Jag läser just nu The Vanishing Half av Brit Bennett som jag köpte i en Röda Korset-butik för ynka 10 kr. Jag var inte helt övertygad i början, men efter ungefär 100 sidor var jag fast och jag har läst nästan 150 sidor bara idag. Boken handlar om ett tvillingpar som växer upp i en liten småstad i Louisiana, en stad som grundades med idén att skapa ett samhälle där endast de allra mest ljushyade afroamerikanerna bor. När tvillingarna föds har genpoolen blivit så att de ser i princip vita ut, sina afroamerikanska rötter till trots. Systrarna tröttnar dock snart på det ständiga fokuset på hudfärg och ras, så de rymmer till New Orleans. Där bestämmer sig den ena systern för att börja leva som vit och klippa alla band till sin familj och uppväxt, medan den andra så småningom återvänder till den lilla staden hon en gång flydde från. Med sig har hon sin mycket mörkhyade dotter, och en bit in i boken får vi följa dottern och hennes resa genom livet. En väldigt fin bok med många intressanta perspektiv!
Samtidigt lyssnar jag på Fråga efter Jane av Heather Marshall, efter tips i den här tråden tror jag. Väldigt gripande och beroendeframkallande om tiden före, under och efter att aborträtten kom till Kanada och de många kvinnor som led och kämpade för att det skulle bli en mänsklig rättighet att bestämma huruvida man ville föda ett oönskat barn. Vi får följa tre kvinnor som växte upp under olika tidsperioder och jag håller med Bokus som beskriver den som "En gripande historisk bladvändare om kvinnohälsa och modiga eldsjälar." Inläsningen av Viktoria Flodström är mycket bra.