Vad menar du när du säger..

Om du säger "nästa helg" menar du då

• Helgen som kommer nu.

Röster: 2 2,9%
  • Helgen som kommer EFTER helgen som kommer nu.

Röster: 68 97,1%

• Antal omröstningsdeltagare
    70

Emiro

Trådstartare
Idag insåg jag att man kan mena olika saker när man säger "nästa helg".
Oerhört intressant och som gjort för missförstånd!
Så hur tänker DU kring detta?

Om det är helg när jag säger det menar jag helgen nästa vecka. Om det är t.ex måndag och jag säger nästa helg är det helgen veckan efter.

Om det är som idag en tisdag skulle jag kanske ha skrivit. Diskussionen kom upp idag.

I/till helgen eller helgen som kommer om den samma vecka, nästa helg är helgen veckan därpå.

Nästa helg är för mig helgen som kommer veckan efter den som är. Sägs det på en helg menas alltså den kommande helgen, men sägs det tex tisdag-fredag menar jag veckan efter. Det enda som kan bli ett frågetecken är måndagar, där kan jag mena båda två beroende på samtalet, talar man tex om helgen som var och sen säger "nästa helg" menas ju den som kommer nu, men talar man om vad man ska göra till kommande helg och sen säger "nästa helg" så kan jag mena "nästa nästa". inte alls krångligt :D eller ;)

Liknande trådar

R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 931
Senast: Raderad medlem 149524
·
Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 138
Senast: Thaliaste
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 016
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat