vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Alexandra_W

Trådstartare
Jobbat kväll idag, mamma fick rycka in som hästvakt. Hästarna togs in vid 21, mamma noterade inget konstigt. Hon tittar iofs inte efter konstigheter heller..

Jag kom hem vid 22, och gick om stallet för att natta. Och fullblodsdamen har ett REJÄLT svullet/galligt framknä (carpus). Är stort som en vattenmelon ungefär. Gah..

Hittar inget sår, är inte halt i skritt i stallgången iaf, får klämma bäst jag vill utan reaktion, dock inte sådär supersugen på att lyfta benet (=knäet böjs ihop) men gjorde det. 38.3 i temp (jag hann dock undra om febertermometern kraschat då den tog en evinnerlig tid på sig, och var uppe i 38.6 och vänder neråt) vilket är något förhöjt men inget alarmerande alls.

Jag har inte den blekaste lilla aning om vad fasiken som kan ha hänt? Men är rätt bekymrad, då hon inte är typen som svullnar för sår..

Senast ändrad:
Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Kan hon ha dragit nån repa i hagen och halkat till och landat på knäet?? Det behöver ju inte bli sår om det är någorlunda mjukt, men så pass att knäet får en smäll och svullnar lite, såsom ett blåmärke hos oss.

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Redan efter 18 minuter så har du hunnit in, slagit igång datorn och skrivit ett inlägg. :confused:

Snabba ryck måste jag säga!
Hade jag hittat någon av de mina i stallet i det skicket så kanske det första jag tänkte på inte var datorn och att skriva inlägg om det du nyss bevittnat.

Kanske finns där ett pyttesår som behöver fixas för att svullnaden ska gå ner? Som du vet så kan ju små sår vara ytterst svåra att se. För knäet är ju inte i size av vattenmelon utan anledning, kanske skulle du gå ut i stallet för att ta dig en extra titt?

Redan efter 18 minuter så har du hunnit in, slagit igång datorn och skrivit ett inlägg. :confused:

Hade jag hittat någon av de mina i stallet i det skicket så kanske det första jag tänkte på inte var datorn och att skriva inlägg om det du nyss bevittnat.

Kanske finns där ett pyttesår som behöver fixas för att svullnaden ska gå ner? Som du vet så kan ju små sår vara ytterst svåra att se. För knäet är ju inte i size av vattenmelon utan anledning, kanske skulle du gå ut i stallet för att ta dig en extra titt?

Jag skrev 'vid 22', jag kikade inte på klockan, så kan ha varit tio i, kan ha varit exakt tio etc. Jag vet dock inte vad det är du tyckte jag borde gjort mer? Jag kände (som jag alltid gör) igenom benen på småflickorna, konstaterade knäsvullnaden, klämde igenom det utan att hitta sår/ömhet, däremot svullen och varm. Kände igenom knäet några gånger extra utan att hitta sår, tog ut henne på stallgången och tempade samt kollade hur hon rörde sig.

Gick in, skrev inlägg (datorn var påslagen och uppkopplad) medan jag ringde upp DV och klickade 'skicka' ungefär samtidigt som DV svarade.

Jag vet inte exakt vad mer du tyckt jag skulle göra som jag inte gjort?

Har efter jag postade det här varit ut och tempat om, rakat knäet (det finns inget sår) och tempat om.

Senast ändrad:

Kan hon ha dragit nån repa i hagen och halkat till och landat på knäet?? Det behöver ju inte bli sår om det är någorlunda mjukt, men så pass att knäet får en smäll och svullnar lite, såsom ett blåmärke hos oss.

Hon kan mycket väl ha dragit repor i hagen. Fanns dock ingen lera eller liknande på knäet, det är ju dock ingen garanti, det finns ju 'icke leriga' saker att slå i. Men såpass stor svullnad.

Vi får väl se hur det ser ut imorgon bitti, mend et bekymrar mig, mycket..

Det är väll inget konstigt om man har hästarna hemma!
Jag tror säkert att Ts är kunnig nog att se om det är ngt ytterligare hon kan göra, annars sitter hon ju lika bra vid datorn. Jag var ute i mitt stall för fyra minuter sen
:angel:

Alexandra, har du inget kylbalsam, kyllera hemma?

Vilken underlig kommentar...

Det är väll inget konstigt om man har hästarna hemma!
Jag tror säkert att Ts är kunnig nog att se om det är ngt ytterligare hon kan göra, annars sitter hon ju lika bra vid datorn. Jag var ute i mitt stall för fyra minuter sen
:angel:

Alexandra, har du inget kylbalsam, kyllera hemma?

Nej, jag hade ju inte det (trodde det, men kylleran har nog stått i frost för den mådde inte så bra..). Inte rinnande vatten i stallet heller, så kylde så gott dte gick med sprit och kompresser dränkta i vatten (byta ofta), men det lär ha gjort mer för mattes skull än hästens misstänker jag..

En sträckning kanske? Spark?

Tja, 38,3 är ju inte speciellt mycket, men skulle det vara ngt som penetrerat ledkapseln är det ju inte bra.. Kan vara riktigt svårt att se små sår som sticker långt in..
Har du stallet hemma skulle jag gå och tempa igen alldeles innan du går och lägger dig och om tempen inte är förhöjd avvakta tills imorrnbitti och då tempa igen.
Är tempen förhöjd ikväll skulle jag nog ringa vet för antibiotika.. lednära grejjer är läskiga..

Hon kan mycket väl ha dragit repor i hagen. Fanns dock ingen lera eller liknande på knäet, det är ju dock ingen garanti, det finns ju 'icke leriga' saker att slå i. Men såpass stor svullnad.

Vi får väl se hur det ser ut imorgon bitti, mend et bekymrar mig, mycket..

Ja det låter ju mycket underligt att det ska vara så stort isåfall.
Jag förstår att det oroar dig en del, eftersom det inte finns några tecken på sår eller liknande. Kan hästar såsom vi människor samla vatten i knän när man får en smäll? Min syster vurpade med cykeln i höstas och fick vatten i knät-det såg ut som en handboll ungefär. Det svullnade upp rätt fort efter kraschen.

Vad sa DV??

Ja det låter ju mycket underligt att det ska vara så stort isåfall.
Jag förstår att det oroar dig en del, eftersom det inte finns några tecken på sår eller liknande. Kan hästar såsom vi människor samla vatten i knän när man får en smäll? Min syster vurpade med cykeln i höstas och fick vatten i knät-det såg ut som en handboll ungefär. Det svullnade upp rätt fort efter kraschen.

Vad sa DV??

De kan tydligen få carpal hygrom, fick jag 'tips' om av en vetstudent på nätet, smurfat lite bilder och LB:s svullnad är mkt större och sitter lite annorlunda än på de bilder jag hittat. Kanske kan skilja dock. Låter ju annars som en tänkbar diagnos iom att symptomen stämmer. Men jag törs inte ge mig på någon hemmadiagnostisering, men det är väl hästens motsvarighet till människans 'vatten i knäet' antar jag?

DV trodde på sticksår (det gör inte jag efter att ha rakat), men tyckte att om det berört leden skulle hon inte kunna stå på benet ihop med den svullnaden, och ha ont. Och jag håller ju med, att vore det leden (vilket ju är det man är livrädd för och jag först befarade) så borde hon vara öm/halta.

Han tyckte dock jag kunde avvakta tills imorgon, och om hon inte 'fräschat på sig' under natten ringa på ord telefontid imorgon bitti så fick de kolla på det. Om tempen steg, svullnaden ökade eller hälta kom skulle jag ringa direkt.

Nej, jag skulle inte heller ge mig på en hemmadiagnos i det här läget. Men förhopningsvis slipper du ringa vet. ikväll/natt.

Tycker inte heller det låter som ett lednära sår, jag har sett en häst som fått ett lednära sår och häststackaren hoppade fram på tre ben, och det verkar ju inte din göra.

Berätta gärna vad vet. säger när han varit ut!

Lycka till!

De kan tydligen få carpal hygrom, fick jag 'tips' om av en vetstudent på nätet, smurfat lite bilder och LB:s svullnad är mkt större och sitter lite annorlunda än på de bilder jag hittat. Kanske kan skilja dock. Låter ju annars som en tänkbar diagnos iom att symptomen stämmer. Men jag törs inte ge mig på någon hemmadiagnostisering, men det är väl hästens motsvarighet till människans 'vatten i knäet' antar jag?

DV trodde på sticksår (det gör inte jag efter att ha rakat), men tyckte att om det berört leden skulle hon inte kunna stå på benet ihop med den svullnaden, och ha ont. Och jag håller ju med, att vore det leden (vilket ju är det man är livrädd för och jag först befarade) så borde hon vara öm/halta.

Han tyckte dock jag kunde avvakta tills imorgon, och om hon inte 'fräschat på sig' under natten ringa på ord telefontid imorgon bitti så fick de kolla på det. Om tempen steg, svullnaden ökade eller hälta kom skulle jag ringa direkt.

Jo, det har kor ofta, har sett massor och de är inte sjuka alls.
Var ute på en häst i somras (när jag vickade som vet) som hade ett fotbollsknä. Hittade ett sår men det verkde inte ha penetrerat ngt.
Hästen var bara lätt halt och hade ngt förhöjd temp.
Jag gav en en pc-kur för att vara på den säkra sidan plus en stelkrampsspruta, den blev mycket bättre på ett par dar och blev sen helt normal.
Jag kan ju dock inte uttala mig om den hade blivit lika bra utan pc, men med ett sår nära leden vågar man ju inte chansa..

*KL*

Carpal hygrom trodde DV på tfn och tyckte det var bästa jag hörde med klinik om de ville tappa det eller avvakta. Kliniken tyckte också det lät some n rimlig diagnos och tyckte finadyne, boxvila, skrittpromenader och om svullnaden inte gått ner (eller om hon blir halt alt får feber) om 5 - 7 dagar så kom in så får vi röntga och UL:a.

Så DV kom ut (måste ju se hästen för att få förskriva finadyne), men tyckte då att eh nja, det här var ju knepigt? För såg inte ut som carpal hygrom, så hon kunde inte vara säker på att det var det.

Hästen feberfri, ohalt i skritt och trav, full böjbarhet i knäet och ömmar inte när man klämmer och känner (avlastar det dock i boxen, ställer fram det). Men kraftigt svullen både medialt och lateralt carpus, och svullnaden är varm.

Eftersom vi inte vet om det är en smärttålig häst (dvs det kan vara värre än hästen indikerar) så fick hon absolut inte gå i stor hage eller springa och fnatta på benet. Så boxhage eller boxvila.

Sure tänkte jag, valacken står ju med senskadan så nemas problemas. Jomen tjena.. När Kele gick ut blev Lilla Blå komplett galen och for runt så överjävligt i sin box att hon till och med lyckades skada sig själv. Tog in K och nu har alla tre stått inne. Men ska prova boxhage idag, går inte det så kommer jag fan byta bort eländet mot ett marsvin (hade på stående fot gjort det igår..). För kan inte ha Kele inne en vecka som sällskap..

Nyy släppt ut, och det ser inte slugt ut här.. I två små boxhagar precis utanför stalldörren (me kommer alltså inte in i stallet utan att gå igenom ena boxhagen) står två hästar i bredd, och i en liten hage (men inte boxhage/sjukhage, men sjukhagsmått för att vara mina hästar) står en tredje stackare..

Grannar mm måste tro du har öppnat konvalescentstall eller? det måste se roligt ut. VAd tycker Kele då? hon måste tycka det är jättetråkigt..
Jag har också haft det så så misströsta inte, det stod tre hästar i små hagar o djurskyddet kom ut, det var nån förbipasserande som tyckte synd om dem som inte fick äta gräs? Nej de hade bara enorma högar hö men ,,, fick förklara att det var sjukstuga just nu och visa vet intyg mm, då var det bråttom, att grannens kossor drunknar i sin egen avföring det är helt ok och han har fortfarande mjölkkor...

Min har svullnat upp rejält om ena knäet två gåner. Första gången var förra sommaren när han antagligen fått en spark/slagit i nåt (hade en galen häst i hagen några veckor - jagade de andra hästarna, fick flytta...) och sen för ca 2 månader sedan när hästarna rivit ner staketet pga av åskan. Då hittade jag ett litet sår.

De har visst en bursa fram på knäet som kan svullna upp och anta ansenliga proportioner utan att det behöver var fara på färde.

Båda gångerna minskade svullnaden nästan helt på under två veckor och det lilla som var kvar tog kaske två veckor till innan det var helt normalt.

Ingen diagnos, bara tankar från min sida. Lycka till.

Min har svullnat upp rejält om ena knäet två gåner. Första gången var förra sommaren när han antagligen fått en spark/slagit i nåt (hade en galen häst i hagen några veckor - jagade de andra hästarna, fick flytta...) och sen för ca 2 månader sedan när hästarna rivit ner staketet pga av åskan. Då hittade jag ett litet sår.

De har visst en bursa fram på knäet som kan svullna upp och anta ansenliga proportioner utan att det behöver var fara på färde.

Båda gångerna minskade svullnaden nästan helt på under två veckor och det lilla som var kvar tog kaske två veckor till innan det var helt normalt.

Ingen diagnos, bara tankar från min sida. Lycka till.

De har som jag fattat det ingen 'äkta' bursa där. Annars så det du beskriver är ju precis vad de på tfn trodde hade hänt min dam. Fast efter att ha sett svullnaden var ju vet inte alls lika säker.

Men, vi får se, enligt både DV och kliniken så SKA svullnaden ha börjat lägga sig i slutet av den här veckan om man fortfarande ska tro det är hygrom. Än visar det inga tecken på att minska i omfång, men det är ju dagar kvar, så bara hålla tummarna.

Grannar mm måste tro du har öppnat konvalescentstall eller? det måste se roligt ut. VAd tycker Kele då? hon måste tycka det är jättetråkigt..
Jag har också haft det så så misströsta inte, det stod tre hästar i små hagar o djurskyddet kom ut, det var nån förbipasserande som tyckte synd om dem som inte fick äta gräs? Nej de hade bara enorma högar hö men ,,, fick förklara att det var sjukstuga just nu och visa vet intyg mm, då var det bråttom, att grannens kossor drunknar i sin egen avföring det är helt ok och han har fortfarande mjölkkor...

Kele tycker livet är PEST just nu. Stå i en liten jädra hage utan kompisar och mögla. Och inte ens riden blir man (eftersom hon dels är barfota sen OP, men kan inte ens skritta henne, eftersom fullblodskacklet får stor hysteri om jag tar K ur synhåll) Rent deprimerande om du frågar henne. Fast hon är en prima barnvakt, hon står mest och hänger vid staketet eller står och äter.

Var återigen beredd slå ihjäl fullblodet idag, två gånger till. Först när spånbilen och hösilagebilen kom. Hon börjar med att leva rövare i sjukhagen när bilen kommer, bockade och for. Sen tog jag in Vision eftersom hans hage är för stallporten. Då får eländet totalt tuppjuck och bockar och sparkar och skriker och far i sin hage, och skiter helt i att Kele är kvar inom synhåll och noshåll. Tog in henne och hon stod såå nöjt så inne med Vision, fast Kele ropade lite. Jaja, ologiskt djur.

Slängde ut när de lämnat av spån + hösilage, och tog in nu ikväll. Helt lugn när jag tar in V, går lugnt in och står lugnt i boxen. Jag går och hämtar Kele och hon gnäggar åt mig. Fullblodet bryr sig inte. Sen när jag börjar leda Kele hör fullblodseländet Keles steg och får ett hystoutbrott i sin box och springer runt och bockar och vrålar.
Jag börjar snart betrakta henne som förståndshandikappad, hon kan väl åtminstone vara konsekvent med vem den stora Kääärleken är och inte ändra sig varannan minut *sucka*

Tääänk om hon kunde kombinera ihop de lugna episoderna, vad trevligt det skulel vara *drömmer*

promenader har jag strukit HELT från schemat, jag är inte beredd att dö själv än, och även om jag flera ggr idag önskat livet ur fullblodet så vill jag nog inte hon heller ska dö riktigt än..

Det 'roliga' lär ju komma när de ska gå ut i stor hage igen tillsammans, de lär väl komma in som konvalescenter efter den dan :crazy:

Jag förstår dilemmat, man vill ju faktiskt överleva promenaden. Kan du inte öka liite på hagen? verkar hon ha jätteont?
Om det nu skulle bara vara en utgjutning är det väl inte så farligt att släppa i större hage? Min fd vet LN tyckte det var bättre att släppa tokig häst i hagen än att ha den stå inne eller i liten hage o skada sig.
Har tagit med mig detta, finns ju undantag men... verkar hon inte öm när hon rör sig eller om du böjer nu så hör med vet hur du ska göra. Alternativet är ju att droga lite men det är inte kul heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka