Vad krävs?

F

feliand

Vad krävs för lokala klubbtävlingar i hoppning? (c,d-ponny eller liten storhäst)
Utrustning, behövs det ngt medlemskap i ngnting eller något annat? TAckam för svar:)

Sv: Vad krävs?

Du måste vara medlem i en ridklubb som är ansluten till svenska ridsportförbundet. Är du över 13 år måste du ha ett eget grönt kort, annars måste den som är med dig, har ansvar för dig, ha grönt kort. Sedan måste du ha en ryttarlicens.
Hästen skall ha träns med godkänt bett om det är en ponny, samt en sadel.
Du måste ha en godkänd hjälm samt säkerhetsväst om du är under 19 år. Fyller du 19 år i år behöver du inte ha väst.

Du måste även ha vaccinationsintyg på ponnyn/hästen och om det är ponny ett mätintyg.
Vad betr utrustningen är det bäst att läsa TR (tävlingsreglementet) som finns på www.ridsport.se
:)

Om du menar lokal tävling gäller det som ovanstående skrivit.
Är det klubbtävling så behöver du enbart vara medlem i en ridklubb. De brukar också kräva att din ponny/häst är vaccinerad, om du tävlar egen. Lånar du häst på din ridskola så är det ju deras ansvar.
Klädsel som gäller är givetvis hjälm, och sedan lämpliga byxor och tröja, och lämpliga skor med klack.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 941
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar