Vad menar hästägaren?

E

Escape

I vissa annonser ser man "Horsemanship-tränad", vad innebär detta? Är detta något annorlunda från vanligt hästvett?
Ett utdrag från en annons " Ser gärna att du är NH-intresserad" - hjälp mig tyda!

mvh

Sv: Vad menar hästägaren?

Vet inte vad det betyder egentligen. Men när jag kom i kontakt med Nh så upptäckte jag att Nh är samma sak som suntförnuft i min värld.

Så utifrån den betydlesen så menar de väl att man bör ha sunt förnuft elelr åtminstone intresse av att skaffa sig det.

"Horsemanship-tränad", vad innebär detta?
Bra fråga. Har inget bra svar. Kolla med annonsören. :idea:

" Ser gärna att du är NH-intresserad"
Förhoppningsvis(!) så vill annonsören gärna att spekulanten är insatt i och försöker se på sitt "hästeri" enligt NH-filosofin. Något mycket mer än bara "sunt förnuft".

LIA

Min spontana reaktion - okunnig människa som gått på NH-dravlet.

Ja alltså NH är ju så många olika saker. För vissa är den en gren, för andra en filosofi, och den filosofin/grenen utövas på olika sätt av olika anledningar. Det vanliga man ser i sverige tycker jag är att det utövas som en gren av människor utan förståelse för vad det är och varför de gör som de gör.

Det är den okunniga NH-utövaren som jag skulle uppfatta att denna säljare tillhörde. För om man tror att NH är någonting vi tränar/lär hästen så är man så fel ute som man bara kan bli.

Nh hanterad skulle jag säga precis som många av er ovanstående, är sunt förnuft. Som man ska hantera hästar, får känslan av att många som skriver "Är NH-hanterad" har läst rakt av en bok. Precis som tintilar säger, många verkar se det som en gren. Och det är ju helt fel. Det handlar bara om att hantera en häst på naturligt sätt, vad nu det är..

Det låter iaf inte seriöst när människor skriver så i annonser! Dom som verkligen går in för det på ett annat sätt, skriver nog inte så.

När dom säger "Ser gärna att du är NH-intresserad" då menar dom nog att utöva alla dessa övningar. Övningarna i sig är det inget fel på. Men vad är det med detta att ett rep ska vara si o så långt, man ska stå i exakt den vinkeln till hästen. Vad är det för snack? Det där är såå överreklamerat.

:rofl: Klockrent! Vilken kille! Är det det som är NH? :idea: Tänk vad miljövänligt att ha hästen framför transporten istället för bilen! ;)

TS: Som många har skrivit så tror vissa att NH är en gren, men det är ett naturligare sätt att hantera hästen på, att man beter sig mot hästen så som andra hästar beter sig mot den typ (förenklat och kortfattat). Tycker inte att NH bara är sunt förnuft, utan det är mycket mer. Skulle jag nånsin sälja min häst skulle det bara vara till någon NH-intresserad människa, för min häst blev helt annorlunda sen jag började hantera honom enligt NH-principerna.

Min häst var "NH-tränad" när jag köpte honom. Bra, tänkte jag, då han inte var inriden kunde jag jobba vidare med det. Men det visade sej att "träningen" gjort honom totalt psykiskt nedbruten och väldigt osäker. Jag ringde upp gamla ägaren och pratade med henne för att höra hur hon hade "tränat" honom, och det visade sej att hon hade haft en repgrimma (och bara det gjorde att han var NH-tränad, tyckte hon) och gått omkring med honom bakom sej och slagit honom med grimskaftet och "snurrat" honom eller vad man ska säga, som i en jätteliten volt med änden på grimskaftet bankandes på rumpan när han gjorde fel. Behöver jag säga att det tog väääldigt lång tid att få honom att lita på en när man ledde honom? :crazy:

Men jag råkade nog ut för en väldigt oseriös människa, annars tycker jag att NH är mer som sunt hästförnuft och något som flera personer jag mött borde använda sej mer av.

För mig är nh detsamma som sunt förnuft. Det insåg jag när jag var på en nh kurs för nybörjare.

Jag anser väl det att NH inte är ngt man tränar utan ett sett att hantera hästen. NH är ju "hästens språk" så gör man rätt ska den ju svara på "gesterna" utan att vara tränad i det.

Att däremot jobbar hästen i rundcorall är en annan sak. Där kan det behövas lite träning innan hästen förstår vad som gäller

/Jenny

Tyvärr är det många som faktiskt är som den du beskriver...:crazy:...har träffat flera...

Allvarligt, NH, PNH och allt vad det heter är i grunden hantering. En bra hantering ger som regel en bra häst att hantera, för vem som helst (även nybörjare). Det är ju målet...iallafall för mig. Att skriva i annonser att det krävs en viss hantering ser jag mer som att vederbörande själv har misslyckats...är min åsikt;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka