vad och hur mycket ger ni era hästar?

Sv: vad och hur mycket ger ni era hästar?

kbl travare, valack, 17 år
Morgonhö, ca 3 kg

Kväll:
6 kg hö
1,5 l havre
2 dl vetekli
0,5 dl mineraler
2 dl betfor
B-vitamin (vid pälsfällning o pälssättning)

är hobbyhäst.

146 cm, ca 350 kg, hingst. Tränas hårt, perfekt i hull och muskler.

2 kg havre
1 kg kornkross
0.15 kg betfor (blir en liter uppblött)
1 dl mineraler
1 dl majsolja
Får hur mycket hö han vill men han brukar inte vilja ha mer än 6-7 kg per dag.

Ardenner 8år

1 liter havre
1 ½dl minraler
2mått jäst(1dl ungefär ihop)
Mäter inte riktigt ensilaget, men hon får en tuss ensilage och mycket halm pga att hon blir så lös i magen

Detta är hennes kvälls fodring, är det riktigt kallt har de fri tillgång på ensilage i hagen(Bal),,släpper aldrig ut på morgonen så vet inte vad hon får då(Detta är inte min häst utan sköthästen)

:)

Varmblod 10 år 157 cm. (står för närvarande)
18 kg hösilage
skulle äta 1,5 kg lusern men han tkr inte om det längre :(
ska därför börja äta 0.3 kg krafft protein istället och kanske lite lusern.
Han äter oxå 0.08 kg mineraler
ska kankse även börja få halm i boxen, så han har lite att göra :)

Varmblodstravare, valack född 1993, 150 cm i mankhöjd och 430 kg tung. Rids 6-7 dagar i veckan, 1 timmes varierad träning om dagen.

12 kg hösilage
0,5 kg salsa basmüsli
extra b-vitaminer för pälsfällningen

Senast ändrad:

Valack -92, normalt arbete - dressyrinriktat. 550 kg Svårfödd, halvblod med mycket fullblod:

11 kg hö
1 kg lusernmix
0,75 kg kornkross
0,6 kg betfor
Mineraler, b-vitamin, salt och glukosamin.

Valack - 04, lätt arbete några dagar i veckan. 600 kg svårfödd, halvblod.

12 kg hö
1 kg lusernmix
0,5 kg lusernpellets
0,75 kg kornkross
0,6 kg betfor
Mineraler, b-vitamin och salt.

:)

5 årig fd travare varmblod tränas ordentligt håller på att vänjas in på detta foder lättfödd ska gå ned i vikt har ingen aning om vad han väger nu. :o

3 dl krafft musli
3 dl kornkross
3 dl betfor
1 dl krafft miner blå
25 ml chevinal plus
10 kg hösilage

gammlingen promenadhäst rids ca 3 ggr i veckan mycket skritt + liteföljehäst ibland normal i hull normalfödd/svårfödd

10kg hösilage
4 dl havre
2 dl betfor
1 dl korn
1 dl krafft miner blå
2 dl krafft musli

valack, 23 år, saknar ca 100kg kroppsvikt, ngt svårfödd på äldre dar, knappt igång alls pga av detta
14-15 kg Hösilage, torrt (Skulle gärna se att han åt mer men då de får två mål ute och det inte går att ge honom mer till natten då han inte äter upp så får det bli mer kraftfoder istället.)
3 dl torr betfor (blötlägges)
ca 0.5kg kraftfoder, havrefritt (Håller på att ökas upp, men ska övergå till Müsli så fort vi får tag i ett som passar honom.)

Valack, 20 år, inte riktigt i full gång än
12kg hösilage
ca 3 dl kraftfoder efter ridning, kommer att få ca 1kg när han är igång ordentligt igen.

Valack, 21 år, Arabiskt fullblod (Ponny)
11 kg hösilage
ca 1.5 dl kraftfoder, havrefritt, efter ridning, ska ökas här med

Valack 11 år
12 kg hösilage
ca 3 dl kraftfoder efter ridning, kommer att få ca 1-2 kg när han kommer igång ordentligt.

De tre som inte är arab är svenska halvblod, alla foderstater är beräknade.

Vad för mat och hur mycket äter era hästar?

Min häst är en fullblodskorsning född 86

Min häst äter per dag:
7.5kg hösilage
4dl rehab
7 msk rapsolja
3dl betfor
1msk örter
2 mått probimin
så vad äter era hästar?:banana:

Varför så himla lite silage? Det där lär ju inte täcka TS-behovet ens om det inte är en fbl/ponny-korsning och alltså en liten en?

Mina äter:

Fbl valack, ca 450 - 500 kg (inte vägt), 14 år, svårfödd.12 kg silage (TS 60%, matte skulle GÄRNA se att han åt mer)
0,8 kg kornkross
0,8 kg Hestekraft
0,7 kg Krafft Sport
1,4 kg Krafft Rehab
3 dl olja

Mineraler, vitaminer, hovtillskott, fosforbalans.

(De udda kiloangivelserna är för att det ska bli jämna litermått)

Welshvalack, 2 år, väger...för mycket *s* 360 kg..Lättfödd

11 kg hösilage (matte skulle gärna se han åt mindre *s*)
Halm
1 dl (torrvikt) betforpellets
1 dl kraftfoder (typ vad som helst, just nu äter han en mishmash av Mustang fibermusli, Eggersmans energimusli och Krafft Grund. Dvs han får käka upp alla 'slattar' som är kvar sen tidigare hästar/tidigare foderstater. När det är slut, typ år 2010 kommer han få 1 dl hestekraft istället)

Mineraler, vitaminer, fosforbalans.

hon är 154cm i mkh och hösilaget har en ts på ca 74% så de är väldigt torrt ,jag skulle gissa att hon väger ca 400-450 men har inte vägt henne

Senast ändrad av en moderator:

Då får hon ca 5.5 kg TS. Om hon väger 450 kg bör hon ha iaf 6,75 kg TS (1.5 kgTS/100 kg kroppsvikt), vid 400 kg 6 kg TS.

Så jag skulle absolut öka silaget så hon får mer TS! Du är inte under minimininivån (1 kg TS/100 kg), men det är ju inte en rekommendation, utan ett absolut minimum för att mage-tarm övht ska kunna fungera som tänkt.

Rek är 1.5 KG TS/100 kg häst som minsta, så jag skulle def inte ge mindre än 9 kg silage, helst mer.

Connemara 17 år, dräktig 7 månader;
Fri tillgång på BRA hösilage (petar i sig kanske 15kg/dag vilket mer än väl täcker hennes behov just nu).
Mineraler, extra vitaminer och tokosel.

Connemara 2 år (snart);
Fri tillgång på BRA hösilage, tror hon får i sig runt 10kg.
Ett par dl lusern, krosshavre, betfor, kli, olja och "fullfoder pellets".
En slatt mineraler och vitaminer också (inte så mkt eftersom det finns i pelletsen).

Hon har varit lite väl tunn och svårtrugad men går med sin favorithäst nu och de äter kraftfodret från en sten, från varsitt håll :love:

Kort sagt, mina äter i princip bara grovfoder.

(Högt TS i hösilaget och hög kvot).

Senast ändrad:

okej de är så att stallägaren i de stall min häst står i har mer hästerfarenhet en vad jag har så de är hon som har satt foderstaten och hon ger sin häst, ett halvblod på 163cm ca 9kg av samma hösilage och han väger ju mer jag skulle gissa på 500-550
och min tränare gav sin maxade d ponny 6kg

halvblod 177 cm

15kg hö
2kg Lusern
1kg Salsa havrefri
0,5kg betfor
2 dl jäst
mineraler
e-vitamin

okej de är så att stallägaren i de stall min häst står i har mer hästerfarenhet en vad jag har så de är hon som har satt foderstaten och hon ger sin häst, ett halvblod på 163cm ca 9kg av samma hösilage och han väger ju mer jag skulle gissa på 500-550
och min tränare gav sin maxade d ponny 6kg

Vore jag dig, skulle jag inte lyssna så noga på just den personens utfodringsråd... :angel:

Du kan ganska lätt räkna själv. Absoluta minimigivan, dvs inte rekommenderade utan minimi, är 1 kg TS/100 kg häst. Rek giva är minst 1.5 kg TS/100 kg häst.

För att räkna ut hur mkt TS olika givor ger så tar du TS-halten i decimalform, t ex 0,74 då om det är 74% TS, och multiplicerar med hur många kilo mat hästen får. T ex 7.5 kg * 0,74 = 5,55 kg TS.

För att räkna ut hur mycket hästen behöver tar du kroppsvikten/100 kg, t ex 450 kg/100 = 4.5 och multiplicerar med 1 för absoluta minimi, och 1.5 för minimirekommendation. Dvs 4.5 * 1 = absolut minst 4.5 kg TS, eller 4.5 * 1.5 = 6,75 kg TS.

Sen diffar du svaren mot varandra och ser hur det blir.

9 kg på en 550 kg häst (jag undrar om du räknar vikterna lågt btw, det känns så..) blir således att den får 9 * 0,74 kg TS = 6,66 kg TS. Absoluta minimibehovet är 550/100 = 5.5 * 1 = 5,5 kg. Rek minimibehov är 550/100 = 5.5 * 1.5 = 8,25 kg TS.

Du får nog ungefär samma svar för alla av den ägarens hästar du räknar på, dvs ligger över absoluta minimi, men under rek giva.

Och om du uppskattat vikten fel (vilket det spontant känns som, men jag vet ju inte vad för häst/vad för storlek de är) så blir det ännu sämre.

Tyvärr är det så att alltför många inte har koll på det där med TS-behov, och dessutom fodrar kraftfoder framför grovfoder. För låt mig gissa att din stallägares hästar äter kraftfoder vid sidan om den lilla silagegivan? Vettigare skulle vara att öka silaget (men då kommer missuppfattningar som att hästen blir för tjock etc).

Det finns eg en enda anledning att ligga och hacka på minimigiva och ge kraftfoder, om man har skitvärden på silaget och måste kraftigt proteinkomplettera. Annars finns det ingen anledning att begränsa en grovfodergiva hårt och lägga på kraftfoder. Men många gör det tyvärr =/

Nordsvenskt sto född 1994, 160 cm.

12 kg hö
1,5 kg lucern
1,5 kg grund
0.8 kg kornkross
mineraler
salt

Halvblod på 175cm äter/ dag:
20-25 kg ensilage
2 kg havre
1 kg krafft blå/ röd
2 dl krafft oil

D-ponny vallack 17 år

ca 12 kg hö
4 dl kraft grov 90
1 dl havre om han ska ridas
+ morötter
i bland 0,5 matsked mineraler

Vad för mat och hur mycket äter era hästar?

Min häst är en fullblodskorsning född 86

Min häst äter per dag:
7.5kg hösilage
4dl rehab
7 msk rapsolja
3dl betfor
1msk örter
2 mått probimin
så vad äter era hästar?:banana:

Tänk bara på att eftersom det kan vara rätt mkt vatten i hösilage är det där som om du skulle ge 2,5-5 kilo hö, och det är ju väldigt lite, så ge alltid mer hösilage än du skulle ge hö:)

Edit: såg att det redan var påpekat..

Det är väldigt torrt, har en ts på ca 74%

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 228
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 474
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka