Vad krävs?

Gumman

Trådstartare
Jag har funderingar på att ta emot konvalecenter. Förutom kunskap, vad krävs för att få tag i hästägare som behöver konvalecenthem åt sina hästar utöver det man behöver i grunden?

Du behöver tillstånd från miljöskyddsnämnden i din kommun om du ska driva någon verksamhet med hästar och ta emot fler än 4 tror jag att det är. Det bästa är att ringa till din kommun och fråga.

Piggy

Det går väl an att ordna så att du kan skicka upp en häst :)
Stressfri miljö med bra förutsättningar för att kunna bli frisk och underbart underlag....

F skatt och kontakter..utrustning och erfarenhet av olika skador..

*martha som jobbat med sånt i 9 år*

Har erfarenhet av olika skador. Därför har jag tänkt att gå in på AF om starta eget. Vad krävs i investeringar då?

Beror ju på vad för hästar du ska ha...jag har travare och då krävs ju selar, vagnar o dyligt....
en hästfinka är ju bra att ha t ex..
sen har jag en horsewalker också som är en ganska stor investering...olika storlekar på hagar..

Sen ett gott namn sitter ju inte fel...folk törs inte skicka hästar till människor dom inte känner till...

*lånar knapp*

Och, om man ska vara riktigt petig är det nog bra om man stavar ordet konvalescent rätt när man annonserar. :)

Immer

Det krävs nästan kontakt med en större travtränare. Det är nästan bara där som det finns pengar att hämta på kovalecentvård.

Sen är det ju bra om man har god hand med hästar och har en naturlig "respekt" med sig...även snälla hästar kan bli mer än jobbiga efter ett tag när överskottenergin sprutar ur öronen på dom...Man får inte vara rädd eller osäker för då går det åt fanders.
Konvalecenter skall ju oftast "köras" igång innan dom är klara att gå vidare till ägare/tränare..

Folk tror det är enkelt med dom, men det är det inte och man bör ha ca 7-8 hästar för att det skall gå runt övht, och periodvis har inte jag det.Räkna på runt 200 kr/dag inkl moms..
Utgifterna du har är stallplats, el , vatten, hagar, strö, foder, lagning av allt dom sparkar sönder(vilket händer ofta)du skall skatta, momsa och ha lön, du kanske har investeringar som skall betalas av på och du får jobba varje dag i veckan.

Sen kan man räkna med att bli "blåst" av hästägare och inte få betalt, det är lätt när det gäller privatpersoner ( jag har aldrig blivit det då jag fakturerar tränaren och han fakturerar ägaren...jag får ALLTID mitt, men det får tyvärr inte han)

Jag känner en del travtränare och travfolk. Jag känner även ridfolk. Jag har tillgång till stall, körutrustning m.m. och är väl medveten om att hästarna ska köras igång innan tränaren tar över. Det finns fina rid och körvägar, bra hagmarker m.m. Stallet måste dock byggas om lite, men det är inga problem att få in flera fullstora boxar. Jag har inga större problem med *problem* hästar. I mina ögon finns det inga problemhästar utan det handlar mer om människan som har problem med att läsa av hästen. Jag har haft egna hästar, även speciella individer sen -92. Är väl kunnig på vad som krävs för att hästen ska orka med sitt arbete när den väl blivit frisk. Jag brukar också konsultera veterinären om det är nåt speciellt. För det mesta har jag klarat det mesta själv.

Det är ju bra....min KOMMER alltid från veterinären så där är det avklarat..

Jaf ville bara säga att hästarna har oftast inga problem ,eller är problemhästar...utan överskottenergin kan göra att det blir lite spännande ibland :rofl: :rofl:
Man behöver inte köpa trisslotter om man säger så :angel:

Men att ha kontakt med en större tränare är nästan A o O...de mindre tränarna behåller oftast sin skadade själva då dom inte har kö till stallet. :)
Om du ska försörja dig på det alltså...

Jag är inte alls orolig för att ta emot hingstar. Har haft hingst själv i flera år. Vi får väl se vad det blir, ska som sagt prata med AF.

Sv: Re: Vad krävs?

Gumman, Lycka till!
080402gudl_prv[1].gif

Och fortsätt gärna rapportera om hur det går!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar