Sv: vad och hur mycket ger ni era hästar?
okej de är så att stallägaren i de stall min häst står i har mer hästerfarenhet en vad jag har så de är hon som har satt foderstaten och hon ger sin häst, ett halvblod på 163cm ca 9kg av samma hösilage och han väger ju mer jag skulle gissa på 500-550
och min tränare gav sin maxade d ponny 6kg
Vore jag dig, skulle jag inte lyssna så noga på just den personens utfodringsråd...
Du kan ganska lätt räkna själv. Absoluta minimigivan, dvs inte rekommenderade utan minimi, är 1 kg TS/100 kg häst. Rek giva är minst 1.5 kg TS/100 kg häst.
För att räkna ut hur mkt TS olika givor ger så tar du TS-halten i decimalform, t ex 0,74 då om det är 74% TS, och multiplicerar med hur många kilo mat hästen får. T ex 7.5 kg * 0,74 = 5,55 kg TS.
För att räkna ut hur mycket hästen behöver tar du kroppsvikten/100 kg, t ex 450 kg/100 = 4.5 och multiplicerar med 1 för absoluta minimi, och 1.5 för minimirekommendation. Dvs 4.5 * 1 = absolut minst 4.5 kg TS, eller 4.5 * 1.5 = 6,75 kg TS.
Sen diffar du svaren mot varandra och ser hur det blir.
9 kg på en 550 kg häst (jag undrar om du räknar vikterna lågt btw, det känns så..) blir således att den får 9 * 0,74 kg TS = 6,66 kg TS. Absoluta minimibehovet är 550/100 = 5.5 * 1 = 5,5 kg. Rek minimibehov är 550/100 = 5.5 * 1.5 = 8,25 kg TS.
Du får nog ungefär samma svar för alla av den ägarens hästar du räknar på, dvs ligger över absoluta minimi, men under rek giva.
Och om du uppskattat vikten fel (vilket det spontant känns som, men jag vet ju inte vad för häst/vad för storlek de är) så blir det ännu sämre.
Tyvärr är det så att alltför många inte har koll på det där med TS-behov, och dessutom fodrar kraftfoder framför grovfoder. För låt mig gissa att din stallägares hästar äter kraftfoder vid sidan om den lilla silagegivan? Vettigare skulle vara att öka silaget (men då kommer missuppfattningar som att hästen blir för tjock etc).
Det finns eg en enda anledning att ligga och hacka på minimigiva och ge kraftfoder, om man har skitvärden på silaget och måste kraftigt proteinkomplettera. Annars finns det ingen anledning att begränsa en grovfodergiva hårt och lägga på kraftfoder. Men många gör det tyvärr =/