Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad menar du - min nya frisyr är det väl inget fel på?!
Americana fick jag inbunden i födelsedagspresent, men ännu inte påbörjat. Jag njuter av att ha den framför mig...

@Lillelorden Förstår dig gällande slutet på hungerspelen. Tyckte första boken var superbra, andra rätt bra, och tredje lite halvtrist... Var inte alls samma go i den som i de andra två böckerna, och lite för mycket dravvel om jag minns dem rätt ;) Plus att slutet somsagt är lite avvattnat.

Det var en bra beskrivning! Jag gillade både första och andra boken mycket, hade svårt att lägga ifrån mig dem och ägna mig åt mindre väsentliga saker (typ att jobba ;) ) men tredje kunde varit lite kortare och med ett slut som ägnats mer tid, eller hur jag ska uttrycka det. Det kändes lite som att en del händelser som kändes rätt tråkiga och oviktiga för handlingen ägnades ett helt kapitel och slutet man väntat på i tre böcker fick en eller två sidor.

Jag läste Gone girl för lite för längesedan, men jag har för mig att jag tyckte att slutet var lite för enkelt. Berättelsen hade varit så smart konstruerad att jag väntade mig även ett smart slut, men det fick jag inte.
Samma här.

@mandalaki @niphredil Jo, det kan jag hålla med om med. Känner mig mest obildad när jag läser deckare, så jag tänker att jag bara inte är smart nog att fatta att sluten "skall" se ut så. Får kanske börja bejaka min kritiska ådra även i de fallen ;)

@Lillelorden Förstår precis!

@Killaloe
Just ja! Den har hamnat längst ner i högen av någon anledning, ska plocka upp den :up:.

Lyssnar just nu på "Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg. Har inte kommit så långt, men gillar den hittills!

Just nu håller jag på med Lord John och svärdets brödraskap. Hittills gillar jag den jättemycket, men så är jag också väldigt förtjust o Diana Gabaldon. Enda nackdelen är att den hänger ihop en del med hennes tidigare böcker och eftersom det bar så längesedan jag läste de första böckerna så är det lite svårt att riktigt förstå kopplingen. Men jag tror minnet kommer tillbaka allt eftersom :)

@Lillelorden
Gör't (jag drömde btw att jag letade efter främlingen till dig, men den fanns inte någonstans :()

Jag tar på mig att starta en ny tråd i ämnet.....

Jag har just läst Vi kom över havet av Julie Otsuka. Den handlar om en våg av "postorderfruar" från Japan som kommer till USA på 1920-talet för att starta ett nytt liv. Den berör, mycket. Den är skriven på ett för mig mycket ovant sätt där alla är huvudpersoner; det finns alltså inget jag utan bara vi - och det tog lite andan ur mig. Stark rekommendation!

Jag visste ingenting om den här invandringsvågen innan, men en hel del av bokens innehåll kan utan vidare appliceras på dagens invandrare.
Grät häromdagen ögonen ur mig till Me Before You av Jojo Moyes, som jag kraschade igenom på några timmar.

Kontrasten till The Accursed som jag läser nu (av Joyce Carol Oates) blev rätt skarp, känner mig rätt korkad större delen av tiden och får läsa om flera ggr för att inte tappa nyanser och vindlingar... Nåväl, planen var att ha ngt som tog lite tid, så på så sätt är det kanske bra att bli lite ödmjuk inför mina begränsade förmågor att läsa på engelska. :o

Grät häromdagen ögonen ur mig till Me Before You av Jojo Moyes, som jag kraschade igenom på några timmar.

Jag gjorde detsamma i våras! Hulkade mig igenom stora delar av sista fjärdedelen, men sen är jag också ganska blödig.
@Killaloe Det är den som jag pratat om som heter "Livet efter dig" på svenska.

(Och tack! Dröm-du är snäll :up:! Ja, riktiga du också!)

Jag gjorde detsamma i våras! Hulkade mig igenom stora delar av sista fjärdedelen, men sen är jag också ganska blödig.
@Killaloe Det är den som jag pratat om som heter "Livet efter dig" på svenska.

(Och tack! Dröm-du är snäll :up:! Ja, riktiga du också!)
Haha, ja, jag fulgrät verkligen också. Komplett med att behöva snyta mig flera ggr... :o
Är glad att jag avslutade boken på rummet och inte vid poolen där jag inledde läsandet. :D

Den läste jag ut förra veckan, tog mindre än en dag. Tyckte den var spännande och intressant men blev genombesviken på slutet, fy så dåligt det var. Läser nu Mörka Platser och hoppas som fan att det inte blir samma sak med den.
Jag tyckte också att slutet var dåligt.

Just nu läser jag Mina fräknar. Hittills känns den väldigt sorglig, men jag gillar språket, tempot i historien och beskrivningarna av såväl personer som känslor. Dessutom berör huvudpersonens liv/känslor/tankar mig så jag hoppas verkligen att historien tar en positiv vändning.

@jacko
I juli kommer Americanah i pocket :)

Åh, Americanah är jag nästan lite sugen på att läsa om... Hoppas pocketversionen lockar ännu fler läsare, cause it's lööövely!

@Lillelorden
Jag röstar för att du läser Den osynliga bron om du har ork att läsa den typen av bok just nu :)

Mycket bra röstat! En av mina absoluta favoritböcker :) (tja, ännu en av dem)

Jag tyckte också att slutet var dåligt.

Men vad tusan, nu måste jag försöka minnas hur den slutade när det blev sådant tal om slutet här! Och boken har jag lånat ut till en vän på andra sidan pölen, så jag kan inte gå och tjuvkika... Jag minns att jag var lite snopen och inte helt nöjd, men inte varför. Hmm.

KL

Jag har läst klart min Anna Jansson och den var precis den lilla verklighetsflykt som jag behövde just nu. Hon misslyckas aldrig med att fängsla mig, och de sista 130 sidorna gick i ett. Det är underbart med sådana lättlästa böcker ibland! Nu ska jag göra ett nytt försök med Perfect av Rachel Joyce - bara 200 sidor kvar. I can do it! :p

Jag läser Steglitsan och älskar varenda ord. Helt fantastisk.

Men det tar tiiiid att läsa 800-sidors-tegelstenar, även för mig ;)

Den har fått så ojämna recensioner så jag har faktiskt hoppat över den. Kan du säga vad det är du gillar?

Jag är inte ens ett fan av DHH. Fast det kanske jag skulle vara om jag läste den idag, mina preferenser har ändrats rätt mycket sedan jag läste den.

Men det tar tiiiid att läsa 800-sidors-tegelstenar, även för mig ;)
Jag tyckte den var snabbläst :). Förvisso gjorde jag två försök med den innan jag lyckades komma igång ordentligt men sedan läste jag den jädrigt snabbt. Den var ju som du säger otroligt bra och då flyter det ju bara på :).

Tyckte inte den kändes tegelstenig alls, visst, den är lång men den är ju så lättläst.

Jag tyckte den var snabbläst :). Förvisso gjorde jag två försök med den innan jag lyckades komma igång ordentligt men sedan läste jag den jädrigt snabbt. Den var ju som du säger otroligt bra och då flyter det ju bara på :).

Tyckte inte den kändes tegelstenig alls, visst, den är lång men den är ju så lättläst.
Visst var d et du som tipsade mig om den? Ditt tips försvann i min skalle och har inte synts till där förrän nu...

Var det inte du som blev så deppig av den? Eller var det någon annan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka