Sv: När ens häst blir gammal...
Låter som ett tufft val. Det är alltid lätt att ha åsikter när man inte själv sitter i den situationen, och jag tror att du skrev inlägget för att få "objektiva" svar. När man bor på landet och har ett eget stall och/eller mark så är det lättare att "samla på sig" hästar. Om man bor i en större eller mindre stad och inackorderar blir det genast mycket dyrare per extrahäst.
Personligen har jag svårt att tala för att ta bort ett friskt djur. Har själv haft två hundar som nu är borta, så jag har varit med om beslutet (fast inte på häst). Och det är , som någon sa, egentligen bara du och hästen som kan göra valet. Men du kan få några alternativa idéer om lösningar. Jag förstår inte riktigt av ditt inlägg vilka alternativ du funderar på. Funderar du på att ta bort hästen kontra låna ut den, eller ta bort hästen kontra behålla den, eller behålla hästen kontra låna ut den? Beroende på vilka två lösningar du överväger ser svaren olika ut.
Om det känns som du inte vill ta bort din trotjänare, och du gärna skulle vilja fortsätta utveckla din ridning, så ser jag det som en realistisk lösning att låna ut hästen.
Hade själv en vänninna "på landet" som hade lösdrift till sina hästar. Mycket bra lösdriftsdjurhållning med skogshage och "ligghall", ordentliga fodringar, olika hagar för olika årstider. Hon hade en egen häst, en "gårdshäst" (typ ovanstående exempel fast yngre) som hon lånade från en bonde som inte kunde ta hand om den ordentligt, en shettis som hon böt mot en nordsvensk travare, och lite andra hästar från och till beroende på vad hon "kom över" (hästar det var "synd om") och vilka som inackorderade sig hos henne. Nu har hon inte hästar längre (annars hade du fått hennes telefonnummer), men jag menar att det finns andra som tar väl hand om din häst.
Idag verkar det ju som att många har dåligt samvete över att inte kunna rida sin häst varje dag, och med en äldre häst behöver man inte känna så på samma vis. Om din häst är snäll och lätthanterad, så tror jag inte att det blir några problem att låna ut den. Ex. en familj på landet där en förälder rider och barnet ska börja lära sig, eller har ridit på ridskola och skaffar sin första häst.
Om valet står mellan att ta bort hästen eller låna ut den, och du egentligen inte vill ta bort den, så kanske du kan vidga geografin. Ett avstånd på 10-15 mil kan man ganska "lätt" åka någon/några gånger i månaden och kolla upp hästen. Men om valet står mellan att behålla eller låna ut, så kanske avståndet känns för långt.