Vad menar hunden?

Krystalline

Trådstartare
Jag ska vara lite av en dagmatte till tre hundar. En alaskan malamute och två riesenschnausrar. (är det ens ett ord?)

När jag träffade malamuten häromdagen hälsade hon mig genom att vifta långsamt på svansen som hon höll rakt bakåt, hon gjorde sig liten, tog ögonkontakt och tryckte öronen mot huvudet.

Jag är inte säker på vad hon menade med det. Vill vara säker på att jag bemöter henne rätt så att det inte blir några missförstånd oss emellan såhär i början av relationen. Tolkade det som att hon var osäker.

Vad tror ni, som har mer koll på sånt här? :)

Sv: Vad menar hunden?

Hon sa antagligen "Jag är snäll". Bemöt henne som alla andra hundar, respektfullt och utan att tränga dig på så går det nog fint :)

Ah okej! Jag är inte van vid att de tar ögonkontakt då, men du har säkert rätt :)
Vet att hon bitit någon tidigare, så är rädd att det ska bli fel.

Ägaren känner sin hund bäst! Och har den bitit folk förr kan det vara bra att veta bakomliggande orsak. Det kan vara en hund med stor integritet som absolut inte vill bli klappad annat än när hon själv kommer fram till dig, eller så kan hon vara nervös över plötsliga rörelser. Eller så är hunden fullt normal men råkade ut för en idiot till människa.

Som du beskriver hennes kroppsspråk så var hon inte hotfull eller aggressiv. Låter mer som att hon vänligt ville hälsa på dig, ev att hon var något avvaktande men det är svårt att säga då jag inte var med och såg själv.
Jag skulle med en sådan hund låta henne komma fram först till mig och hälsa. Så får hon tid på sig och kan komma fram i den takt hon vill.
Tror inte du behöver oroa dig alls för denna hunden av detta du beskrivit iaf.

Lyckat till som dagmatte:)

Ok, det kan i princip alla hundar göra, beroende på situation. Det kan ha varit en situation hon blivit trängd, attackerad etc. så det behöver egentligen inte betyda något alls.
Ta reda på av ägaren allt du kan om hunden och hur hon fungerar, ta reda på varför hon bet och allt runt omkring. Sen när du vet kan du bemöta hunden rätt.

Lycka till!

Tack för era svar! Ja jag lät henne komma fram och nosa och klappade henne inte förrän hon hade gett mig en liten puss på handen. Men då provar jag att bara gå in lugnt och låta henne ta kontakten innan jag gör något annat. Första dagen på måndag så vi får se hur det går :)

min hund är en osäker fjäskfis och han tar ögonkontakt medan han går mot personer som en ostkrok med viftande svansspets och öronen bakåt.

Vår hund kan se ut så, dvs lägger ner öronen viftar lite försiktigt och tar fram sina Stora valpögon. Ofta slickar hon sig runt munnen lite också, det betyder oftast "hej jag är jätte snäll! var inte orolig utan klappa och pussa mig jätte mycket och klia min mage :love:. Sen lägger hon sig såklart på ens fötter och vill bli kliad och klappad tills ens handleder är helt sönder slitna.

Det ska dock vara en väldigt osäker och spänd person för att hon ska göra så.vanligt vis så hälsar hon på en genom att viftar frenetiskt på svansen skutta omkring lite, försöka sno åt sig en puss och kräva folk att de ska klia på hennes rumpa.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag är hundvakt åt min väns hundar och jag har mer och mer lagt märke till hur "bitchig " den ena är. Det är två tikar och den andra är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 928
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 650
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 900
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2