Vad krävs för att få en shettishingst godkänd för avel??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rockbitz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 009
Sv: Vad krävs för att få en shettishingst godkänd för avel??

Det är en ponny med bra stam du har köpt, men därmed inte sagt att detta automatiskt ger en bra individ...

För att bli en RS-hingst ska han visas på avelsvärdering, som anordnas höst och vår för shettisar. För din del kan du ta dig till Köping 1/9 för avelsvärdering, eller också väntar du till avelsvärderingen i Norrland till våren. Visar du nu i höst måste han visas upp igen som 4-åring och då göra bruksprov (ett enkelt körprov).

Vill du slippa gå i ovisshet så är ett tips att du visar honom på en utställning i sommar, för att få en bedömning i alla fall. Men man ska ändå veta att utställning bedömer dagsformen medan avelsvärderingen ska se förbi dagsformen och göra ensamlad bedömning av hingstens avelsvärde, där även stammen spelar roll.
Utställningar kan du hitta på t.ex www.shetlandsponny.se

Shettisar får numera användas även om de inte är visade på avelsvärdering och blivit bedömda, veterinärundersökta och gjort bruksprov. Men de allra flesta låter dem genomgå detta i alla fall...

Och en sak till...
OM du själv inte är en van shettismänniska, ta hjälp av någon erfaren sådan för matchning inför visning. För som icke-shettismänniska är det lätt att man vill ha sin ponny slimmad och fin, men det är inte riktigt så en rastypisk shettis ska se ut...

I ärlighetens namn så är stammen på rostads sto kanske inte riktigt lika "bra" som för föregående...
det första du måste göra är att se till att mamman till din hingst blir stambokförd, dvs visas på sommarpremiering och ansöker om RS-nummer. Det är nämligen ett krav för att de ska bli godkända.
Sen skulle jag nog råda även dig att visa på någon utställning i sommar för att få en fingervisning...

Tack för svar, vart lite klokare nu, ska faktiskt till Delsbo i Juli har jag tänkt.
Så man får lite poäng . Som du skrev så är det ju dagslägt.

Det räcker alltså egentligen med 4års provet?

Men jag tycker det är kul att få poäng bedömning på djuren så jag kommer självklart visa han i sommar.

vaddå kan man betäcka endå? Blir fölen reggade med stam då?

mvh sara

mhm... *mutter* Vill helst inte svara på den frågan :angel:

Men ja, om man för språngrullor ordentligt och betalar stoavgifter för betäckta ston så kan man registrera avkommorna med full stam numera.

för de flesta inom rasen känns det jättefel, men det är "order uppifrån, orsakade av EU-direktiv... :smirk:

:) som icke shettismänniska satt jag precis i de tankarna igår angående visningsform.. Har tyckt att många pållar ser lite "runda" ut och tänkte: Att ja man kan ju ta med honom/henne ut på joggingrunderna också så att han/hon blir lite mer deffad!:o

Har precis skaffat en liten buse som blir ett i augusti, ska dock kastreras då han inte är ngn skönhet- ej full stam-samt dessvärre rejält underbett( upptäcktes efter vi fick hem honom)

Men han får mitt hjärta att slå frivolter då han är så kul att umgås med/hantera.. Funderar på att skaffa en till kille men med god stam och extriör då jag blivit "shettisbiten"

Önskar trådskaparen lycka till med hingsten och kommer med spänning att följa din kille!!

:) som icke shettismänniska satt jag precis i de tankarna igår angående visningsform.. Har tyckt att många pållar ser lite "runda" ut och tänkte: Att ja man kan ju ta med honom/henne ut på joggingrunderna också så att han/hon blir lite mer deffad!:o
Det är ju just det som är grejen.... Man ska ha dem ganska feta för att rastypen ska framträda så bra som möjligt. De ska inte vara så att det dallrar, men i ett rejält "bra hull"...

Men han får mitt hjärta att slå frivolter då han är så kul att umgås med/hantera.. Funderar på att skaffa en till kille men med god stam och extriör då jag blivit "shettisbiten"
Härligt att du upptäckt denna underbara lilla ras, som är väldigt mycket häst i behändig förpackning! :love:

I ärlighetens namn så är stammen på rostads sto kanske inte riktigt lika "bra" som för föregående...
det första du måste göra är att se till att mamman till din hingst blir stambokförd, dvs visas på sommarpremiering och ansöker om RS-nummer. Det är nämligen ett krav för att de ska bli godkända.
Sen skulle jag nog råda även dig att visa på någon utställning i sommar för att få en fingervisning...

Hur gör man om stoet är död?
Hipp-hipp har en syster som är stambokförd (har samma mamma) så det du säger stämmer inte! Hur kan hans syster bli "godkänd" och inte hipp-hipp trots de har samma mamma??
http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=97488
Madonna RS 5593

Senast ändrad:

Hingstar kan inte stambokföras om inte stoet är stambokförd, för ston gäller inte samma hårda regler.
Är stoet dött så kan man eventuellt ansöka om dispens, men jag tror att det är rätt svårt att få det. Fast är hingsten av toppkvalité så kan det ju vara värt ett försök. Börja med en utställning och se vad han får för kritik!

Han är utställd 1 gång. Fick ganska dåliga poäng. Säger inte att det var fel. Skall ställa ut han till sommaren. Det är några som vill betäcka med han, men han måste först blir "godkänd".

man måste vara medveten om att på en utställning bedömer man dagsformen och unghästar kan variera VÄLDIGT mycket... Jag vet några godkända hingstar som bedömts med lägre än 35 poäng som föl...
Har du någon erfaren uppfödare i din närhet så kan detta vara till hjälp också.... (har inte riktigt koll på var du bor)

Hur gör man om stoet är död?

Det går inte att stamboksföra ett sto efter dess död, tyvärr.
Jag kollade upp detta i höstas då jag köpte ett sto för att använda i avel o hennes mamma var inte stambksförd. Nu var detta stoet vid liv så uppfödaren var så snäll o visade henne på uppsamlingspremieringarna i Skara i höstas, så nu är hon sf o jag kommer inte ha några problem i framtiden (hoppas jag:p ).

Dessutom ska en hingst ha minst 3 led stamboksförda ston bakom sig för att kunna godkännas

hej ft_ryttaren, ja jag köpte han av Maria, vet inte riktigt om du menar Maria Skotte som står under stammen, för henne jag köpte han av hette oxå Maria. Alltså 2 Maria i rad som föredetta ägare.

min shettis är rund och pälsig, helt oansad. Så på den fronten är han rätt godkänd antar jag. Lägger in en länk med "dåliga" bilder på han. http://www.pixbox.se/alb_show_id371410_page0.html

har inga bra bilder ännu.

ameo: tack för svaren. Ska tänka efter och se om jag kommer på nå mer jag undrar.

sara

Inte direkt. En godvänn till mig följde med, men hon gav inte direkt några tips då hennes hingst skulle oxå vara med. Hennes vann 41p. Dog därefter under dagen. Bor i Skåne/helsingborg. Tack för hjälpen!

hej ft_ryttaren, ja jag köpte han av Maria, vet inte riktigt om du menar Maria Skotte som står under stammen, för henne jag köpte han av hette oxå Maria. Alltså 2 Maria i rad som föredetta ägare.

min shettis är rund och pälsig, helt oansad. Så på den fronten är han rätt godkänd antar jag. Lägger in en länk med "dåliga" bilder på han. http://www.pixbox.se/alb_show_id371410_page0.html

har inga bra bilder ännu.

ameo: tack för svaren. Ska tänka efter och se om jag kommer på nå mer jag undrar.

sara

HELT ot men är den gula på bilderna efter Curbitz??

För att bli en RS-hingst ska han visas på avelsvärdering, som anordnas höst och vår för shettisar. För din del kan du ta dig till Köping 1/9 för avelsvärdering, eller också väntar du till avelsvärderingen i Norrland till våren. Visar du nu i höst måste han visas upp igen som 4-åring och då göra bruksprov (ett enkelt körprov).

Svenska Hästavelsförbundet arrangerar avelsvärdering för alla raser på Wången (Östersund) den 31 augusti, det kanske kan vara något för TS hingst? Se SHs hemsida för info, www.svehast.se

AH! Den missade jag, för jag tittade bara på SPAFs sida... :o
Det är självklart något för TS hingst!
Kom bara ihåg att anmälningstiden brukar gå ut typ två månader :eek: före själva premieringen... :smirk:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 464
Avel Funderar på att avla på mitt lilla shettissto. Dock är jag totalt grön när det gäller shettishingstar. Så vilka skulle vara lämpliga...
Svar
17
· Visningar
2 196
Avel Vi hämtar vårt underverk senare i sommar, och jag är lite nyfiken på vad det är för ngt vår kille har bakåt i sin stam. Är det ett...
Svar
16
· Visningar
1 337
Senast: via
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och... 2
Svar
33
· Visningar
3 101
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka