Vad menas med att göra en gastro rekto?

Hej!

Kan någon förklara?

Hunden eller katten sövs och sedan går man ner med en kamera i svalget och undersöker matstrupen, magsäcken och magsäckens utgång. Man tar även små vävnadsprover - biopsier - från magsäckens slemhinnevägg.
Sen gör man samma sak fast man för in kameran i ändtarmen och undersöker den och en del av tjocktarmen och tar även där biopsier.
Sedan skickas biopsierna på analys och svar erhålles oftast efter 7-10 arbetsdagar.
Själva ingreppet är inte särskilt riskfyllt och medför ingen större smärta. Djuret kan vara lite gasigt under resten av dagen då man blåser upp magen och ändtarmen med luft för att kunna se något, annars bara trött efter en narkos vilket är helt normalt.
Djuret brukar behöva vara fastande ganska länge samt ha fått lavemang inför undersökningen så att inte foder och bajs förhindrar en bra undersökning.

Hunden eller katten sövs och sedan går man ner med en kamera i svalget och undersöker matstrupen, magsäcken och magsäckens utgång. Man tar även små vävnadsprover - biopsier - från magsäckens slemhinnevägg.
Sen gör man samma sak fast man för in kameran i ändtarmen och undersöker den och en del av tjocktarmen och tar även där biopsier.
Sedan skickas biopsierna på analys och svar erhålles oftast efter 7-10 arbetsdagar.
Själva ingreppet är inte särskilt riskfyllt och medför ingen större smärta. Djuret kan vara lite gasigt under resten av dagen då man blåser upp magen och ändtarmen med luft för att kunna se något, annars bara trött efter en narkos vilket är helt normalt.
Djuret brukar behöva vara fastande ganska länge samt ha fått lavemang inför undersökningen så att inte foder och bajs förhindrar en bra undersökning.

Ok, tack för svaret!
:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundträning Hej! Är det någon här som möjligtvis kan förklara för mig principen bakom att träna startknappar för ljud, och/eller vad det kallas på...
Svar
12
· Visningar
1 502
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka