Vad läser du just nu?

Läste ut En katts resedagbok av Hiro Arikawa och det var verkligen inte min vanliga stil. Den var fin och sorglig men nja. Kanske inte den första boken jag skulle rekommendera till någon.

Under denna vecka har jag påbörjat och läst ut Trail of the sun Queen av Nisha J Tuli på svenska. Väldigt lättläst fantasy romance. Tråkigt språkbruk och ganska enkel handling men kommer ändå att köpa nästa del på svenska sen i höst för att se fortsättningen. (Förstod det som att det skulle bli 4-5 böcker.)

Nu väntar Sheila O’Flanagan feelgood, efter det en bok av Lucy Diamond som också brukar vara lite mer feelgood.
Jag såg att Richard Osman kommer med en ny mordmysterieserie nu och tänkte på dig! 😆
 
Jag såg att Richard Osman kommer med en ny mordmysterieserie nu och tänkte på dig! 😆
Nämen! Ja men det var ju för trevligt :D men jag sitter ju fortfarande och väntar på att de ska släppa fjärde boken om mina fina pensionärer på pocket. Kan inte tänka mig att läsa den inbunden nu när de andra är på pocket :angel:
Men det är bra! Tack för tipset för jag har lite svårt att hitta böcker jag vill läsa just nu och läser just nu böcker som jag egentligen inte är så intresserad av. Så ser framemot att det släpps lite mer i min smak ;)
 
Inatt när jag inte kunde sova klickade jag hem ett exemplar av Märta Tikkanens fantastiska diktroman 'Århundradets kärlekssaga' från 1978. :love: Jag har läst den så otroligt många gånger i tonåren och försökte köpa ett exemplar på Bokbörsen för några år sedan, men säljaren öppnade aldrig beställningen. Men nu är den redan på väg genom Tradera. Jag har även hennes "Män kan inte våldtas" (1975) i bokhyllan som jag gillar.
 
Jag läser just nu The Vanishing Half av Brit Bennett som jag köpte i en Röda Korset-butik för ynka 10 kr. Jag var inte helt övertygad i början, men efter ungefär 100 sidor var jag fast och jag har läst nästan 150 sidor bara idag. Boken handlar om ett tvillingpar som växer upp i en liten småstad i Louisiana, en stad som grundades med idén att skapa ett samhälle där endast de allra mest ljushyade afroamerikanerna bor. När tvillingarna föds har genpoolen blivit så att de ser i princip vita ut, sina afroamerikanska rötter till trots. Systrarna tröttnar dock snart på det ständiga fokuset på hudfärg och ras, så de rymmer till New Orleans. Där bestämmer sig den ena systern för att börja leva som vit och klippa alla band till sin familj och uppväxt, medan den andra så småningom återvänder till den lilla staden hon en gång flydde från. Med sig har hon sin mycket mörkhyade dotter, och en bit in i boken får vi följa dottern och hennes resa genom livet. En väldigt fin bok med många intressanta perspektiv!

Samtidigt lyssnar jag på Fråga efter Jane av Heather Marshall, efter tips i den här tråden tror jag. Väldigt gripande och beroendeframkallande om tiden före, under och efter att aborträtten kom till Kanada och de många kvinnor som led och kämpade för att det skulle bli en mänsklig rättighet att bestämma huruvida man ville föda ett oönskat barn. Vi får följa tre kvinnor som växte upp under olika tidsperioder och jag håller med Bokus som beskriver den som "En gripande historisk bladvändare om kvinnohälsa och modiga eldsjälar." Inläsningen av Viktoria Flodström är mycket bra.
 
Precis lyssnat klart på Weyward av Emilia Hart och Nell Barlow.
Den handlar om tre kvinnor (en i nutid, en under tidigt 1900-tal, och en under häxjakternas 1600-tal). Samtliga har dåliga erfarenheter av männnen i sitt liv.
Huvudspåret (nutid) är en kvinna som flyr från sin misshandlande partner till en stuga som hon ärvt av en släkting. Väl där får hon veta mer om sin släkting och sin historia, och om Weyward som är ett annat ord för häxa.

Som vanligt så sammanvävs historierna och man ser sammanhanget.
Tyckte mycket om den!
 
Läser The Book Hunters of Katpadi. En indisk bok om ett antikvariat och två kvinnor som jobbar där. Började lite segt men har nu, efter drygt 50 sidor, fångat mig trots att inte mycket händer.
 
Läste ut En katts resedagbok av Hiro Arikawa och det var verkligen inte min vanliga stil. Den var fin och sorglig men nja. Kanske inte den första boken jag skulle rekommendera till någon.

Under denna vecka har jag påbörjat och läst ut Trail of the sun Queen av Nisha J Tuli på svenska. Väldigt lättläst fantasy romance. Tråkigt språkbruk och ganska enkel handling men kommer ändå att köpa nästa del på svenska sen i höst för att se fortsättningen. (Förstod det som att det skulle bli 4-5 böcker.)

Nu väntar Sheila O’Flanagan feelgood, efter det en bok av Lucy Diamond som också brukar vara lite mer feelgood.
Jag älskar en katts resedagbok och rekommenderar den verkligen. (Så olika kan det vara)
 
Jag är har börjat lyssna på Kate Quinns The Rose Code. Handlar om tre kvinnor på Bletchley Park (där de försökte tyda tyskarnas koder bl.a. Enigma) under och efter andra världskriget. Jag gillar verkligen Kate Quinns böcker!
Låter ju lite likt Rudbergs böcker?
 
Då ska jag genast skriva upp den på att-läsa-listan!

Jag tycker nog att The Alice Network och The Huntress är snäppet bättre även om The Rose Code också är bra!

The Alice Network handlar om en kvinnlig spion under WWI och en ung kvinna precis efter WWII som letar efter sin försvunna kusin. Superbra!

The Huntress handlar om en ung rysk kvinna som vill bli och blir stridspilot under WWII i den legendariska gruppen Night Witches och om en 17-årig tjej i efterkrigstidens Boston. Också mycket bra!!
 
Jag tycker nog att The Alice Network och The Huntress är snäppet bättre även om The Rose Code också är bra!

The Alice Network handlar om en kvinnlig spion under WWI och en ung kvinna precis efter WWII som letar efter sin försvunna kusin. Superbra!

The Huntress handlar om en ung rysk kvinna som vill bli och blir stridspilot under WWII i den legendariska gruppen Night Witches och om en 17-årig tjej i efterkrigstidens Boston. Också mycket bra!!
The Huntress har jag läst, den gillade jag mycket!
 
Jag tycker nog att The Alice Network och The Huntress är snäppet bättre även om The Rose Code också är bra!

The Alice Network handlar om en kvinnlig spion under WWI och en ung kvinna precis efter WWII som letar efter sin försvunna kusin. Superbra!

The Huntress handlar om en ung rysk kvinna som vill bli och blir stridspilot under WWII i den legendariska gruppen Night Witches och om en 17-årig tjej i efterkrigstidens Boston. Också mycket bra!!
Jag har precis köpt och laddat hem Kodnamn Alice (The Alice Network), men ska läsa klart Svinskytten av Gertrud Hellbrand först.
 
Har läst ut Sheila O’Flanagans Livet kan börja och som alltid är hennes böcker välskrivna men den här byggde upp en liten inre stress hos mig då huvudrollskaraktären flyr/rymmer från sin kontrollerande man (ingen spoiler mer än vad som står på baksidan av boken). Författaren skriver även ur makens perspektiv och det kryper i kroppen av obehag. Kan tänka mig att den skulle behöva en ”triggervarning” om läsaren själv har varit med om det.
 
Läste ut One night on the orient express av Veronica Henry i ett rasande tempo och ÄLSKADE den. Fällde lite tårar här och där när jag blev rörd och hade gärna läst typ 5 böcker till om karaktärerna. VH är officiellt en ny riktig favorit hos mig som författare.

Har genast gått över till How to find love in a bookshop, också Henry, och är redan besatt.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 689
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp