Vad önskas i ett distansstall?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Stina stall Ledinge
  • Startdatum Startdatum
S

Stina stall Ledinge

Jag och min vän har ett litet inackorderingsstall i Ekskogen utanför stockholm, där vi har en brokig skara hästar som är våra egna och andras. Själva har vi nyss börjat att träna distans med stor passion, och vi önskar att vi kunde skapa ett stall som är en mötesplats för fler distansintresserade. Det vore fantastiskt med ett stall där man kunde dela erfarenheter, träna ihop och utvecklas inom distansen! En del viktig förutsättningar har vi, dvs fantastiska ridvägar som sträcker sig miltals i skogen, boxplatser och relativt stora hagar.

Den stora frågan är då bara, -vad önskar man som stallgäst och distansintresserad i ett inackorderingsstall? Eftersom vi bara är nybörjare inom området är vi tacksamma för alla tips. Är det någon speciell utrustning i stallet som kan vara bra, eller speciella tjänster som önskas, eller vänner att träna med? Vad skulle du önska om du stod i ett inackorderingsstall och var distansintresserad?

Tack på förhand!/stina och elin

Sv: Vad önskas i ett distansstall?

Stina stall Ledinge skrev:
Jag och min vän har ett litet inackorderingsstall i Ekskogen utanför stockholm, där vi har en brokig skara hästar som är våra egna och andras. Själva har vi nyss börjat att träna distans med stor passion, och vi önskar att vi kunde skapa ett stall som är en mötesplats för fler distansintresserade. Det vore fantastiskt med ett stall där man kunde dela erfarenheter, träna ihop och utvecklas inom distansen! En del viktig förutsättningar har vi, dvs fantastiska ridvägar som sträcker sig miltals i skogen, boxplatser och relativt stora hagar.

Den stora frågan är då bara, -vad önskar man som stallgäst och distansintresserad i ett inackorderingsstall? Eftersom vi bara är nybörjare inom området är vi tacksamma för alla tips. Är det någon speciell utrustning i stallet som kan vara bra, eller speciella tjänster som önskas, eller vänner att träna med? Vad skulle du önska om du stod i ett inackorderingsstall och var distansintresserad?

Jättestora hagar - även stora vinterhagar - både med flack och med kuperad terräng och även skog. Fri tillgång på grovfoder, med hög kvalité, i hagen. Duschspilta. Pulsmätare/GPS som ingår i hyran, som man får boka upp sig på och varför inte en ridabana och skrittmaskin. + givetvis nämnda utrymmen att planera och fika ihop, förutom kartor även en dator kopplad till bredband. Till datorn hörande programvara för att lägga upp träning och skriva träningsdagbok. :D

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Vad roligt att det kommit Distansfolk till Ledinge! Stod där med häst för sådär 13 år sedan nu :crazy: tiden går...
Vi håller till i Vallentuna numera, inte långt! Skulle vara kul att komma och hälsa på er och kanske träningsrida lite ihop?! Skojsigt! Nära banvallen... :)

Åhå, detta låter minsann som något för mig. Distansnörd som söker stallplats till pållan kring Stockholm till hösten:bump:

Det där med pulsmätare/GPS i hyran var ju helsmart! Tänk om vi hade det i vårt stall! :) (Fast alla utom jag är hoppryttare så ingen annan är nog intresserad :( )

Moheed skrev:
Det där med pulsmätare/GPS i hyran var ju helsmart! Tänk om vi hade det i vårt stall! :) (Fast alla utom jag är hoppryttare så ingen annan är nog intresserad :( )

Då skulle du ju få ha den för dig själv. ;) Fast det här med ett inackoderingsstall med inriktning distans vore nåt. Fast de allra flesta distansryttare dock - åtminstone som jag känner - har sina egna stora eller små stall och kan titta på sina hästar genom köksfönstret.

Hälsning Maja

Ja, vi är ganska många distansryttare i krokarna som skulle kunna ha gemensamt stall. Det värsta är ju att alla envisas med att köpa egen gård och bygga eget stall så alla sitter hemma i sin egen lilla skog och tränar. ;) Fast vi brukar försöka åka till varandra och träna tillsammans då och då, men det är inte samma sak som om alla skulle vara i samma stall...

Stina stall Ledinge skrev:

MKt av de som redan e skrivet är bra... men tror att ha en distans tränare i stallet el ansluten till stallet oxå e viktigt. Då många e tveksamma till hur de igentligen bör träna sina hästar!!

TP

- Tidningen Distansryttaren i fikarummet förstås! ;)

:bow: Tackar och bugar för alla fina svar!

Vi ska ta till oss alla bra tips och verkligen försöka skapa ett trevligt tillhåll för distansintresserade! För fler tips eller frågor om stallet, så mejla gärna på: stall_ledinge@hotmail.com

Varma hälsningar Stina och Elin

Vad kul att höra av dig som stått i stallet förut! :)

Vore jättekul att träna ihop, -VÄLKOMMEN! Skicka ett litet mejl eller ring så tar vi en vända ihop. Eller varför inte samordna nån bra föreläsare eller tränare nån gång?

/Stina och Elin, stall_ledinge@hotmail.com, 073-965 42 87

Hmm, Ekskogen, var mer exakt ligger det?

När har ni tänkt att ha stallet klart?:)

Spännande:bump:

Hej!

Stallet är redan igång! :) Men för att det ska bli ett optimalt distansstall behövs vissa förbättringar och därav vår fråga på forumet. Finns pulsmätare att låna, boxar, hagar, hästar och människor som tränar distans, ett fikarum (med distansryttaren) o.s.v. Det ligger ca 7 km från Brottby (kör mot Kårsta från Brottby, och kommer till gården ca 1 km innan man är framme vid Ekskogen station).

Men vi skulle behöva ett bättre uppvärmt fikarum med dator så man kan föra träningsdagbok/träningsplanering, eventuellt GPS, och vi har just börjat leta efter möjliga personer att ta dit på föredrag och träningstillfällen. Men detta är på gång och vi hoppas att hela konceptet blir klart innan sommaren är slut! Försöker ta till oss de tips vi fått! :bump:

Vänliga hälsningar Stina

Senast ändrad av en moderator:

Vad roligt!! Jag hör av mig så kan jag titta förbi och hälsa på lite!! Alltid kul att åka iväg och träna - även om detta näääästan är på ridavstånd :D

Det jag tycker är viktigast (förutom hagarna då) är väl att det finns flera olika långa slingor att rida. Det är ju såå tråååkigt att rida fram och tillbaka. Har sen stallägaren kontaktat markägarna så att man som ryttare inte drabbas av ilskna markägare som gnäller för att man tränar där så är det ju ännu bättre! :bow:
Rundbana med bra underlag för snabbjobb/intervallträning är inte heller fel och ni bygger väl en bra klätterbacke om det inte redan finns en i närheten va? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 458
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar