den passar perfekt..

Liknande trådar

M
Träning Jag vill veta lite vad folk tycker är rätt och fel när det kommer till gamla hästar. Ska man låta dem vara gamla rida så länge det går...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 544
Senast: Diba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar