vad och hur mycket ger ni era hästar?

Sv: vad och hur mycket ger ni era hästar?

sto 10 år normalfödd (på vintern svårfödd) 165 cm,rids dressyr på lätt nivå:

15 kg hösilage av bra kvalite
1,5 kg krafft grund
0,5 kg müsli
lite alfaalfa,ska dock ta bort det nu till våren.

Sv halvblod f.84, 163 cm mkh.

Fri tillgång på hö ute (äter ca 30 kg/dag), står på halm inne + får ca 1-1½ kg hö till natten (lär oftast lite hö kvar på morgonen)
2,5 dl torr betfor som blötlägges
200 g korn
200 g havre
b-vitamin

Korsningsponny, kat. D, f.85, 144 cm mkh.

Fri tillgång på hö ute (äter ca 25 kg/dag), står på halm inne + får ca 1 kg hö till natten (är oftast lite hö kvar på morgonen)
2,5 dl torr betfor som blötlägges
200 g havre
b-vitamin

Båda hästarna är hobbyhästar, rids 5-6 dagar/vecka, lätt arbete.

Nordsvensk f.85, väger ca 650 kg (ej vägd).
Har blivit en aning mer "svår"född på äldre dar. Promenadhäst och motioneras ca 4 dagar i veckan.

9 kg hö (MJ 8,6 och smrp 75)
halm
2,5 dl torr Speedi-Beet (blöts)
100 g Miner Grön (fick tidigare B.Ursonne)
2,5 msk Hilton Hoof & Health
1 msk Glucosamin
1 tsk Probimin
1 dl loppfrön
morötter

Ja, det är mycket tillskott och dutt-dutt just nu men hon behöver allt. Loppfrö och Probimin magen, Glucosamin leder och Hilton mot hennes dåliga hovar.

Och det är en vbl travare som för tillfället är sällskapsherre, 170 cm hög och ca 600 kg.

Min shetlandsponny får:

4,5 kg hö
1 dl kraft
1 msk b-vitamin
1 msk majsolja
1 dl beftor 2 gånger i veckan. Bara för att få något gott.

Vbltravare på 160 cm, travtränas.

Fri tillgång på hö (äter mellan 8 - 13 kg)
2 kg Krafft Grund
1 liter (torrt) betfor
0,5 kg havre
0,5 kg kornkross
Mineraler
E-vitamin

Morötter, äpplen
Extra salt i betforen

Jojo, men oavsett vilket så får hastarna stå med tom mage med magsyror frätande väldigt många timmar. Vore det min häst skulle jag öka givan med minst 4 kg.

Fast min häst äter ganska långsamt, hon och hennes hagkompis får ca 3kg att dela på i hagen på morgonen vid halv 8 och hon är högst i rang så hon jagar bort den andra hästen och äter nog mest, dom är nog klara vid ca 9 och sen får dom lunch hö vid 12-13 då får dom ca 1 kg i var men min häst äter nog lite av den andra hästens oxå.
dom brukar ha ätit upp det på ca 45 min. Dom får middagshö vid 16-17 då är dom inne och min häst får ca11/2kg och sen får hon nattmat vid 20-21 och då får hon ca 3kg.

Fast min häst äter ganska långsamt, hon och hennes hagkompis får ca 3kg att dela på i hagen på morgonen vid halv 8 och hon är högst i rang så hon jagar bort den andra hästen och äter nog mest, dom är nog klara vid ca 9 och sen får dom lunch hö vid 12-13 då får dom ca 1 kg i var men min häst äter nog lite av den andra hästens oxå.
dom brukar ha ätit upp det på ca 45 min. Dom får middagshö vid 16-17 då är dom inne och min häst får ca11/2kg och sen får hon nattmat vid 20-21 och då får hon ca 3kg.

Om höet som ges halv åtta är slut vid nio med lite hjälp att äta upp det, så borde samma mängd hö som ges 20 - 21 knappast räcka hela natten? Utan vara slut till midnatt, och då blir det alldeles för många timmar med tom mage.

Som jmf får min C-ponny 4 kg till natten, plus halm, just eftersom de 4 kg INTE räcker i närheten av tillräckligt länge. Ute får de 4 kg att dela på var 4 - 5:e timme, ponnyn äter mest. Det är nästan alltid soprent när det fylls på efter 4 h (utom nu under den förtidiga våranorexin när de går och letar gräs, det kan de ju inte under natten dock)

fast när hon fick 31/2 kg till natten så åt hon inte upp så därför får hon 3 kg:)

fast när hon fick 31/2 kg till natten så åt hon inte upp så därför får hon 3 kg:)

Vad står hon på för strö?

Jag skulle vara lite bekymrad över att hon inte äter mer. Oftast om de äter 'för lite' grovfoder så tyder det på att magen är i olag.

Jag hade en fbldam som när det var som värst åt 2 kg silage med TS 60% nattetid. Där var en del av problemet att hon ville ha blötare silage, när hon fick blötare så åt hon 4 kg direkt. Där låg det länge och hackade dock. Hästen såg ut som hälsan själv i övrigt, pigg, glad, glansig hårrem, bra vikt etc. Men jag gav henne faktiskt en magkur, då jag var rätt säker på att det fanns magproblem/begynnande magsår eller liknande.

Då började intaget öka, tog ett tag men tillslut så. Sen låg hon stadigt på 6 kg/natt. Efter betet (bete är finfint att läka ut magar!) så åt hon 10 - 12 kg/natt, och lika mycket dagtid. Av 60%-igt hösilage. Då var matte nöjd (och kunde slopa kraftfodret med, halleluja)

Så, du ligger under rekommenderad giva TS, och jag skulle i ditt fall göra allt som stod i min makt för att öka upp grovfoderätandet..

hon står på torv och spån blandat och hon har lite problem med magen(det sprutade ur henne när hon skulle bajsa och så)och därför får hon probimin och det har blivit bättre.

Om hon har problem med magen skulle jag ABSOLUT se över utfodringen pronto. Bort med kraftfodret, öka silaget. Ge henne så mkt hon äter, det ska vara kvar på morgonen. Är det var på morgonen av 3½ kg, ge det. Tar det slut, ge fyra etc.

Sen skulle jag faktiskt göra en gastroskopi med.

Vi har pratat med veterinärer och tog bort krafftfodret i ca 1 månad och sen började vi försiktigt ge henne krafftfoder (rehab) och sen dess har de blivit mycket bättre och så får hon ju probimin oxå.

11-årig halvblods valack.

12 kg hö
1,5 kg Mustangs Müsli original
1 kg Mustangs Protein +
½ l betfor
20 g Mustang mineral röd

Lite mer torrt hö eller halm till så skulle jag tro att hon var helt bra i magen sedan. :) Det är väldigt lite mat överhuvudtaget du ger, skulle vara tacksam om mina hästar klarade sig på så lite mat(nu vet jag ju inte värdena på ditt hösilage men oavsett vilket låter det lite).
Inte ens min c-ponny skulle klara sig på den fodermängden.

*knapplån*

Fullblod -97
130 MJ kvot på 7,7

Fri tillgång till hösilage (6,7 MJ och 40 smrp)
1,2 kg mustang protein+
1 kg lusern
0,4 kg korn
0,2 kg soja
0,2 kg betfor

Unghäst född 02.

Morgon:
0,5 kg Mustang Original
2 kg hackad lusern
3 kg hö

Lunch:
3 kg hö

Em:
0,5 kg Mustang Original
2 kg hackad lusern
4 kg hö

Kväll:
0,75 kg Mustang Original
2 kg hackad lusern
1 dl mineraler
4-5 kg hö

Idag har min häst fått iprincip helt ny foderstat, efter att ha varit hos en foderförsäljare och fått massa foderråd som hon tror skulle passa min häst.

Per dag får hon (uppdelat i tre mål)

9 kg ensilage
1 kg havrefritt müssli typ (kommer inte ihåg exakt vad fodret hette nu)
1,2 kg Hestekraft
5 dl Before (ska dock sluta ge när det är slut)
60 ml Selenavite E
150 g Stroppy Mare
2 msk Gurkmeja (ska dock sluta ge när det är slut)
25 ml B-Vitamin (ska dock sluta ge när det är slut eftersom Selenavite innehåller det som behövs)

Om två veckor kommer vi byta ut hestekraften mot 1 kg havre

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 228
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 474
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka