Vad måste man veta om avel för att avla?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
P

prallan

Vad tycker du man måste veta för att avla? Jag vill ha bra argument oxå:D

Måste man vara en uppslagsbok?
Räcker det att man har avelskunniga runt omkring?
Om man lämnar stoet/stona till proffsigt stuteri, är det ok?

Nu gäller det vanliga hästmänniskor som tar hand om sina hästar på bästa sätt i "vanliga" fall. Inga brister i den vardagliga hästhanteringen.

Sv: Vad måste man veta om avel för att avla?

Jag tänker att man kan ju knappas kunna allt när man börjar, men man måste ha kunniga i sin närhet. Man lär så länge man lever, det är när man tror att man kan allt som man aldrig lär sig något mer :)
Själv tycker jag att jag kan väldigt lite om dräktigheter, fölningar osv, därför står mitt sto på stuteri. Jag är däremot helt frälst i genetiken och stammar:D

Det är svårt att säga "detta måste man kunna". Jag tycker det är lite som när man skaffar egen häst, man bör kunna motsvarande mycket om avel, dräktighet, fölningar osv, är du med på hur jag menar?

Jag är också av åsikten att man bör ha praktisk erfarenhet, inte bara teoretisk.

Att lämna bort stoet till stuteri är en bra inkörsport! Stoet övervakas (förhoppningsvis :crazy:) av erfaret och kunnigt folk samtidigt som man själv får chansen att vara med och lära sig.

Jag tycker väl inte men behöver vara proffs,men att man ska kunna det grundläggande och vad lagen säger.
Här på forumet ser/hör man ofta om folk som inte övervakar sina ston när det närmar sig fölning.
Jag tycker ochså att man kanske ska läsa någon bok eller nåt inann så man vet att och när stona ska ha ökad mat,vacc,avmaskningar.
Och att man har en plan när det börjar gå fel.

Det allmänt rådande är ju att man lär sig på ridskola x antal år, innan man skaffar häst. Hur tänker du att man ska få samma slags erfarenhet av avel?

Du tycker att det räcker att bara läsa på lite innan? Förstod jag rätt?

Jag menar inte att man ska ha x antal års erfarenhet, utan kunna hantera och ha varit med om "normalfallet" sas samt känna till och förstå riskerna + hur man hanterar en krissituation. Förhoppningsvis har man redan den grundläggande kunskapen innan man ger sig på att avla, till skilnad från när man börjar med hästar helt och hållet.

Du tycker att det räcker att bara läsa på lite innan? Förstod jag rätt?

NEJ :devil:,men det är ju inte alla förunnat att få/kunna praktisera i ett uppfödarstall,eller ha en vän/släkting mm som man kan få praktisk erfarenhet av.
Så då tycker jag att det minsta man kan göra är att läsa (noga och gärna flera gånger) tex Att bli med föl + jordbruksverkets regler ang.ston-föl,djurhållning i allmänhet.
Eller göra som du,lämna bort stoet till "säkert" ställe.
Men allra först tycker jag nog man mycket noga ska utvärdera om och varför just det stoet ska gå i avel och vad den kan tillföra :idea:

Jag tycker att man måste ha känsla först och främst. Utan känslan för om saker är rätt eller fel så går det snett ganska så lätt. Man måste kunna se tecknen liksom.

Sen tycker jag att man inte behöver vara veterinär för att kunna ta ett föl på sitt sto. Alal var vi nybörjare någon gång i tiden. Men man lär sig snabbt om man vill. Har man varit med om några fölningar går det som på räls sen. Så länge ingenting går fel. Och det är ju just när det går fel som man behöver kunna. Inte nödvändigtvis massa kunskap, utan kunna agera på ett vettigt sätt.

Ibland handlar det om saker som man inte hinner ringa till veterinär för att fölet ska klara sig och då måste man kunna hantera situationen rätt. Det får man genom erfarenhet, men främst från känsla!

Med ett färskt exempel i min hand så skulle jag vilja säga att man ska vara beredd på att behöva göra uppoffringar! Både ekonomiskt och tidsmässigt. Man ska inte betäcka om man inte kan ta konsekvenserna. Sen kan mycket hända under ett år, det vet jag (och har själv varit med om), men man måste vara medveten om att livet kan förändras när man får föl.

kl

Dessa tre saker tycker jag är mycket viktigt:
(prioritetsordningen enligt mitt tycke)

Att man kan fixa hjälp på direkten vid fölning om något går snett. Är man helt orutinerad så bör man välja ett stall där det finns andra som håller på med avel och har rutin därefter.

Att man kan fodra rätt både före och efter fölning och att man är observant om hur både föl och mamma mår.

Att granska sakligt sitt sto, fundera om hon är ett bra avelsämne och vad man skall avlat till/för.

Detta här nedan är mindre viktigt:

Att välja hingst, tja, det kan man få hjälp med via avelsorganisationer, avelsrådgivning, objektiva hingsthållare (förhoppningsvis)

Man behöver inte kunna en massa termer som t.ex vad ovulation, resorbering ;) , pregnyl och sköljning är.

Lämnar man stoet på en seminstation så tycker jag det hör till deras (mitt) jobb att förklara på enkelt sätt varför stoet t.ex kan ha resorberat.
Varför man seminerar då och inte då.
Varför stoet behöver behandlas med det eller det.

En hästägare behöver inte kunna alla termer men det är inte fel om h*n visar antingen intresse, förståelse eller nyfikenhet till varför stoet inte tar sig, har tvillingar och varför arbets-sättet är därefter.

Kanske många här nu tycker att jag är en konstig prick som tar märrens utseende/prestation till prioritet 3.

Eftersom jag har stuterisysslor som huvuduppgift och läser en del trådar här så kan jag inte låta bli att fundera på vissa saker:
Man kan ha full koll i 30 led på fölmärren som ev har hoppat 170 högt eller gått 1.10 på banan.
Man har också full koll på att Cortez alternativt Going Kronos passar skitbra till märra jag har hemma.

MEN:
Man har ingen koll på att riva sönder säcken då ungen kommer ut.
Ej heller att tre smala ben och ett jättetjockt kan betyda fölsjuka.
Och att den stora magen var visst inte så stor när märren fölat..

AM

kl

Eftersom jag har stuterisysslor som huvuduppgift och läser en del trådar här så kan jag inte låta bli att fundera på vissa saker:
Man kan ha full koll i 30 led på fölmärren som ev har hoppat 170 högt eller gått 1.10 på banan.
Man har också full koll på att Cortez alternativt Going Kronos passar skitbra till märra jag har hemma.

MEN:
Man har ingen koll på att riva sönder säcken då ungen kommer ut.
Ej heller att tre smala ben och ett jättetjockt kan betyda fölsjuka.
Och att den stora magen var visst inte så stor när märren fölat..

AM

Där är ju tex min begränsning, jag är en alldeles för blödig person, tror jag skulle få tuppjuck om det blev någon komplikation. Jag överlåter det åt proffsen.. :eek:

Men är lite besatt av stammar:D

Det verkar vara A och O, som i mycket annat, att man vet sina begränsningar

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 463
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 467
Senast: Wingates
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka