vad och hur mycket ger ni era hästar?

Sv: vad och hur mycket ger ni era hästar?

SWB sto 23 år högdräktig 10 mån svårfödd:

Hö: fri tillgång/ca 10 kg
Krafft Groov 125: 2 kg
Lucern pellets: 1,5 kg
Soja: ½ kg
Olja: 2 dl
Betfor: 1 l
Vetekli: 2 hg
E-vit med selen
tillskottsfoder som biotin, b-vit, glucosamin
Morötter: ca 3 kg

SWB sto 5 år dräktig 8 mån normalfödd, rids lätt:

Hö: ca 10 kg - fritt
Krafft Groov 125: 1,5 kg
Lucern: ½ kg
Soja: 2 dl
Betfor: 8 dl
Vetekli: 2 hg
E-vit med selen
B-vit
Morötter: ca 3 kg

Idag har min häst fått iprincip helt ny foderstat, efter att ha varit hos en foderförsäljare och fått massa foderråd som hon tror skulle passa min häst.

Per dag får hon (uppdelat i tre mål)

9 kg ensilage
1 kg havrefritt müssli typ (kommer inte ihåg exakt vad fodret hette nu)
1,2 kg Hestekraft
5 dl Before (ska dock sluta ge när det är slut)
60 ml Selenavite E
150 g Stroppy Mare
2 msk Gurkmeja (ska dock sluta ge när det är slut)
25 ml B-Vitamin (ska dock sluta ge när det är slut eftersom Selenavite innehåller det som behövs)

Om två veckor kommer vi byta ut hestekraften mot 1 kg havre

Ta det här rätt nu, men jag har lite funderingar över din foderstat, den känns lite bakvänd på vissa punkter?

Men varför inte mer hösilage (vad är TS förresten?). Du kommer när du tar bort betforn och byter ut hestekraften mot havre sänka totalMJ, vilket får mig att anta att hästen är lite rund/får lite mycket MJ, och varför inte dra ner kraftfoder och öka på hösilaget istället? Vill den inte äta mer eller vad? Håll koll på minimigiva TS.

Sen, du behöver väl knappast selenavite med 1.2 kg Hestekraft och 1 kg annat färdigfoder?

80 % av hästarna på gården har fri tillgång på gräsensilage (växande och dräktiga djur). Ridhästarna får begränsad mängd ensilage, minimgd ts. Avvanda föl fritt ensilage och ca 3 kg lusernpellets. Avelshingstar begränsat ensilage och 2 kg lusern. Senioren 4 kg lusern och 3 kg hestekrafft omväxlande med smågrisfoder.

Lite förskräckt blev jag över hur många fodermedel en del hästar får i denna tråd. Vad är tanken ?HH

Senast ändrad av en moderator:

F.d travarsto, dräktig i månad 9, 12 år. Ca 153 i mank.

12kg hösilage
1kg Musli (havrefri)
1Kg Krafft groov 125
1Kg Korn cross
1-2dl miner blå
30ml B-vitamin
1dl betfor
Morötter :P

Hbl sto- 03 ganska normalfödd. rids 4-5 ggr/vecka

fri tillgång på hö inne men ca 6-7 kg
fri tillgång på hösilage ute
1,5 kg havre
0.5 kg lucern
1 liter blöt betfor
kalk och alger
morötter

Arab val- 02 lättfödd. rids 2-4 ggr/vecka

4-5 kg hö inne
fri tillgång på hösilage ute
1 liter fibergi
1/2 liter blöt betfor
kalk och alger
morötter

Ponny, hbl/welsh - 04 inkörd och under inridning. 2-3ggr/vecka

5 kg hö inne
fri tillgång på hösilage
1 kg havre
1 liter betfor blöt
kalk och alger
morötter.

hästarna går ute mellan 12- 14 timmar per dag och har stora hagar.

Lite förskräckt blev jag över hur många fodermedel en del hästar får i denna tråd. Vad är tanken ?HH

Kan svara även om jag inte vet om jag räknas in i kategorin ;)

Min herre får ju silage (12 kg = fritt, skulle gärna se att han åt mer av det), 1,4 kg Krafft Rehab,0,7 kg Krafft Sport,0,8 kg Hestekraft och 0,8 kg korn, en slatt betfor,3 dl olja, mineral, fosforbalans, vitaminer , profeed, och hovtillskott.

Förklaring som följer:

Herrn är svårfödd, ordentligt svårfödd. Lågt MJ i hösilaget (med flit, det bor en LÄTTFödd, 'alltid hungrig' ponny i stallet med), och då han dessutom inte äter så överdrivet med hösilage så saknas det en hel del MJ =/

Hestekraften - jag gillar HK, hästen gillar HK och det är det jag hittat med mest MJ/kg foder. Tyvärr är det låg volymvikt på det, så det går inte att ge enbart/nästan enbart HK, då blir volymen på tok för stor och han 'orkar' inte äta (eller vill inte äta, vilket det nu är). Det är inte direkt någon 'matmaskin' på kraft heller.

Rehab - jag har sett rehab göra underverk på svårfödda hästar förr, spec ihop med HK, därför vill jag ha med det. Funderar dock på att prova utesluta det, vi får se.

Sport - las på för några veckor sen, för att öka på MJ utan att få så mkt mer volym (Hög volymvikt på kraffts pellets). Det jag hittade med mest MJ/kg foder.

Kornkross - han stod på ganska mkt korn när han kom, så det fick hänga kvar. Skulle kunna bytas ut mot mer av något av det andra, men där är mattes plånbok med och pratar lite *S*

Oljan - öka MJ utan att öka volymen

Mineralerna (Krafft Miner Grön) - för att täcka det som saknas i mineralväg utan att öka på Ca mer än nödvändigt.

Fosforbalansen - kommentar överflödig skulle jag tro? Det gamla vanliga problemet, för mkt CA, för lite P redan i grovfodret.

B-vitamin nu vid pälsfällning, hovjoxet för hovtillväxten, han käkar iofs upp förra hästens överblivna nu, få se om jag fortsätter. Tappskorna försvann efter några månader med det, det är dock strax slut och ska göra ett uppehåll får vi se.

Lilla slatten betfor för att blanda ut fosforbalansen och profeeden (den får han för magen, jag gillar inte att han äter så förbenat med kraftfoder).

Så tanken är att ge honom så energitätt kraftfoder som möjligt för att fylla det ganska stora MJ.underskottet som blir av bara grovfoder, hålla ner volymen så mkt det går för att inte uppmuntra honom att äta ännu mindre grovfoder, men samtidigt ge kräsna herrn kraftfoder han tycker om (bara pellets t ex och han slutar äta efter några dagar, annars skulle det vara bäst volymmässigt)

Ponnyn får 11 kg silage, en slatt betfor att blanda fosforbalans i, ADE och B-vitamin (från nyår och till våren), mineral samt 1 dl kraftfoder av valfri sort (just nu käkar han en mishmash av diverse 'slattar').

Ponnyns foderstat är hur jag vill de ska se ut. Dvs grovfoder, och sen bara fixa mineraler och ev vitaminer om det behövs, en symbolisk näve kraftfoder och färdigt.

Senast ändrad:

Halvblod (m fullblodsinslag) -84, 162 hög, ca 550 kg

9 kg hö (Om hösilage 55% ts ca 16 kg hösilage)
250 g lucernpellets
500 g helhavre
1.5 kg müsli (havrefri)
125 g betfor (före blötning)

Biotin
B-vitamin
Glukosamin
Mineraler

Står på välaxad vetehalm, som också, äts med god aptit

Pigg och glad promenad/hobbyhäst

Kan svara för Mitrolles 23-åriga sto som även odräktig är en mycket kräsen dam som med måttligt arbete kräver mer än 25% över normalbehov för att hålla hull och muskler. Hon petar ut bladen ur höet och ratar resten, hon äter inte stora givor, glad är jag att hon accepterar sojan så att hon får i sig protein i rätt mängd nu när dräktigheten går mot sitt slut. Tycker inte att det är några konstigheter vi stoppar i henne, vet efter mer än 10 år vad som fungerar på henne. Alla hästar funkar inte på enbart hösilage. Jag betalar ju själv och hästen är frisk och pigg...

*kl* har bara klagat på andra så jag skriver väl lite själv också;)

Kallblodssto, 9 år 150 cm :
9 kg hö
0.4 kg lucern
0.5 kg korn
morötter
magnesium+mineraler+salt (ger ca 92 Mj och 560 g smrp)
Plockar halm i boxen på natten, ca 2 kg

Korsningsponny, 5 år, ca 140:
8 kg hö
0.4 kg lucern
0.3 kg korn
morötter
mineraler+salt( ger ca 80 Mj och 500 g smrp)
plockar i sig ca 2 kg halm under natten

D-ponny född 1995 fullblodskorsning

11 kg hösilage
9 dl betfor
2,3 l grund
2 dl sojaolja
0,5 dl mineraler:)

*kl*

Mitt fullblodssto, dräktig i snart månad 11 äter:

4-5 kg hö
10-15 kg hösilage
1-2 kg lusernhack

Det varierar från dag till dag, bebis börjar ta plats och hon äter bara ca hälften så mkt grovfoder nu som för bara några veckor sedan.
Hon får hö i hagen, och så har hon fri tillgång på hö, hösilage och lusernhack i boxen så hon kan välja själv..Hon har blivit en smula petig, det som passar ena dagen passar inte andra dagar osv..

Sen får hon
1 kg kornkross
0,2 kg betfor
2 kg Krafft rehab (vänjs nu in på Krafft pluss grön istället, ska byta, 2 kg)
Tokosel.

Hon landar på 130-160 mj ca/dag, kvot 7-8. Det beror på vad donnan är på för mathumör för dagen.

Senast ändrad:

Detta får min pålle. Eng fullblod, ca 157cm. o 7år.

Morgon;
ca 0,5kg Lucern pellets.
5dl betfor(torrt)
och 0,3kg krafft grov 125.
2kg hö

Lunch; 2kg hö.

Kväll; ca
0,5kg lucern pellets.
5dl betfor(torrt)
0,3kg krafft groov 125
E-vitamin.
6kg hö.

Nu har han blivit fin i hullet, innan så var han väldigt tunn. Han rida idag 6dagar/vecka o börjar nu sin träning minst 1g/vecka. dock har han blivit en liten tjockis.:P Nä men det har lagt sej där"bak" på magen.
Funderade på o lägga in lite havre, för det ska ju innehålla en del fett. o tänkte ta bort LITE av lucernen .. !?: hmm.

kl

SWB 9 årigt sto rids 6 dagar av 7 ca 1 h ganska lättfödd

13 kg hösilage
1 liter kornkross
1 liter linfrökaka
50 gram Super E(equistro)
30 gram Mega Base(equistro)
24 gram Secreta Pro(equistro)
5 dl betfor

Kommentera gärna om det ser fel ut eller nåt. Hon är väldigt pigg men behöver bygga muskler

Mina äter:

Fbl valack, ca 450 - 500 kg (inte vägt), 14 år, svårfödd.12 kg silage (TS 60%, matte skulle GÄRNA se att han åt mer)
0,8 kg kornkross
0,8 kg Hestekraft
0,7 kg Krafft Sport
1,4 kg Krafft Rehab
3 dl olja

Mineraler, vitaminer, hovtillskott, fosforbalans.

Och idag fick jag tuppjuck på att åka som en liten tätting över halva länet, och ska se vad som händer om jag tar bort rehaben helt.

Så herrn äter from imorgon:

12 kg hösilage
0,8 kg kornkross
2 kg Hestekraft
4 dl olja

Mineraler, vitamin (ABDE), profeed, fosforbalans, magnesium och hovtillskott.

Jag kommer dutta ihjäl mig med tillskottsburkarna, men jag slipper åka ihjäl mig iaf.

Ett energifoder med hög volymvikt är Kvarnbyfoders Vitafor Häst Derby, en liter väger ca 0,7 kg, dvs mer än Krafft Sport, priset är ungefär som Krafft Sport om man köper enstaka säckar.
Innehåll Derby
25% Sojaskal,
21% Betpressmassa,
15% Lucernmjöl,
14% Vete,
11% Produkter och
biprodukter från bearbetningen av Sockerbeta,
6% Betmelass,
5% Linfrön expeller,
2% Vetekli,
1% Rapsolja

Omsättbar Energi...12,2 MJ/kg
Råprotein...10,0 %
Smältbart råprotein..7,0 %
Råfett....5,0 %
Växttråd...18,0 %
Aska...4,9 %
Vatten....10,0 %
Kalcium (Ca)..0,7 %
Fosfor (P).....0,2 %
Magnesium (Mg)...0,2 %

Natasja - det är exakt samma volymvikt som Krafft Sport? 1 l KS är strax över 0,7 kg (720-nåt gram är det).

Tyvärr har jag svårt få tag på Kvarnbyfoder, annars hade det varit värt att kika på. Ska ha det i minnet dock om herrn inte tänker äta allt jag vill med 'nya' foderstaten!

Krafft Sport har jag vägt till 0,6 kg/liter tidigare, men det är ett bra tag sedan i och för sig. Vet att koncentraten Pluss vägde 0,7 kg/liter, men det är minst ett år sedan jag vägde, använder sällan Krafftprodukter.
Om Sporten nu väger 0,7 kg/liter, så stämmer det väl inte att ett krafftmått är ett kg färdigfoder (Sport, Groov, Ponny, Rehab) längre, borde alltså vara drygt ett kg om de inte minskat måttens storlek förstås.

Köper du 150 kg av Kvarnbyfoders produkter får du det levererat till stalldörren, i varje fall här i mellansverige. Köper du en halv pall av deras produkter blir det bättre pris också.

Mitt halvblod, med en hel del fullblod i äter:

9kg hö
2kg Krafft Groov 95 (ska byta till 125..)
0,5kg havre
ca 5dl betfor (innan blötläggning)
vitaminer efter behov, vitlök samt tokosel.

Hade gärna gett mer hö till henne, men hon lämnar redan så det känns inte lönt..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 228
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 474
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka