Smyger mig in lite försiktigt i tråden... Känner mig ovanligt boktörstande såhär i semestertider och suktar efter bra böcker. Lite tips skulle inte skada då jag har ovanligt dålig fantasi just ni. Så till den stora frågan:
Vilken är er absoluta favoritbok som ni någonsin läst och varför är den det?
Förhoppningsvis dyker det upp några böcker jag inte läst innan som jag kan hugga tag i
Det där är en så himla svår fråga tycker jag! Liksom, är det språket? Känslan som finns kvar efter en läst? Själva handlingen? Allt sånt kan ju innebära riktigt bra böcker som en älskar men av olika anledningar. Och det är så himla svårt att jämföra olika genrer tycker jag, eller liksom välja en bok
Jag älskar tex alla böcker om Discworld av Terry Pratchett - men att välja en?
Eller Stardust och Goda Omen av Neil Gaiman! Fantastiska böcker som jag återkommer till ofta och som jag verkligen älskar - men absolut bäst? Kanske!
Tordyveln flyger i skymningen är också en sådan bok som jag alltid återkommer till och som jag älskat sedan jag första gången hörde den som radioteater en sommar för typ 20 år sedan - men är den så bra egentligen att den ska omnämnas som min favoritbok? Handlar det mer om vilka minnen jag har förknippade med den och känslan den gett mig?
Jag brukar ofta säga att Lycka till av Dave Baldacci är en av som absolut bästa böcker jag har läst - men ju mer jag läser desto svårare blir det att säga en! Men den berörde mig verkligen och var så himla fin, sorglig och vacker på samma gång utan att vara något särskilt liksom - den är liksom lågmäld och bara en berättelse som kunde varit vardag (en tragisk sådan dock) för någon.
Annars hamnar böcker som The hate U give, När det blåser på månen, första boken om Oz, de flesta av Narnia-böckerna, alla böcker om Mumintrollen (som jag uppskattar mer såhär i vuxen ålder), Fredrik Backmans böcker, Elin Säfströms böcker och böckerna om Hicke av Cresssida Cowell väldigt högt bland böcker som jag älskar och tycker är riktigt riktigt bra.