Vad menas med sällskapshund?

Zqathan

Trådstartare
I Kvälls posten i dag stod att läsa om en hel massa djur som behövde nya hem (fanns på djurens vänner) mest katter men även en hund var det bild på.
Och det var hunden som fick mig att spärra upp ögonen
Bilden visade nämligen en papillon och under stod det ej till sällskap behöver aktiveras.
Undras vad de menar med sällskaps hund:confused:

Sv: Vad menas med sällskapshund?

I Kvälls posten i dag stod att läsa om en hel massa djur som behövde nya hem (fanns på djurens vänner) mest katter men även en hund var det bild på.
Och det var hunden som fick mig att spärra upp ögonen
Bilden visade nämligen en papillon och under stod det ej till sällskap behöver aktiveras.
Undras vad de menar med sällskaps hund:confused:

Jag skulle gissa att de menar att den passar inte till att enbart vara sällskapshund utan behöver aktiveras för att må bra.
/Camilla

Kan inte bara vara sällskapshund, utan behöver aktivering.

Är ju den korrekta citeringen av det de skrivit om hunden..

Kan inte bara vara sällskapshund, utan behöver aktivering.

Är ju den korrekta citeringen av det de skrivit om hunden..

#tar fram tidningen#
Så här står det under en bild på en söt liten papillon:
Citat. Hittehund Daisy 2 år papillon. matte avled hastigt.
kan inte bara vara sällskapshund, utan behöver aktivering. slut citat.

Det är alltså ingen jakt eller bruks hund utan en DVÄRG hund, och vad säger att en sällskaps hund inte blir aktiverad:confused:
Min stora undran är alltså va som menas med sällskaps hund, menas det en hund som på sin höjd får gå runt kvateret eller...
om det är vad folk anser om sällskaps hund så förklarar det mycket vad det skrivits i en annan tråd om brukshundar som sällskap....

Det borde väl vara för att undvika köpare som tror att alla små hundar nöjer sig med att vara prydnad/soffliggare och är glada om de får en klapp då och då och en promenad runt kvarteret... ser inget fel i att skriva så, även om man tycker att det borde vara självklarhet för alla att hundar behöver aktiveras i någon grad oavsett ras.

Tyvärr är det många som inte inser att hundar behöva använda kroppen och knoppen för att må bra. Det var en kvinna på ett sånthär "dogs gone wild-program" som hade en dalmatiner som hon gick på promenad med 1 till 2 gånger i veckan.Uteöver det rastades hunden bara för att kissa/bajsa. ingen psykisk stimulans what so ever. Och hon undrade varför hunden var knäpp:crazy:

Senast ändrad:

#tar fram tidningen#
Så här står det under en bild på en söt liten papillon:
Citat. Hittehund Daisy 2 år papillon. matte avled hastigt.
kan inte bara vara sällskapshund, utan behöver aktivering. slut citat.

Även små hundar behöver mental och fysisk aktivering..
Många verkar tyvärr inte vara medvetna om detta.

En sällskapshund för mig är en hund som inte används till tävling, avel och/eller utställning av någon anledning.
Sedan är det en annan femma att även sällskapshundar skall aktiveras, men då mera för skojs skull.

En sällskapshund för mig är en hund som inte används till tävling, avel och/eller utställning av någon anledning.
Sedan är det en annan femma att även sällskapshundar skall aktiveras, men då mera för skojs skull.

Precis!
Det är det för mig också.
Därför mina stora ögon över detta

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 218
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 019
Senast: _Taggis_
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 442
Senast: Motacilla
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
4 051
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka