Har plöjt några böcker sedan sist jag uppdaterde...
Det kommer inte alltid att vara du av Petra Backström. Hittade boken i en pocketshop på Arlanda när jag väntade på flyget för en tid sedan, är ju lite lat så laddade ner den som ljud bok istället och lyssnade. Tänkte att den skulle var förströelse, handlar om relationer, relationer som tar slut, att ha en relation med en gift person etc... men herregud vad den berörde mig. Jag vet inte om storyn är självupplevd eller bara fiktiv men i vilket fall oerhört verklighetsnära. Det är precis sådär saker och ting är i folks relationer. Mkt igenkänningsfaktor, jag kände så mkt med huvudpersonen att jag hade svårt att släppa den. Blev ganska illa berörd också, men ja, den var värd att läsa/lyssna för de flesta som inte lever i perfekta relationer.
Dit floden för dig av Shelley Read - även denna ett fynd i ovanstående pocketshop. Föll för den eftersom det stod på baksidan att den var för den som älskde Där kräftorna sjunger och det stämde verkligen. Hade mkt svårt att sluta lyssna. Storyn sträcker sig över flera decennier och följer huvudpersonens liv och familj och andra relationer. Mkt gripande story om osämj, kärlek, rasism, vänskap osv. hela paletten helt enkelt. Och om överlevnadsinstinkt. Som sagt, gillar man bush-stories är denna perfekt.
Far inte till havet av Elin Anna Labba - lyssnade för en tid sedan på hennes bok Herrarna satte oss hit om tvångsförflyttningen av samer. Denna bok är på samma tema men handlar om dämningen av sjöar i vattenkraftens namn, och hur det påverkat samernas liv och leverne. Stark story som följer en specifik familj, mer i romanform än den förra boken som var mer intervjubaserad. Lite långrandig kan kännas, har kommit halvvägs i boken, den läses fint av Stina Ekbad som bidrar fint till stämningen men det kan ibland tendera att bli lite väl poetiskt och långdraget. Fint språk, men kunde göras mer kärnfullt känner jag hittills.