Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, tack! Den låter helt klart intressantJag läser just nu Sekreterarklubben : C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget : en dokumentär spionberättelse av Jan Bergman. Är en otroligt gripande berättelse om de kvinnor som gjorde stora insatser under kriget för Sverige. De jobbade som kurirer, infiltratörer, informanter, och eskortflickor. De som stod lägst i rang var svalor och offrade sina kroppar för att under möten med utländska militärer och andra som stod högt i rang ha målet att hamna i säng med dem och som man uttryckte sig lossa tungan på dem. Kvinnorna offrade sina kroppar, ibland sina liv för denna verksamhet. Att de blev gravida hände naturligtvis och för det betalades olagliga aborter på smutsiga kliniker och kvinnorna kunde bli livshotande sjuka efteråt.
Författarens mamma var en av de som var kvinnlig agent under andra världskriget och detta är en nedtystad del av svensk historia som författaren har forskat om runt 30 år. Tycker det är en otroligt viktig bok som sätter ljuset på något ganska okänt inom svensk historia och det är också otroligt tragiskt hur dessa kvinnor behandlades och vad de gjorde. Vissa bitar i boken är dramatiserade som dialoger till exempel.
@Mineur Det var denna boken jag tänkte på när jag skrev att jag hade läst något liknande förut när jag skrev om en del av kontrahenterna i bokbingot. Nu läser jag om den, hittade den i bokhyllan bland alla böcker och det är något hårdare verklighet än för kvinnorna i kontrahenterna.
Jag läser just nu Sekreterarklubben : C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget : en dokumentär spionberättelse av Jan Bergman. Är en otroligt gripande berättelse om de kvinnor som gjorde stora insatser under kriget för Sverige. De jobbade som kurirer, infiltratörer, informanter, och eskortflickor. De som stod lägst i rang var svalor och offrade sina kroppar för att under möten med utländska militärer och andra som stod högt i rang ha målet att hamna i säng med dem och som man uttryckte sig lossa tungan på dem. Kvinnorna offrade sina kroppar, ibland sina liv för denna verksamhet. Att de blev gravida hände naturligtvis och för det betalades olagliga aborter på smutsiga kliniker och kvinnorna kunde bli livshotande sjuka efteråt.
Författarens mamma var en av de som var kvinnlig agent under andra världskriget och detta är en nedtystad del av svensk historia som författaren har forskat om runt 30 år. Tycker det är en otroligt viktig bok som sätter ljuset på något ganska okänt inom svensk historia och det är också otroligt tragiskt hur dessa kvinnor behandlades och vad de gjorde. Vissa bitar i boken är dramatiserade som dialoger till exempel.
@Mineur Det var denna boken jag tänkte på när jag skrev att jag hade läst något liknande förut när jag skrev om en del av kontrahenterna i bokbingot. Nu läser jag om den, hittade den i bokhyllan bland alla böcker och det är något hårdare verklighet än för kvinnorna i kontrahenterna.
Den är riktigt bra, jag läste den för några år sedan och har den kvar i min bokhylla. Kanske värt att läsa om den snart.Åh, tack! Den låter helt klart intressant
Den är väldigt mycket Jojo Moyes läste den tidigare i vintras!Jag läser just nu Someone Else's Shoes av Jojo Moyes. Den handlar om två kvinnor som lever extremt olika liv, som flätas samman när den ena tar fel väska med sig hem från gymmet och kommer hem med märkeskläder och Louboutin-skor istället för sina gamla vanliga Primark-kläder. Har bara läst ca 100 sidor än så länge men tycker jättemycket om den. Den är rolig, okomplicerad, spännande och innehåller en hel del intressanta perspektiv från två kvinnor i sina bästa år. Önskar nästan att jag hade sparat den till semestern, för jag vill bara läsa hela tiden!
One Dark window är min hittills enda fem stjärniga bok i år. Hoppas du kommer få en njutbar läsningJag har läst ut Bride av Ali Hazelwood och har nu börjat på One dark window av Rachel Gillig.
Bride var bra, men inte kanonbra på något sätt. Lättläst och gick ner enkelt. Men den grep aldrig tag i mig riktigt. Lätt underhållande liksom.
Jag läser just nu Someone Else's Shoes av Jojo Moyes. Den handlar om två kvinnor som lever extremt olika liv, som flätas samman när den ena tar fel väska med sig hem från gymmet och kommer hem med märkeskläder och Louboutin-skor istället för sina gamla vanliga Primark-kläder. Har bara läst ca 100 sidor än så länge men tycker jättemycket om den. Den är rolig, okomplicerad, spännande och innehåller en hel del intressanta perspektiv från två kvinnor i sina bästa år. Önskar nästan att jag hade sparat den till semestern, för jag vill bara läsa hela tiden!
Åh, The giver of the stars är min favoritbok av henne, vad roligt att den blir filmÅh den här skulle jag också läsa ju denna boken pratade hon om när jag var på bokmässan och gick på seminarium där hon blev intervjuad. Hade missat att sätta upp den på min läslista därför tappat bort den. Så tack för påminnelsen! Dessutom pratade hon om att The giver of the stars eller Bergens stjärnor på svenska skulle bli film. Den hade jag otroligt gärna sett som film älskade den boken. Otroligt trevlig och sympatisk person verkar hon vara också.
Åh, The giver of the stars är min favoritbok av henne, vad roligt att den blir film
Åh den här skulle jag också läsa ju denna boken pratade hon om när jag var på bokmässan och gick på seminarium där hon blev intervjuad. Hade missat att sätta upp den på min läslista därför tappat bort den. Så tack för påminnelsen! Dessutom pratade hon om att The giver of the stars eller Bergens stjärnor på svenska skulle bli film. Den hade jag otroligt gärna sett som film älskade den boken. Otroligt trevlig och sympatisk person verkar hon vara också.
Oj vad häftigt att hon var där, och kul att höra om The Giver of Stars! Den är min absoluta favorit bland hennes böcker, verkar vara fler som tycker detÅh, The giver of the stars är min favoritbok av henne, vad roligt att den blir film
Oj vad häftigt att hon var där, och kul att höra om The Giver of Stars! Den är min absoluta favorit bland hennes böcker, verkar vara fler som tycker det