Sv: vad och hur mycket ger ni era hästar?
Lite förskräckt blev jag över hur många fodermedel en del hästar får i denna tråd. Vad är tanken ?HH
Kan svara även om jag inte vet om jag räknas in i kategorin
Min herre får ju silage (12 kg = fritt, skulle gärna se att han åt mer av det), 1,4 kg Krafft Rehab,0,7 kg Krafft Sport,0,8 kg Hestekraft och 0,8 kg korn, en slatt betfor,3 dl olja, mineral, fosforbalans, vitaminer , profeed, och hovtillskott.
Förklaring som följer:
Herrn är svårfödd, ordentligt svårfödd. Lågt MJ i hösilaget (med flit, det bor en LÄTTFödd, 'alltid hungrig' ponny i stallet med), och då han dessutom inte äter så överdrivet med hösilage så saknas det en hel del MJ =/
Hestekraften - jag gillar HK, hästen gillar HK och det är det jag hittat med mest MJ/kg foder. Tyvärr är det låg volymvikt på det, så det går inte att ge enbart/nästan enbart HK, då blir volymen på tok för stor och han 'orkar' inte äta (eller vill inte äta, vilket det nu är). Det är inte direkt någon 'matmaskin' på kraft heller.
Rehab - jag har sett rehab göra underverk på svårfödda hästar förr, spec ihop med HK, därför vill jag ha med det. Funderar dock på att prova utesluta det, vi får se.
Sport - las på för några veckor sen, för att öka på MJ utan att få så mkt mer volym (Hög volymvikt på kraffts pellets). Det jag hittade med mest MJ/kg foder.
Kornkross - han stod på ganska mkt korn när han kom, så det fick hänga kvar. Skulle kunna bytas ut mot mer av något av det andra, men där är mattes plånbok med och pratar lite *S*
Oljan - öka MJ utan att öka volymen
Mineralerna (Krafft Miner Grön) - för att täcka det som saknas i mineralväg utan att öka på Ca mer än nödvändigt.
Fosforbalansen - kommentar överflödig skulle jag tro? Det gamla vanliga problemet, för mkt CA, för lite P redan i grovfodret.
B-vitamin nu vid pälsfällning, hovjoxet för hovtillväxten, han käkar iofs upp förra hästens överblivna nu, få se om jag fortsätter. Tappskorna försvann efter några månader med det, det är dock strax slut och ska göra ett uppehåll får vi se.
Lilla slatten betfor för att blanda ut fosforbalansen och profeeden (den får han för magen, jag gillar inte att han äter så förbenat med kraftfoder).
Så tanken är att ge honom så energitätt kraftfoder som möjligt för att fylla det ganska stora MJ.underskottet som blir av bara grovfoder, hålla ner volymen så mkt det går för att inte uppmuntra honom att äta ännu mindre grovfoder, men samtidigt ge kräsna herrn kraftfoder han tycker om (bara pellets t ex och han slutar äta efter några dagar, annars skulle det vara bäst volymmässigt)
Ponnyn får 11 kg silage, en slatt betfor att blanda fosforbalans i, ADE och B-vitamin (från nyår och till våren), mineral samt 1 dl kraftfoder av valfri sort (just nu käkar han en mishmash av diverse 'slattar').
Ponnyns foderstat är hur jag vill de ska se ut. Dvs grovfoder, och sen bara fixa mineraler och ev vitaminer om det behövs, en symbolisk näve kraftfoder och färdigt.